Kirjoittaja Aihe: [Ratkaistu] Sata-levyt eivät näy asennuksessa  (Luettu 3780 kertaa)

Zimba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Meinasin asentaa koneelleni 7.10 Ubuntun, mutta ensimmäinen ongelma ilmeni dvd-asemassani, joka ei lue kunnolla enää levyjä, mutta pääsin silti ubuntun työpöydälle asti.

Aloitin asennuksen ja homma tyssäs osiointi vaiheeseen, kun en nähnyt mitään muita levyjä valittavaksi, kuin muistitikkuni...

VOI olla, että ongelma johtui vain dvd-aseman toimimattomuudesta, kun en nimitätin nähnyt gnomen yläpalkkiakaan... Ainoastaan kuvakkeet työpöydällä.

Käytössäni on Samsungin ja Seagaten 250gb SATA-levyt.

Onko joku muu törmännyt samaan?

Ilmoittelen kunhan saan uuden dvd-aseman, että johtuiko ongelma siitä...
« Viimeksi muokattu: 03.05.08 - klo:21.07 kirjoittanut Zimba »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Sata-levyt eivät näy asennuksessa
« Vastaus #1 : 27.04.08 - klo:22.33 »
Ettei vain olisi vikaa SATA-ohjaimessa. Tosin sitä ei voi testata ilman varmasti toimivaa SATA-asemaa/levy/yms.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Zimba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Sata-levyt eivät näy asennuksessa
« Vastaus #2 : 28.04.08 - klo:10.43 »
SATA-levyt kyllä toimii, kun kone on Windows käytössä ja bios/sata-ohjain tunnistaa levyt nätisti.

dvd-asema on nyt hankittu ja kokeilen tänä iltana sillä asennusta uudestaan.

Joke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Vs: Sata-levyt eivät näy asennuksessa
« Vastaus #3 : 28.04.08 - klo:16.52 »
mulla kans osionti ohjelma ei tunnista sata kiintolevyä (ide levy näkyy ja hardy sillä) aiemmin oli jo jollain vastaavia ongelmia?? muten oo ite saanut ohjeilla toimimaan.
IBM T42 1,7mhz radeon 7500 40gb  XP / 8.10
AMD 3000 (1,8mhz) ati 1950 pro XP / 8.04

Zimba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Sata-levyt eivät näy asennuksessa
« Vastaus #4 : 29.04.08 - klo:13.20 »
Ok. Eilen sain tosiaan aseman kiinni koneeseen, MUTTA enpä tajunnut ettei bulkki paketin mukana tullut SATAn data-johtoa.... Virtaa sain mutta data ei kulje ilman piuhaa :D NYT on sekin mukana ja kokeilen tänä iltana sitä asennusta ja informoin kuinka kävi. Himpura, kun eilen sapetti... ;D

Zimba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Sata-levyt eivät näy asennuksessa
« Vastaus #5 : 30.04.08 - klo:23.49 »
Okei, nyt on testailtu, ei toimi.

Ubuntun cd sisässä (aiemmin kokeiltu 7.10) nyt 8.04. Valitsen kieleksi suomen ja otan valinnan 'Asenna ubuntu', Ubuntun logo ja palkki ilmestyvät ruutuun, kestää pitkään eikä mitään tapahdu (ei data-valojen vilkuntaa koneen paneelissa) sitten yhtäkkiä tulee komentorivin tapaista eteen ja tuli yhdellä yrityksellä muun muassa tämmöinen litanja:

Koodia: [Valitse]
ata6.00: exception Emask 0x0 SAct 0x0 SErr 0x0 action 0x2 Frozen
cmd a0/00:00:00:24:00/00:00:00:00:00/a0 tag0 pio 36 in status {DRDY}
buffer I/O error on devic fd0, logical block0

Koneen tietoja:
Prossu:Intel Core 2 Duo E6850
emo: Abit IP35
Muisti: 2Gb Kingston
Näyttis: nVidia 8600GTS

Sain jotain muutakin erroria, kun edellä mainitun virheen perusteella päättelin vian johtuvan olemattomasta korppu-asemasta (fd0?), joten otin floppy viittaukset kokonaan pois BIOSista, mutta ei auttanut... En ala :D

peran

  • Vieras
Vs: Sata-levyt eivät näy asennuksessa
« Vastaus #6 : 01.05.08 - klo:00.16 »
Meinasin asentaa koneelleni 7.10 Ubuntun, mutta ensimmäinen ongelma ilmeni dvd-asemassani, joka ei lue kunnolla enää levyjä, mutta pääsin silti ubuntun työpöydälle asti.

Aloitin asennuksen ja homma tyssäs osiointi vaiheeseen, kun en nähnyt mitään muita levyjä valittavaksi, kuin muistitikkuni...

VOI olla, että ongelma johtui vain dvd-aseman toimimattomuudesta, kun en nimitätin nähnyt gnomen yläpalkkiakaan... Ainoastaan kuvakkeet työpöydällä.

Käytössäni on Samsungin ja Seagaten 250gb SATA-levyt.

Onko joku muu törmännyt samaan?

Mulla on myös ongelmia SATAn kanssa.
Emolevynä on Intelin D201GLU2A-emo samsungin 1 T:n SATA II-kovolla. Jostain olin lukevinani, että ko. emossa SATA olisi tuettu, mutta eipä toimi mulla tolla yhdistelmällä. Emo ei aina edes nähnyt oikein, mitä kovoja oli kytkettynä, joten minun tapauksessa epäilyt kohdistuvat emoon.

Pitää purkaa 1 USB-kovo, jotta pystyy demoamaan toisella SATA-kovolla, joka toimii varmasti. Toivottavasti vain kotelon alta paljastuu SATA-kovo. Vielä parempi, jos paljastuu SATA II-kovo.

eliasl

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Sata-levyt eivät näy asennuksessa
« Vastaus #7 : 01.05.08 - klo:14.54 »
Hieman OT ehkä, mutta pakko sanoa, koska itsellä hieman samaa vikaa tosin eri käyttiksen asennuksen yhteydessä.

Mulla itselläni SATA-levyt näkyvät Ubuntun asennuksessa aivan oikein, mutta sitten taas Windowsin asennuksessa eivät. Koitin jopa levykkeelle (huh onneks oli levykeasema jemmassa :-D ) laittaa ajurit jotka Asuksen sivuilta löysin mutta niilläkään en saanut sitä näkymään. Jännä että joillakin on sitten tämä ongelma Ubuntun kanssa, luulin että tämä olisi vain XP:n ongelma :-|

peran

  • Vieras
Vs: Sata-levyt eivät näy asennuksessa
« Vastaus #8 : 01.05.08 - klo:23.47 »
Minä olen nyttemmin saanut SATA-ongelmani ratkaistua. BIOSista piti säätää vähän odotustiloja, niin rupesihan SATA-asema näkymään. Tosin työvaiheina purin yhden USB-kovon ja kokeilin sen asemaa, joka sitten toimikin suoraan myös linukassa.

Siitä rohkastuneena säädin BIOSista jotain odotustilaa asemien kohdalta, niin rupesihan emo löytämään paremmin asemia, ja myös linukka löysi sitten aseman.

Ubuntu asennuksen tosin tein USB-kovon sisään. Osaksi siksi, että halusin testata, ja toisekseen siten se oli nopeampi tehdä, kun samaan aikaan kone oli varattuna, kun siihen USB-kovon kovoon asensin myös Ubuntun kyseisellä Intelin emolla.

naubusan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Sata-levyt eivät näy asennuksessa
« Vastaus #9 : 02.05.08 - klo:19.50 »
jotenkin tuntuu et mulla on ollu kaikki mahdolliset ubuntun bugit jo koneen rautaan liittyen :D
Tuo ongelma poistu multa käynnistyksessä komennolla: all_generic_ide

Zimba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Sata-levyt eivät näy asennuksessa
« Vastaus #10 : 02.05.08 - klo:20.35 »
jotenkin tuntuu et mulla on ollu kaikki mahdolliset ubuntun bugit jo koneen rautaan liittyen :D
Tuo ongelma poistu multa käynnistyksessä komennolla: all_generic_ide

Voisi kokeilla tuota naubusan-herran kikkaa, kunhan tietäisin mihin tuo koodi pitäisi survaista?

Joo, minäkin pääsin jo pidemmälle, mutta vieläkin katkes homma. Eli säädin BIOSista pois kaikki IDE-väylään viittaavat kohdat (kun kaikki on SATA-väylässä).
Mutta, kun meinasin hypähtää onnesta, että se onnistui, niin seuraavanlainen ongelma ilmeni:

Koodia: [Valitse]
ata 4.00:revalidation failed (errno=-5)
Sitten se joitain "ata-kohtia" disabloi ja jatkoi seuraavaan ja yritti niitä configuroida UDMA -arvoja muuttamalla ja kun pääsi /33 kohtaan, se jäi looppaamaan siihen...

Zimba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Sata-levyt eivät näy asennuksessa
« Vastaus #11 : 02.05.08 - klo:22.38 »
jotenkin tuntuu et mulla on ollu kaikki mahdolliset ubuntun bugit jo koneen rautaan liittyen :D
Tuo ongelma poistu multa käynnistyksessä komennolla: all_generic_ide

Jes! Nyt toimii! kirjoitan parhaillani ubuntun puolelta. Kiitos naubusan ja all_generic_ide -koodille! Auttoi samantien. näytön reso kerkes säikäyttää, mutta onneksi ajuri tarjoutui käyttöön ^^

Miten tämä ketju sitten siirretään ratkaistuksi?

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Sata-levyt eivät näy asennuksessa
« Vastaus #12 : 02.05.08 - klo:22.42 »
jotenkin tuntuu et mulla on ollu kaikki mahdolliset ubuntun bugit jo koneen rautaan liittyen :D
Tuo ongelma poistu multa käynnistyksessä komennolla: all_generic_ide

Jes! Nyt toimii! kirjoitan parhaillani ubuntun puolelta. Kiitos naubusan ja all_generic_ide -koodille! Auttoi samantien. näytön reso kerkes säikäyttää, mutta onneksi ajuri tarjoutui käyttöön ^^

Miten tämä ketju sitten siirretään ratkaistuksi?

Kirjoita ensimmäisen viestin otsikkoon (aiheeseen ratkaistu).

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

peran

  • Vieras
Vs: Sata-levyt eivät näy asennuksessa
« Vastaus #13 : 02.05.08 - klo:22.44 »
Miten tämä ketju sitten siirretään ratkaistuksi?

Muokkaa viestiketjun ensimmäistä viestiä (, jolla siis aloitit nämä kyselyt), ja laita Aiheeksi:'[ratkaistu]  Sata-levyt eivät näy asennuksessa'