Kirjoittaja Aihe: Acer 5024, Hardy-, Intrepid-, Karmic- ja Lucid-asennukset  (Luettu 10736 kertaa)

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Laitetaan vähän tarinaa omista asennuksista tämän läppärin kanssa, jos vaikka jollekulle olisi iloa. Alussa on Hardy-hörinää, jota ei saatu toimimaan. Intrepid-tarinointi alkaa tästä.

Koneen tiedot
Acer Aspire 5024WLMi
AMD Turion64 ML-34 1.8GHz 1MB 35W
ATI XPRESS 200M piirisarja
ATI Mobility Radeon X700 128MB PCI-E
2x 512MB Kingston DDR400 CL3.0
80GB
DVD+-R/RW Dual
LAN 10/100/1000
WLAN 54
Broadcom 802.11g 3.140.16

Näyttö:
|LG/Philips LP154W01-A5|
|Koko|15,4""wxga 1280x800

Uusin yritys (17.7.2008)
Nyt toimii Hardy. Asennettu 8.04.1-livelevyltä. Tässä viestissä tarkemmin tuosta asennuksesta.


Päivitys Gutsysta Hardyyn

Tämä meni heittämällä läpi. Koneessa oli jo valmiina fglrx-ajuri näyttikselle ja Broadcomin Wlan oli saatu toimimaan acer_acpi asentamalla ja fw-cutteria käyttämällä.

Työpöytätehosteita en saanut toimimaan, vaan tuli virhe "composite extension not enabled". Tämän kanssa olen taistellut jo Feistyssa ja Gutsyssa onnistumatta. Kerran sain xgl-serverin asentamalla toimimaan, mutta suorituskyky laski järkyttävästi. Pelkkä ikkunan piirtäminen näytölle kesti minuutin verran.

Puhdas Hardyn asennus

Live-levy antoi vain mustaa kuvaa ladatessaan työpöydän. Tämä on tuttu juttu jo aiemmista versioista. Kokeilin myös valita suoraan asennuksen, mutta eipä asentunut vieläkään. Alternate-levyllä meni asennus läpi kolmannella yrityksellä. Kaksi ensimmäistä buuttia asennuksen jälkeen toimivat, mutta tänään päivä asennuksen jälkeen antoikin yhtäkkiä mustaa ruutua. Lisäksi näytönohjain ilmeisesti tunnistuu väärin, koska rajoitetut ajurit tarjoaa "Ati Fire GL"-ajuria, jota en asentanut. Ajureissa ei näkynyt myöskään Broadcomille ajuria, vaikka laitteiston testaus sen tunnistaakin verkkokorttina.

Näköjään joka toisella buutilla näyttö pimenee ja joudun buuttaamaan komentoriviltä. Sain langattoman toimimaan, kun asensin b43-fwcutterin, joka ei ollut asennettuna. Luulin, että tuo asentui jo asentaessa (järkevä lause). Joka tapauksessa tuolla sain firmwaren kohdilleen. Sitten piti vielä asentaa acer_acpi google codesta löytyvien ohjeiden avulla. Nyt valo etupaneelissa palaa ja homma skulaa.

Mitään muuta en ole tehnyt, mutta rajoitettuihin ajureihin on nyt jostain ilmestynyt oikeat laitteet, eli näytönohjain, wlan-kortti ja modeemi. Yritän nyt päivittää näytönohjaimen ajurit. Ennen asentamista työpöytätehosteet sanoo "desktop effects could not be enabled".

Ja näköjään buutin jälkeen työpöytätehosteet toimivat oikein ja elämä hymyilee viimeinkin korvasta korvaan  ;D Toivottavasti tästä tarinasta on jollekin iloa. Kysymyksiä saa esittää, vastauksia saatika niiden laatua ei taata.

Edit: Noin viikko sitten alkoi Hardy tekemään "hard lockeja" käynnistymisen jälkeen. Kyseessä ehkä jokin kerneliin liittyvä "vika", ei varmaa tietoa. Siirtyminen takaisin Gutsyyn poisti ongelman ja nyt odotellaan, että tuohon ongelmaan löytyy korjaus. Siihen asti Gutsy pyörii tässä värkissä. Tuosta ongelmasta enemmän täällä: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=18161.msg135011#msg135011

Lucid

Lucid testattu Kubuntulla 64-bittisenä. Oletuksena toimii kaikki muu paitsi langaton kortti. Se vaatii edelleen langallisen yhteyden, jotta saa ladattua kortin firmwaren. Splash screen ei näy käynnistyksessä, vaan näyttää pyörivää kursoria. Tämän jälkeen vilauttaa hetken latausikkunaa ja sitten ilmestyy kirjautumisikkuna.
« Viimeksi muokattu: 12.05.10 - klo:23.43 kirjoittanut Tha-Fox »

markiisi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Acer 5024 ja Hardy
« Vastaus #1 : 12.05.08 - klo:21.54 »
Mitens, toimiiko sulla Standby / Hibernate kunnolla? Itellä kone kyllä menee siihen valittuun virransäästötilaan, muttei herää lainkaan. Tai siis kone lähtee fyysisesti päälle, mutta mitään ei tapahdu. :/

Asentelin pari päivää sitten 7.10:n, ja siitä päivitin Hardyyn.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Acer 5024 ja Hardy
« Vastaus #2 : 12.05.08 - klo:23.13 »
En itse asiassa kokeillut noita suuremmin. Kerran laitoin hibernateen ja sieltä pääsin takaisin ihan hyvin. Mutta tässä tarinaa tapauksesta, joka lopetti ainakin hetkeksi Hardyn pyörimisen tässä koneessa ja tilalla on Gutsy: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=18161.msg135011#msg135011

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Acer 5024 ja Hardy
« Vastaus #3 : 08.07.08 - klo:13.06 »
Uudella innolla puskin Hardyn koneeseen. Nyt kovalevy on ainakin tähän asti toiminut, mutta wlania en saa toimimaan automaattisesti. Asensin koneelle acerhk- ja acer_acpi-paketit. Ensimmäisen asensin deb-paketista ja jälkimmäinen piti itse kääntää. Olen tätä ohjetta seurannut: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224349&highlight=acer_acpi Kaikki menee virheettä läpi, mutta tuo viimeinen tarkistuskohta antaa juurikin noita "no such file or directory" -ilmoituksia.

Jostain syystä minun täytyy antaa kaksi komentoa, ennen kuin kortti herää eloon.

Koodia: [Valitse]
echo "enabled: 1" >/proc/acpi/acer/wireless
sudo modprobe acerhk
Ensimmäisellä saan valon syttymään, kuten aiemmissakin versioissa. Jälkimmäisen jälkeen taas löytää verkkoja. Pitäisikö minun nyt heivata tuo acerhk mäkeen ja yrittää pelkällä acer_acpi:lla vai miten? /etc/modules:iin olen lisännyt molemmat käynnistymään alussa.

Ramses

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Acer 5024 ja Hardy
« Vastaus #4 : 10.07.08 - klo:08.30 »
Tuota, eikös Hardyssa ole molemmat acer_acpi ja acerhk valmiina. Itse käytän acerhk:ta, kun en saanut acer_acpia toimimaan. Jos haluat bootissa suorittaa automaattisesti komentoja lisää ne vaikka /etc/rc.local tiedostoon.

Ai niin ja Tha-fox, vieläkö sinulla jumittelee Hardy. Itse jouduin asentelemaan Hardyn uudelleen kovalevyn vaihdon takia ja tulin tulokseen että minun Aspire 5022 kaatuilee joko b43, b44 tai sbs kernel moduulin takia. Aiemmin luulin, että bios-päivitys korjasi nuo kaatumis/jäätymis ongelmat, mutta se taisikin johtua siitä, että aloin samalla käyttämään Ndiswrapperia ja windowsin ajuria tuolle Broadcomin romulle. Samalla estin noiden em. moduulien lataamisen.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Acer 5024 ja Hardy
« Vastaus #5 : 10.07.08 - klo:13.22 »
Tuota, eikös Hardyssa ole molemmat acer_acpi ja acerhk valmiina. Itse käytän acerhk:ta, kun en saanut acer_acpia toimimaan. Jos haluat bootissa suorittaa automaattisesti komentoja lisää ne vaikka /etc/rc.local tiedostoon.

Itsekin olen käsittänyt, että nuo kaksi olisi automaattisesti mukana. Pitäisikö niiden näkyä esimerkiksi synapticissa? Jos pitäisi, niin ainakaan minulla ei näy. Ja acer_acpia en minäkään saanut toimimaan, mutta manuaalisesti sain kortin syttymään acerhk:lla. Eli sitä taidan itsekin yrittää saada jotenkin pelittämään. Toimiko acerhk sinulla suoraan vai pitikö tehdä jotain?

Lainaus
Ai niin ja Tha-fox, vieläkö sinulla jumittelee Hardy.

Paha sanoa, kun olen nyt käyttänyt sitä vain hetkittäin yrittäessäni saada nettiä toimintaan. Mutta ainakaan niiden parin tunnin aikana ei ole vielä mitään tapahtunut. Jos tuo alkaa tökkimään, jos/kun saan langattoman toimintaan, niin pitänee itsekin alkaa viritellä ndiswrapperilla tuota.

Ramses

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Acer 5024 ja Hardy
« Vastaus #6 : 10.07.08 - klo:20.01 »
Acerhk ja acer_acpi kuuluvat näköjään pakettiin linux-ubuntu-modules.

Minulla /etc/rc.local on seuraavanlainen ja langaton toimii automaattisesti bootin jälkeen.

#!/bin/sh -e
#
# rc.local
#
# This script is executed at the end of each multiuser runlevel.
# Make sure that the script will "exit 0" on success or any other
# value on error.
#
# In order to enable or disable this script just change the execution
# bits.
#
# By default this script does nothing.

modprobe acerhk

echo "on" > /proc/driver/acerhk/wirelessled

modprobe -r ssb
modprobe -r ndiswrapper
modprobe ndiswrapper

exit 0

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Acer 5024 ja Hardy
« Vastaus #7 : 11.07.08 - klo:08.39 »
Jos olet seurannut jotain ohjetta tuohon ndiswrapperilla virittämiseen, niin voisitko heittää tähän linkin, kiitos? Yritin eilen saada langatonta toimimaan automaattisesti ja pääsin siihen asti, että yksi käsky piti enää antaa. Mutta siihen se sitten jäikin  ??? Ajattelin nyt sitten yrittää tuota ndiswrapperia, jos onnistais paremmin.

Ramses

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Acer 5024 ja Hardy
« Vastaus #8 : 11.07.08 - klo:08.52 »
En saanut löytämieni ohjeiden mukaan hommaa toimimaan, joten olen nuo muutokset tehnyt yrityksen ja erehdyksen kautta. (en pääse käsiksi tuohon koneeseen joten polut ja tiedostonimet ei välttämättä ole täysin oikein)
Eipä tuon rc.localin lisäksi tarvita kuin seuraavat muutokset:

Lisätään /etc/modprobe.d/blacklist tiedostoon rivit:
Koodia: [Valitse]
blacklist b43
blacklist b44

Asennetaan windows ajuri ndiswrapperilla (löytyy Acerin ajuricd:ltä.)
Koodia: [Valitse]
sudo ndiswrapper -i bcmwl5a.infLaitetaan ndiswrapper käynnistymään bootissa.
Koodia: [Valitse]
sudo ndiswrapper -m

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Acer 5024 ja Hardy
« Vastaus #9 : 11.07.08 - klo:12.05 »
Kokeilen tuota illemmalla ja kerron sitten, miten onnistui. Kiitos ohjeista! Tuo nykyinen asennus on päivitetty Gutsysta, joten ehkä puhdas asennus toimii paremmin, saa nähdä.

Tuosta hyytymisestä huomasin, että nettiä selatessa koneen kovalevy-valo paloi välillä tasaisesti melkein minuutin ja sen jälkeen homma jatkui. Pääasiassa tätä huomasi flash-sivuilla, mutta ainakin kerran tuo efekti napsahti myös ihan tavallisia välilehtiä vaihtaessa. Kone siis jumitti täysin ja siihen auttoi vain odotus, kunnes kovalevyn luku tai kirjoitus loppui ja sen jälkeen homma taas jatkui normaalisti. Tilanne on mielestäni aivan sama kuin aiemmassa jumittelussa, mutta tällä kertaa odotus auttaa asiaan.

samsunix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 203
    • Profiili
    • samuliweb
Vs: Acer 5024 ja Hardy
« Vastaus #10 : 12.07.08 - klo:14.35 »
Laitetaan vähän tarinaa omista asennuksista tämän läppärin kanssa, jos vaikka jollekulle olisi iloa.

Koneen tiedot
Acer Aspire 5024WLMi

Tutustus tuohon mun kirjoittamaan aspire 3020 ohjeeseen jos siitä saisit apuja ? :
Ubuntu 8.04 & Acer Aspero 3020

Nimittäin sain äsken kaiken pelaamaan niinkuin pitääkin ja olen tällähetkellä hyvin tyytyväinen Ubuntun 8.04 versioon. (vaikka se firefox pitikin dumpata). Ei varmaan haittaa jos lainaan jotain tästä langasta ?

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Acer 5024 ja Hardy
« Vastaus #11 : 14.07.08 - klo:08.04 »
Juu ei haittaa  ;D Oon tota sun threadia seuraillutkin, mutta joku tossa nyt mättää. Pitäis  vaan keksiä, mikä. Asennan siis alternate-levyllä Hardyn. Mitä sen jälkeen pitäisi tehdä? Itse asensin rajoitetut ajurit kortille (b43?), mutta ei ainakaa sillä vielä lähtenyt toimimaan. Pitääkö nuo acer_acpi ja acerhk jotenkin "aktivoida" käynnistymään esim. lisäämällä etc/modulesiin?

Niin ja tuo viikonlopun uusi asennus 8.04.1:een jäi yritykseksi. Latasin ja poltin toisella koneella sekä live-dvd:n että alternate-levyn, mutta kummallakaan ei suostunut asentumaan. DVD jäätyi, kun alkuvalikossa koetti valita "asenna Ubuntu" tai "asenna tekstitilassa". Alternate-levy taas päästi kohtaan "valitse ja asenna ohjelmia", kunnes jäätyi 6% kohdalle. Pitää tarkistaa noiden levykuvien eheys ja polttaa uudestaan ja tarkistella vielä niidenkin eheys. Nyt koneella on siis joka tapauksessa 7.10 jälleen kerran ja seuraava Hardy-yritys tapahtuu viikolla 31 loman kunniaksi  ;D

Lisäys: Pystyykö noilta live-levyiltä muuten vieläkään asentamaan vai joutuuko edelleen käyttämään pelkästään alternatea?

Ramses

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Acer 5024 ja Hardy
« Vastaus #12 : 14.07.08 - klo:08.23 »
Lainaus
Mitä sen jälkeen pitäisi tehdä? Itse asensin rajoitetut ajurit kortille (b43?), mutta ei ainakaa sillä vielä lähtenyt toimimaan. Pitääkö nuo acer_acpi ja acerhk jotenkin "aktivoida" käynnistymään esim. lisäämällä etc/modulesiin?

Tämä varmaan toimii gutsyssakin, lisää /etc/rc.local ennen exit:iä
Koodia: [Valitse]
modprobe acerhk
echo "on" > /proc/driver/acerhk/wirelessled

Ylempi rivi lataa acerhk-moduulin jos ei ole ladattunu ja alempi "aktivoi" antennin. Voi olla että Gutsy lataa acerhk:n automaattisesti bootissa, jos moduuli on ladattu, rc.localin suoritus tietääkseni keskeytetään ja antenni ei mene päälle. Kannattaa vilkaista aluksi onko acerhk ladattu automaattisesti. Tällöin ylläolevasta otetaan "modprobe acerhk" pois.
Koodia: [Valitse]
lsmod | grep acerhk
Lainaus
Lisäys: Pystyykö noilta live-levyiltä muuten vieläkään asentamaan vai joutuuko edelleen käyttämään pelkästään alternatea?

Itse asensin Hardyn livelevyltä.


Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Acer 5024 ja Hardy
« Vastaus #13 : 15.07.08 - klo:13.51 »


Itse asensin Hardyn livelevyltä.



Tyhmä tarkennus vielä, mutta oliko siis live-cd (ei dvd) ja nimenomaan 8.04 eikä tuo uusi 8.04.1? Ja oli varmaankin puhdas asennus eikä päivitys vanhemmasta? Tarkistin äsken sillä levyn valikossa olevalla työkalulla sekä tuon alternate- että dvd-levyn, eikä kummassakaan näyttänyt virhettä olevan. Lataan nyt sitten ilmeisesti vielä tuon normaalin live-levyn ja alternate-levyn tuosta 8.04-versiosta. Tarkistan ne latauksen jälkeen ja polton jälkeen, jotta ei nyt ainakaan niistä jää kiinni. Ja sitten uutta matoa koukkuun.

Ramses

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Acer 5024 ja Hardy
« Vastaus #14 : 15.07.08 - klo:14.46 »
Oli 8.04 live-cd:ltä puhdas asennus. Kiintolevyn osoinnin tein itse, muuten en koskenut asennuksessa mihinkään asetuksiin.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Acer 5024 ja Hardy
« Vastaus #15 : 17.07.08 - klo:11.10 »
No johan lähti pelittämään!  ;D Ihan kivuttomasti ei mennyt, tässä kuvausta.

Eli tein muuten puhtaan asennuksen, mutta /home-osio on vanha. Oli hienoa päästä ensimmäistä kertaa asentamaan live-levyltä. Kun joskus ensimmäisiä kertoja asentaessa ei live-levy tällä näyttiksellä toiminut, niin ei tullut mieleenkään, että tilanne olisi tästä parantunut parin version aikana. Tästä oikaisusta suuret kiitokset Ramsekselle!

Live-levyllä ja heti asennuksen jälkeen wlan ei toiminut, eli valo ei syttynyt. Tässä syntyi ensimmäinen härö. Jostain syystä rajoitetut ajurit (tai mikä nykyään onkin nimeltään) ei tarjonnut kuin pelkästään näyttiksen suljettua ajuria. Kokeilin seuraavia rimpsuja, jotka otettu tästä oivasta ketjusta: Acer Aspire 3020 & Ubuntu 8.04 (ohje)

Lainaus käyttäjältä: samsunix

Koodia: [Valitse]
modprobe acerhk
echo "on" > /proc/driver/acerhk/wirelessled

kuin myös

Lainaus käyttäjältä: samsunix
Koodia: [Valitse]
modprobe acer_acpi
chmod 777 /proc/acpi/acer/wireless
echo 1 > /proc/acpi/acer/wireless

Kumpikaan ei auttanut, joskin ei kyllä aiheuttanut mitään virhettäkään. Ajattelin sitten, että kai se b43-ajuri hoitaa homman, kun se näkyi lsmod-komennolla acerhk:n ja acer_acpi:n rinnalla. Jälkikäteen voi todeta, että kyllähän se rajoitettu ajuri olisi (kuten tuossa toisen ketjun ohjeessakin mainitaan) asentaa ensin, mutta kun ei sitä näkynyt.

Kun näyttiksen ajurit oli asennettu, käynnistin koneen uudelleen. Vieläkään ei rajoitetut ajurit tarjonnut mitään uutta, eikä wlan palanut. Laitoin sitten piuhan perään ja yritin asentaa startup-managerin, jolla saa graafisesti säädeltyä grubia. Ihmettelin, kun sitä ei synaptic löytänyt. Sitten tajusin, että ongelma oli ohjelmalähteissä. Lisäilin niitä ja jo löytyi rajoitetut ajurit Broadcomin wlanille ja modeemille, jota en tosin käytä. Asensin sitten startup-managerin ohella tuon Broadcomin ajurin ja testasin noita edellä mainittuja loitsuja acerhk:n osalta ja langaton toimi  :)

Uudelleenkäynnistyksen jälkeen wlan oli taas kovin toimimaton. Apu löytyi jälleen edellä mainitusta ketjusta ja edellä olevasta Ramseksen viestistä. Laitan samsunixin ohjeesta pätkän tähänkin, jos siitä jollekin iloa on.
 
Lainaus käyttäjältä: samsunix
Jos wlan valo ei pala bootin tjsp jälkeen lisää /etc/rc.local tiedostoon ennen "exit"tiä:
Koodia: [Valitse]

modprobe acerhk
echo "on" > /proc/driver/acerhk/wirelessled


Tai
Koodia: [Valitse]

modprobe acer_acpi
chmod 777 /proc/acpi/acer/wireless
echo 1 > /proc/acpi/acer/wireless


Käytännössä ei ole väliä kumpaa tapaa käytät

Näillä ohjeistuksilla wlan nyt siis toimii, hakee matkatilassa verkon automaattisesti ja yhdistää siihen. Nyt jäädään odottelemaan kiltisti, alkaako taas napsahdella niitä ihmeellisiä jäätymisiä, jotka aiheuttivat edellisen siirtymisen takaisin Gutsyyn. Jos joku on niitä kokenut, niin enemmän omista kokemuksista löytyy tuosta: Hardy kaatuu muutama tunti käynnistymisestä.

Tuosta ohjeen acer_acpi -osasta sain sellaista kommenttia, ettei välttämättä ole järkevää antaa täysiä oikeuksia kaikille (777) tuonne /proc-kansioon. Itselläni ei ole noiden oikeuksien tarpeellisuudesta/hyödystä/haitasta mitään tietoa, mutta ajattelin sitten kuitenkin tuon perusteella kokeilla ensin tuota acerhk:ta. Jos jollain on tähän jotain lisättävää tai kommentoitavaa, niin vapaasti vain.

Seuraava projekti on virittää kuutiot pyörimään Compizilla. Tämän ei luulisi olevan ylivoimaista, koska "perus"efektit ovat jo automaattisesti päällä ja toimivat. Mutta tämä kone on yllättänyt ennenkin, joten saa nähdä. Sen jälkeen sitten kokeillaan infrapunaportin toimivuutta, koska se helpottaisi elämää naisen uuden Sony Ericssonin puhelimen kanssa kommunikoinnissa. Bluetoothia kun ei tässä läppärissä valitettavasti ole.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Acer 5024 ja Hardy
« Vastaus #16 : 24.07.08 - klo:09.11 »
Ja uutta projektia pukkaa. Koska elokuvia on kovin tylsä katsoa pieneltä ruudulta ja läppärin onnettomat kajarit eivät ainakaan nostata tunnelmaa, pitäisi kuva ja ääni saada tulemaan television kautta.

Ääni menee sellaisella 3,5 mm:n piuhalla, jonka toinen pää tökätään tohon edessä olevaan kuulokereikään. Toisen pään kaksi tököä menevät sitten television valkeaan ja punaiseen reikään.

Kuvapuoli hoituu sitten s-videolla tai vga:lla. Näyttiksessä on suljetut ajurit.

Sillä ei ole suurta väliä, miten kuva televisioon tulee, kunhan kuvan koko ja tarkkuus olisi suurin piirtein kohdillaan. Läppärin näyttö saa sammua minun puolestani siksi aikaa. Wintoosan puolella oli aikoinaan ongelmana, että ääni ei jostain syystä toiminut, vaikka kuva pelitti. Kokeilin molemmilla kuvapiuhoilla, jos syy olisi siinä, mutta ei apua. Pitänee sen osalta tutkia vielä television manuaalia.

Koneessa on neitseellinen xorg.conf, mitä nyt fglrx-ajurin asentaminen on voinut sitä sotkea. Voin sen vielä tähän laittaa, kunhan koneella olen. Pitäisikö sitä nyt sitten jotenkin puukottaa, vai onko toivoa, että tuo toimisi heittämällä?

Niin ja tehosteet ovat käytössä, kun sain ne kerran helposti toimimaan  :) Infrapunaporttia en ole vielä saanut aikaiseksi testata. On näitä "tärkeämpiä" projekteja ensin  ;D

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Acer 5024 ja Hardy
« Vastaus #17 : 24.07.08 - klo:12.33 »
Unohdetaanpa äskeiset hupsutukset. Kone on taas alkanut jäätyillä omia aikojaan. Lisää aiheesta täällä.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Acer 5024 ja Hardy
« Vastaus #18 : 14.08.08 - klo:12.08 »
Uusimpaan kerneliin päivittäminen auttoi, alla siis 2.6.24-20 eikä kaatuile. Mutta uusi murhe on ilmaantunut, ylläri ylläri  :P Kone ei jostain syystä käynnistä wlania suurin piirtein joka toisella buutilla. Valo ei siis pala, ennen kuin ajan nuo kaksi acerhk-käskyä. Tarkistin, että nuo rivit ovat paikallaan rc.local-tiedostossa. Täytyy tutkailla logeja ja toivoa, että asia korjaantuu. Voisiko tuo rc.local jotenkin jäädä suorittamatta käynnistyksessä? Tai voinko jotenkin tarkistaa, käydäänkö sen käskyt tekemässä käynnistettäessä?
« Viimeksi muokattu: 14.08.08 - klo:12.37 kirjoittanut Tha-Fox »

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Acer 5024 ja Hardy
« Vastaus #19 : 27.08.08 - klo:12.06 »
Kone alkoi  taas jäätyilemään. Asensin Gutsyn takaisin ja pelittää paremmin kuin ic-junan vessa, ei ihan pikajunan tasolle kuitenkaan yllä. Ajattelin nyt odotella tuon tuen loppumiseen asti ja ihmetellä sitten, mitä teen, ellei tuo Intrepid korjaa asiaa.