Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 5.10 32bittinen vai 64 bittinen?  (Luettu 4431 kertaa)

Gubby

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntu 5.10 32bittinen vai 64 bittinen?
« : 02.02.06 - klo:17.08 »
Olen ajatellut asentaa Ubuntu linuxin kokonaan korvaamaan Windowsin, mutta minulla olisi muutama kysymys teille kokeneimmeille käyttäjille. En tiedä kumpi versio Linuxista minun kannattaisi asentaa, tiedän että 64 bittinen toimii nopeammin, mutta mites on ohjelmien laita? Onko samanlaisia ongelmia kuin Windowsin 64 bit puolella (ei ajureita eikä ohjelmia jotka tukevat sitä) vai kannattaako suosiolla asentaa 32 bittinen versio? Sitten olisi viellä tämmöinen kysymys kun olen lukenut, että joillakin Linuxeilla toimii Logitech MX 510 hiiren kaikki 7 näppäintä (esim. selaimella pääsee edelliselle ja seuraavalle sivulle) miten on toimiiko ubuntussa? Voi olla melko epäselvää tekstiä johtuen siitä, että olen todella väsynyt nyt mutta toivoisin että edes joku ymmärtäisi mitä tarkoitan.  ;)
Lisätäänpä vielä vähän lisätietoa ja kysymys. Koneessani on Asus A8n sli emolevy, AMD athlon 64 3200+ prosessori, 1gt muistia, Nvidai GF 7800 GT näytönohjain. Joten onkohan kaikille osilleni tulkea ubuntussa?
« Viimeksi muokattu: 02.02.06 - klo:17.26 kirjoittanut Gubby »

nebula

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: Ubuntu 5.10 32bittinen vai 64 bittinen?
« Vastaus #1 : 02.02.06 - klo:17.10 »
...hiiri toimii mutta bittihommista en osaa sanoa...

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 02.02.06 - klo:18.14 »
Olen ajatellut asentaa Ubuntu linuxin kokonaan korvaamaan Windowsin, mutta minulla olisi muutama kysymys teille kokeneimmeille käyttäjille. En tiedä kumpi versio Linuxista minun kannattaisi asentaa, tiedän että 64 bittinen toimii nopeammin, mutta mites on ohjelmien laita?

ongelmia on juurikin suljetun softan kanssa. javan kanssa saa säätää, flash-plugin ei toimi oletuksena ollenkaan, sama koskee myös operaa ja suljettuja videokoodekkeja.

Onko samanlaisia ongelmia kuin Windowsin 64 bit puolella (ei ajureita eikä ohjelmia jotka tukevat sitä) vai kannattaako suosiolla asentaa 32 bittinen versio?

tämä on vähän kinkkinen kysymys, tavallaan 64bit on tulevaisuutta, mutta se ei ole vielä toiminnaltaan ihan moitteeton. itse ehkä hannaisin ja pistäisin 32-bittisen, mtuta laittaisin /homen omaksi osiokseen, jolloin päivittäminen 64-bittiselle puolelle olisi myöshemmin ongelmaton.

Sitten olisi viellä tämmöinen kysymys kun olen lukenut, että joillakin Linuxeilla toimii Logitech MX 510 hiiren kaikki 7 näppäintä (esim. selaimella pääsee edelliselle ja seuraavalle sivulle) miten on toimiiko ubuntussa? Voi olla melko epäselvää tekstiä johtuen siitä, että olen todella väsynyt nyt mutta toivoisin että edes joku ymmärtäisi mitä tarkoitan.  ;)

vaatii vähnän virittelyä. foorumilla on jotian ohjeita noiden nappien ohjelmoimiseen.

Lisätäänpä vielä vähän lisätietoa ja kysymys. Koneessani on Asus A8n sli emolevy, AMD athlon 64 3200+ prosessori, 1gt muistia, Nvidai GF 7800 GT näytönohjain. Joten onkohan kaikille osilleni tulkea ubuntussa?

on tuki, mutta näytönohjaimesi on niin uusi, että asennusohjelma saattaa tunnistaa sen väärin, mikä puolestaan johtaa siihen, ettei graafinen puoli suostu käynnistymään (ainakin 6800:lla oli tätä ongelmaa). homma on aika helppo korjata, foorumilla on siihenkin ohjeita.
Janne

JPK1990

• Vieras
« Vastaus #3 : 02.02.06 - klo:18.42 »

ongelmia on juurikin suljetun softan kanssa. javan kanssa saa säätää, flash-plugin ei toimi oletuksena ollenkaan, sama koskee myös operaa ja suljettuja videokoodekkeja.

eikös opera ole micro$oftin kapitalistisen lipun alla?

Kupuntu

• Käyttäjä
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
« Vastaus #4 : 02.02.06 - klo:18.59 »

Ei ole, mistä tuota paskaa sait päähäsi.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

JPK1990

• Vieras
« Vastaus #5 : 02.02.06 - klo:19.37 »

Ei ole, mistä tuota paskaa sait päähäsi.
en mä tiiä? ;D joko luin mikrobitistä joskus tai kuulin kavereilta  ::)

ahaa, se on ainakin yritetty ostaa http://evans.blogware.com/blog/_archives/2005/12/23/1485939.html
« Viimeksi muokattu: 02.02.06 - klo:19.40 kirjoittanut JPK1990 »

hegulix

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 02.02.06 - klo:20.02 »
Älä heti usko ensimmäistä huhua, vaikka niissä usein perää onkin!
Mutta ohan se totta ettei Oooopppera ole ihan vapaa kuiteskaan eikä missään nimessä olis free software foundationin listoilla. Käytetään vapaita jos voidaan, pakon eessä voi hiukka taipuu (esim. dvd mp3 etc).

Ankka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 02.02.06 - klo:21.06 »
Älä heti usko ensimmäistä huhua, vaikka niissä usein perää onkin!
Mutta ohan se totta ettei Oooopppera ole ihan vapaa kuiteskaan eikä missään nimessä olis free software foundationin listoilla. Käytetään vapaita jos voidaan, pakon eessä voi hiukka taipuu (esim. dvd mp3 etc).

Operassa tosin on monia hienoja ominaisuuksia. Monet saa firefoxiin laajennuksina, mutta on operassa valmiiksi. Ja operasta saa todellakin juuri sen näköisen kuin itse haluaa. Melkein mitä tahansa saa muokkailtua edes takaisin.

Eikä firefoxiin ole operan cherry - skinejä. :D

Mutten minä linuxissa operaa käytä, kun en saanut javaa toimimaan siinä.

hegulix

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 02.02.06 - klo:21.49 »
Tuli vaan mieleen semmonen juttu, että miten tän ketjun aiheeseen liittyy joku operan oikeus tms.
Kysehän oli sdiitä kannattaako ladata ja asentaa 64 bit ubuntu!

Koska en itse omista sellaista laitetta jolle kysymys olis aiheellinen, olen ehkä jäävi vastaaamaan, mutta kun olen lukenut näitä viestejä mitä täällä on,,,, luulisin että varminta olisi asentaa ihan 32 ubuntu. Voihan sen sitten päivittää (helpostikin) 64 : ksi. Kolmekakkonen ainakin toimii ja sillä pääsee alkuun, ja jos sitten tuntuu siltä, että tämä on hyvä ,
niin ei kun päivittämään!

Gubby

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 03.02.06 - klo:16.06 »
Tuli vaan mieleen semmonen juttu, että miten tän ketjun aiheeseen liittyy joku operan oikeus tms.

Koska en itse omista sellaista laitetta jolle kysymys olis aiheellinen, olen ehkä jäävi vastaaamaan, mutta kun olen lukenut näitä viestejä mitä täällä on,,,, luulisin että varminta olisi asentaa ihan 32 ubuntu. Voihan sen sitten päivittää (helpostikin) 64 : ksi. Kolmekakkonen ainakin toimii ja sillä pääsee alkuun, ja jos sitten tuntuu siltä, että tämä on hyvä ,
Joo takasin aiheessa kiitos vaan. Taidan tosiaan nyt sitten pistää tuon 32 ubuntun koneeseen. Mites kun nyt formatoin koko kovalevyn niin voinko asentaa mahdollisesti windowsin ubuntun jälkeen vai meneekö ubuntu rikki?

JPK1990

• Vieras
« Vastaus #10 : 03.02.06 - klo:16.19 »

sori pienestä offtopicista mutta asiaan: päivitämään dist-upgrade tyyliin ubuntua ei 64 bittiseksi saa kirveelläkään mutta jos asentaa cdltä niin onnistuu. Periaatteessa jos osaat linuxin salat niin saat 32bittiset ohjelmat toimimaan 64 bittisessä linuxissa, mutta ehkäpä toi 32 on toistaiseksi hyvä ratkaisu, ehkä vielä puolvuotta tai kaks niin sitten pitäisi olla hyvä aika päivittää.

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 03.02.06 - klo:18.07 »
Mites kun nyt formatoin koko kovalevyn niin voinko asentaa mahdollisesti windowsin ubuntun jälkeen vai meneekö ubuntu rikki?

windows on asennettava ensin. se ei osaa/halua ottaa huomioon muita käyttöjärjestelmiä ja jyrää surutta linuxin bootloaderin. saahan sen kyllä takaisin, mutta siinä tapauksessa joutuu säätämään monessakin paikkaa (vaikka onkin helpompaa kuin 98:n asentaminen w2k:n jälkeen, joka sekin on mahdollista).
Janne