Kirjoittaja Aihe: A-link wl54USB  (Luettu 6507 kertaa)

Lifestyle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
    • Profiili
A-link wl54USB
« : 04.05.08 - klo:12.30 »
Hei

Olen yrittänyt jo useamman viikon saada langatonta verkkoa toimimaan. Kone on F-S A1650G. Kokeiltu on sekä ubuntu 7.10:llä ja tällä uudella 8.04:llä. En saanut kummassakaan koneen omaa langatonta yhteyttä pelamaan ja ostin A-link wl54Usb:n. Eikä tilanne parantunut senkään osalta. Voisiko joku vääntää rautalangasta kuinka tuon tikun saan toimii. Alkaa kohta perhe sopukin kärsimään, kun yritän päästä linux maailmaan sisälle.  :'( Kiitän etukäteen.

-M-

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: A-link wl54USB
« Vastaus #1 : 04.05.08 - klo:15.23 »
Tuo A-Link usb tikku toimii kun tyrkkää paikalleen ja odottaa 15 sekuntia, jos ei niin vika tod näk jossain muualla.

Lifestyle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
    • Profiili
Vs: A-link wl54USB
« Vastaus #2 : 04.05.08 - klo:15.56 »
En tiedä mitä tapahtui. Mutta kun asenti ubuntun vielä kerran ettei ollut tikku paikallaan, niin se alkoi toimimaan kun vaan tyrkkäs koneen kylkeen kiinni kuten kerroit.  :D

-M-

Iekki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Vs: A-link wl54USB
« Vastaus #3 : 09.05.08 - klo:11.39 »
En tiedä mitä tapahtui. Mutta kun asenti ubuntun vielä kerran ettei ollut tikku paikallaan, niin se alkoi toimimaan kun vaan tyrkkäs koneen kylkeen kiinni kuten kerroit.  :D

-M-
Minulla on myöskin sama ongelma HP-läppärin kanssa että ei saa millään omaa langatonta toimimaan Ubuntun puolella.

Oliko tosiaan niin että tämä "A-link wl54" lähti pelaamaan Ubuntu 8.04:ssä sen kun vain "tökkäsi" koneeseen?

Kertoisitko vielä, käytätkö samaa A-link'iä nyt myös windowsin puolella, vai koneen omaa ja jos omaa niin onko mitään ongelmia yhteyden muodostumisessa kun vaihtaa puolta?


Lifestyle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
    • Profiili
Vs: A-link wl54USB
« Vastaus #4 : 25.05.08 - klo:20.01 »
En tiedä mitä tapahtui. Mutta kun asenti ubuntun vielä kerran ettei ollut tikku paikallaan, niin se alkoi toimimaan kun vaan tyrkkäs koneen kylkeen kiinni kuten kerroit.  :D

-M-
Minulla on myöskin sama ongelma HP-läppärin kanssa että ei saa millään omaa langatonta toimimaan Ubuntun puolella.

Oliko tosiaan niin että tämä "A-link wl54" lähti pelaamaan Ubuntu 8.04:ssä sen kun vain "tökkäsi" koneeseen?

Kertoisitko vielä, käytätkö samaa A-link'iä nyt myös windowsin puolella, vai koneen omaa ja jos omaa niin onko mitään ongelmia yhteyden muodostumisessa kun vaihtaa puolta?

Enpä ole käynyt pitkään aikaan katsomassa mitä muut ovat kirjoitelleet, kun olen paininut ubuntun kimpussa. Tämän kyseisen palikan olen saanut toimimaan windowsissa, kun asentaa ensiksi ajurit cd levyltä. Ei mitään ongelmia. Ja kyseinen palikka toimii näköjään tökkäämällä kiinni ubuntussa 7.10 ja 8.04. En tiedä mikä meni vikaa ekalla kerralla. Veikkaan, että se oli koneen ja tuolin välissä. Mutta tämän jälkeen se on workkinut hyvin. Kokeilin myös ubuntun 6.06:sta ja 7.04:sta ja niissä en saanut toimimaan.

-M-



Lifestyle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
    • Profiili
Vs: A-link wl54USB
« Vastaus #5 : 25.05.08 - klo:20.05 »
Unohtui, että olen wintoosan puolella käyttänyt sekä koneen omaa ja tätä palikkaa ja ei ole ollut ongelmia vaikka välillä on jopa ollut molemmat päällä samaan aikaan ja yhteydessä wlan reitittimeen. Välillä tuntuu, että palikka toimii windowsin puolella paremmin kuin koneen oma jonka vuoksi käytänkin tätä pääasiassa.

-M-

sakusuhorumu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: A-link wl54USB
« Vastaus #6 : 02.06.08 - klo:22.31 »
Minulla on nyt vähän vastaava tilanne kuin ketjun aloittajalla oli aikoinaan. En saa kirveelläkään tuota WLANia pelittämään. Olen muutaman kerran kokeillut tälläkin foorumilla olleita erilaisia keinoja saada yhteys toimimaan, mutta en vaan osaa! Wintoosan puolella ei ole pienintäkään ongelmaa. Olen sen verran avuton näissä linux-asioissa, että mahdollisimman hyvät mummo-ohjeet tarvitsisin. Olen jo valmis heittämään pyyhkeen kehään ja viemään koneen johonkin huoltoliikkeeseen asennettavaksi! Hardy Heron asennettu siis windowsin rinnalle

timsku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 225
    • Profiili
Vs: A-link wl54USB
« Vastaus #7 : 02.06.08 - klo:23.46 »
Itsellä on samanlainen a-link. Eri distroja mitä olen testaillut niin ainakin Fedora ja Debian vaativat firmwarea. Fedorassa lähti toimimaan firmwarella, Debianille en ole ehtinyt vielä firmistä tarjota... Hardyssa ainakin tuo firmis on paikassa: /lib/firmware/2.6.24-16-generic/zd1211/zd1211_ub
Debianissa tikun tökkäämisen jälkeen konsolissa dmesg herjasi että  zd1211_ub firmistä ei löydy...
Usb-tikkuja kannattaa tutkia aluksi käynnistämällä kone ensin ilman tikkua, seuraavaksi katsotaan mitä dmesg sanoo konsolin puolella, seuraavaksi tökätään tikku kiinni ja katsotaan mitä dmesg näyttää lisää...

sakusuhorumu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: A-link wl54USB
« Vastaus #8 : 03.06.08 - klo:08.10 »
Usb-tikkuja kannattaa tutkia aluksi käynnistämällä kone ensin ilman tikkua, seuraavaksi katsotaan mitä dmesg sanoo konsolin puolella, seuraavaksi tökätään tikku kiinni ja katsotaan mitä dmesg näyttää lisää...

Näyttää siltä, että systeemi kyllä tunnistaa tuon tikun, koska tuo dmesg kertoo tälläiset lisäykset tuon töpselin laittamisen jälkeen:

[  152.558326] usb 5-5: new high speed USB device using ehci_hcd and address 4
[  152.691119] usb 5-5: configuration #1 chosen from 1 choice
[  152.758291] ieee80211_crypt: registered algorithm 'NULL'
[  152.763435] ieee80211: 802.11 data/management/control stack, git-1.1.13
[  152.763441] ieee80211: Copyright (C) 2004-2005 Intel Corporation <jketreno@linux.intel.com>
[  152.910208] usb 5-5: reset high speed USB device using ehci_hcd and address 4
[  153.046727] zd1211rw 5-5:1.0: eth1
[  153.046750] usbcore: registered new interface driver zd1211rw
[  153.168475] zd1211rw 5-5:1.0: firmware version 4725
[  153.208468] zd1211rw 5-5:1.0: zd1211b chip 0ace:1215 v4810 high 00-1a-9f AL2230_RF pa0 g--NS
[  153.225933] ADDRCONF(NETDEV_UP): eth1: link is not ready

Nyt sitten se miljoonan taalan kysymys, että millä helkkarilla tuon saa toimintaan? Jos repäisen verkkopiuhan irti, kone menee netin suhteen kuuromykäksi. Olen kokeillut tälläistä, että System -> Administration -> Networkissa olen laittanut asetukset paikalleen, eli siellä kun klikkaa Wireless connection - kohdan auki, niin Enable roaming mode-kohdassa otan rastin pois ja haen tämän verkkoni. Tämän jälkeen syötän salausavaimen ja määrittelen Connection settings - kohdassa Configuration, että käytetään DHCP:tä. Toisaalta, jos laitan takaisin sen rastin kohtaan Enable roaming mode, ei siitäkään ole mitään iloa.


Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: A-link wl54USB
« Vastaus #9 : 03.06.08 - klo:11.14 »
Omat puulaakipainit ks tikun kanssa päättyivät kun pystyin kirjoittamaan kotiverkoni tiedot "Muokkaa langattomia verkkoja" kohtaan. Nyt, koneen käynnistyessä, tikku hakee automaattisesti kotiverkon jos kiinteän verkkon johto on irti. Muutoin sai tapella verkkotyökalun kanssa alvariinsa ja syöttää salasanaa aina koneen käynnistyessä. Kokeile miten auttaa Sinua, terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

JzE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: A-link wl54USB
« Vastaus #10 : 03.06.08 - klo:17.32 »
Myös minulla on tämän tikun kanssa ollut ongelmia jo pidemmän aikaa.
Erikoista on se, että windowsin puolella homma toimii aivan normaalisti, mutta linuxin puolella ei.

Tikku tunnistuu oikein ja näkee langattoman verkon aivan oikein ja signaali on hyvä. Ongelmana vain on se, että access pointia ei saa laitettua kirveelläkään kohdilleen ja näin ollen ip:tä tikku ei saa. Kun siis kokeilen yhdistää verkkooni vaikkapa wicd:llä niin yhdistäminen alkaa kyllä, mutta yhteyttä ei saada.
Manuaalisesti asetukset laittamalla on sama ongelma eli access pointia ei löydy. Eri suojauksiakin on tullut kokeiltua, mutta mikään ei auta.

Mikähän tässä voisi olla ongelmana ?

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: A-link wl54USB
« Vastaus #11 : 03.06.08 - klo:18.16 »
Muistin juuri, että omat WLAN ongelmat poistuivat kun sain Ubuntun asennettua tilatun levyn avulla. "Kotipolttoisessa" levyssä oli jokin mystinen virhe, koska levyntarkastus ilmoitti levyn olevan virheetön. Muun muassa vaimon koneen b43 ajurit eivät suostuneet asentumaan/toimiaan kotipolttoisella, mutta tehdaspolttoisella levyllä ajurit olivat parin hiiren klikkauksen jälkeen asennettu. Samoin WL54USB toimi heti. Anteeksi huonomuistisuuteni... terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

sakusuhorumu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: A-link wl54USB
« Vastaus #12 : 03.06.08 - klo:20.11 »
Aaaarrrrgggghhhhh! Meen nurkkaan häpeämään ja sen jälkeen hakkaan päätä seinään! Ongelma oli niinkin simppeli, että minulla oli eri salausalgoritmit ADSL modeemissa ja WLAN töpselissä  :-[

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: A-link wl54USB
« Vastaus #13 : 03.06.08 - klo:20.37 »
Aaaarrrrgggghhhhh! Meen nurkkaan häpeämään ja sen jälkeen hakkaan päätä seinään! Ongelma oli niinkin simppeli, että minulla oli eri salausalgoritmit ADSL modeemissa ja WLAN töpselissä  :-[

Rapatessa roiskuu, sanotaan, sattuuhan sitä paremmissa piireissäkin mokia joskus, sehän vaan piristää  ;D ;D

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

sakusuhorumu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: A-link wl54USB
« Vastaus #14 : 04.06.08 - klo:08.02 »
Omat puulaakipainit ks tikun kanssa päättyivät kun pystyin kirjoittamaan kotiverkoni tiedot "Muokkaa langattomia verkkoja" kohtaan. Nyt, koneen käynnistyessä, tikku hakee automaattisesti kotiverkon jos kiinteän verkkon johto on irti. Muutoin sai tapella verkkotyökalun kanssa alvariinsa ja syöttää salasanaa aina koneen käynnistyessä. Kokeile miten auttaa Sinua, terveisin Timo

Nyt on vielä tämä ongelma, eli käynnistyksen yhteydessä pitää valita verkko uudelleen. Jos kokeilen tuota "muokkaa langattomia verkkoja" (eli "edit wireless networks" minulla, koska tykkään pitää englannin käyttiksen kielenä), niin paneelin vasemmassa laidassa oleva Networks on täysin tyhjä, ja Properties kohdassa Name kenttään voisi syöttää jotain, mutta bssids-kenttään ei

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: A-link wl54USB
« Vastaus #15 : 04.06.08 - klo:10.14 »
Oletko valinnut ja kytkeytynyt kotiverkkoosi USB-tikulla ja silti vasemalla "networks" on tyhjä? Jos homma menee kuten pitää niin "Networks" kohdassa pitäisi näkyä kotiverkkosi nimi. Klikkaamalla sitä avautuu lupakyselyn jälkeen oikealla puolella oleva "Properties" kohta, jossa on (suomeksi, lunttaan omalta koneelta :D) Nimi ja bssid valmiina. Salausavain on aluksi rivi mustia palloja. Avainriviä klikatessa näkyy pitkä rimpsu kirjaimia ja numeroita, valitsin itse WAP salauksen ja kirjoitin tarvittavan salausavaimen asian mukaiseen kohtaan rimpsun tilalle. Jos kotiverkkosi nimeä ei siellä oikealla "networks" kohdassa näy ja silti olet kytkeytynyt langattomaan verkkoon, olen ymmälläni. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

sakusuhorumu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: A-link wl54USB
« Vastaus #16 : 04.06.08 - klo:11.02 »
Oletko valinnut ja kytkeytynyt kotiverkkoosi USB-tikulla ja silti vasemalla "networks" on tyhjä?

Jep, tyhjää täynnä se on. Tämän kun sais vielä pelittämään, niin olis ihan hyvin.

Tulee vaan mieleen vielä, että onko sillä vaikutusta kun olen raksinut siitä System -> Administration -> Networks paikassa Enable roaming moden pois, eli olen siihen kirjannut ne asetukset.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: A-link wl54USB
« Vastaus #17 : 04.06.08 - klo:11.19 »
Minulla on ruksi kohdassa roaming ja nerkkojen muokkaus toimii.  ??? ??? terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

sakusuhorumu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: A-link wl54USB
« Vastaus #18 : 04.06.08 - klo:11.27 »
Minulla on ruksi kohdassa roaming ja nerkkojen muokkaus toimii.  ??? ??? terveisin Timo

No pitää kokeilla illemmalla kotona

edit: sinällänsä muuten mielenkiintoista, että eilen kun piti käydä sitten windowsin puolella niin nyt kun oli salaukset oikein Linuxissa, niin windows rupes urputtumaan niistä :D En jaksanut jäädä tappelemaan niitten kanssa :D

edit2: nyt olen kotona ja kokeilin: jos jätän sen rastin kohtaan Enable roaming mode, ei kone pääse verkkoon. Myöskään tuonne WIreless Networks-ohjelmaan ei tule yhtään mitään. En ymmärrä enää, että missä vika ???
« Viimeksi muokattu: 04.06.08 - klo:16.46 kirjoittanut sakusuhorumu »