Kirjoittaja Aihe: wvdialin saaminen permanentiksi  (Luettu 2464 kertaa)

vmh69

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
wvdialin saaminen permanentiksi
« : 03.05.08 - klo:11.43 »
en vielä ole onnistunut saamaan wvdialia käynnistymään automaagisesti ubuntun käynnistyksen yhteydessä

eli joudun näppäilemään alt + F2 ja kirjoittamaan wvdial
en ole keksinyt minkä palikan lisäisin asetukset/istunnot kohtaan ?

vai onko jokin muu keino ?

(tai vaihtoehtona tietty Vodafonen ajurin automaattinen käynnistys Connect -nappulan painamisineen)

t.Make

PK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: wvdialin saaminen permanentiksi
« Vastaus #1 : 03.05.08 - klo:13.55 »
en vielä ole onnistunut saamaan wvdialia käynnistymään automaagisesti ubuntun käynnistyksen yhteydessä
Ainakin itselläni wvdial käynnistyy automaattisesti osoitteessa http://linux.fi/index.php/Huawei_E220/E270#Automaattinen_yhteydenotto olevien ohjeiden mukaan toimien, kun laitteena on tuo Huawei E220.

vmh69

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: wvdialin saaminen permanentiksi
« Vastaus #2 : 03.05.08 - klo:16.05 »
käsittääkseni PKn ohje kertoo miten automaattiyhteys on mahdollsta muodostaa, jos tikku liitetään (kannettavaan) koneeseen

mutta minulla on käytössä pöytäkone, jossa tikku on jatkuvasti kiinni - onko kellään vinkkiä, miten tällaisessa tapauksessa saadaan Ubuntun  start-upin yhteydessä wvdialin automaattinen käynnistyminen ?

eli voinko käyttää esim. udevia vaikka en liitäkään mitään uutta laitetta (Action==ADD ?), vaan tikku on jo kiinni käynnistyksen yhteydessä ?

t.Make

makro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: wvdialin saaminen permanentiksi
« Vastaus #3 : 03.05.08 - klo:16.16 »
Itse loin työpöydälle uuden käynnistimen klikkaamalla hiiren oikealla ja luomalla sen. wvdial hsdpa sitten lisäät sen käynnistimen istunnot kohtaan ja komennoksi taas wvdial hsdpa,itsellä ainakin toimii
#460767

PK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: wvdialin saaminen permanentiksi
« Vastaus #4 : 03.05.08 - klo:16.43 »
käsittääkseni PKn ohje kertoo miten automaattiyhteys on mahdollsta muodostaa, jos tikku liitetään (kannettavaan) koneeseen

mutta minulla on käytössä pöytäkone, jossa tikku on jatkuvasti kiinni - onko kellään vinkkiä, miten tällaisessa tapauksessa saadaan Ubuntun  start-upin yhteydessä wvdialin automaattinen käynnistyminen ?

eli voinko käyttää esim. udevia vaikka en liitäkään mitään uutta laitetta (Action==ADD ?), vaan tikku on jo kiinni käynnistyksen yhteydessä ?

Minullakin on pöytäkone, jossa mokkula on aina kiinni ja kyllä se joka kerta käynnistyksen yhteydessä on yhdistänyt nettiin.

vmh69

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: wvdialin saaminen permanentiksi
« Vastaus #5 : 04.05.08 - klo:19.52 »
tein PKn linkkaaman Linux-ohjeen mukaan 99-wvdial.rules -tiedoston ja koska en tiedä onko inotify käytössä,
annoin vielä loitsun udevcontrol reload_rules. Epävarmuutta on siinä. milloin tikku pitää poistaa koneesta, jotta sääntö aktivoituisi.

tuloksena Huawein valo kyllä syttyy, mutta yhteys ei muodostu - esim. Firefoxia käynnistettäessä (ja tämä yli 60 sek. koneen käynnistyksen jälkeen) ruutu vaihtuu valkoiseksi ja jää siihen - tämän jälkeen poweri-off nappi on ainoa, joka toimii ?

tässä rimpsussa ei näyttäisi olevan laitekohtaisia juttuja, mutta yhteys ei muodostu ?
ACTION=="add", KERNEL=="ttyUSB0", RUN="/bin/sh -c wvdial&>/var/log/wvdial&"

vai vaikuttaisiko (toisessa ketjussa neuvotun)  wvdial.conf -tiedoston olemassaolo tämän .rules -tiedoston käyttöä
[Dialer defaults]
Modem = /dev/ttyUSB0
Init = AT+CGDCONT=1,"IP","internet.saunalahti"
Phone = *99***1#
Stupid Mode = 1
Username = " "
Password = " "

t.Make
« Viimeksi muokattu: 04.05.08 - klo:19.58 kirjoittanut vmh69 »

PK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: wvdialin saaminen permanentiksi
« Vastaus #6 : 05.05.08 - klo:16.45 »
milloin tikku pitää poistaa koneesta, jotta sääntö aktivoituisi.
Ainakin itse poistin ja kytkin Huawei E220:n heti kun olin tehnyt tuon tiedoston /etc/udev/rules.d/99-wvdial.rules ja muistaakseni vielä käskin udevcontrol reload_rules ja irrotin ja kiinnitin laitteen uudelleen ja käynnistin vielä "varmuuden vuoksi" uudelleen. En sitten tiedä eroaako nettitikku jollain tavoin mokkulasta tuon suhteen.

Lisäksi olen asentanut Ubuntu 7.10:aan korjauksen osoitteesta http://oozie.fm.interia.pl/pro/huawei-e220/ ennen kuin mokkula alkoi kunnolla pelittää. Mutta nettitikkua (Huawei E169) käsittelevän ketjun perusteella vmh69:llä on Ubuntu 8.04 LTS, jossa ainakin mokkulan pitäisi tuon Linux-wikin mukaan toimia jo oikein. (Ennen korjauspäivitystä mokkula tunnistui myös cd-asemana joskus, ja silloin kun laite ei tunnistunut cd-asemana, 3g-yhteydestä kertova sininen ledi syttyi, mutta mikään ohjelma ei löytänyt verkkoyhteyttä.) En tiedä vaatiiko Ubuntu 8.04:kin vielä tuon korjauspäivityksen enkä tiedä olisiko siitä myös nettitikulle apua.

vai vaikuttaisiko (toisessa ketjussa neuvotun)  wvdial.conf -tiedoston olemassaolo tämän .rules -tiedoston käyttöä
Ei minulla ainakaan wvdial.confin olemassaolo ainakaan negatiivisesti vaikuta toimivuuteen.