Kirjoittaja Aihe: Hiiren sivunapit toimimaan Hardy Heron 8.04  (Luettu 20605 kertaa)

veivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
  • Se mikä ei tapa, niin perunatuttaa!!!
    • Profiili
Hiiren sivunapit toimimaan Hardy Heron 8.04
« : 27.04.08 - klo:15.28 »
Viimeisimmän päivityksen jälkeen (Hardy Heron 8.04) ei tunnistanut enää hiirtäni logitech MX 518. Seuraavan ohjeen avulla sain aktivoitua jälleen sivunapit ( firefox & enemy territory ).

Lisäämällä kaksi (2) riviä xorg.conf tiedostoon, saat aktivoitua jälleen sivunapit. Tämän pitäisi toimia useimmissa yli 5 painikkeen hiirissä. Alla lista, joissa pitäisi toimia.

   * Logitech MX310
   * Logitech MX510
   * Logitech MX518
   * Logitech MX700
   * Logitech MX Revolution
   * Intellimouse Explorer (first edition)
   * Razer Copperhead

Varmuuskopioi nykyinen xorg.conf

Koodia: [Valitse]
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.bak
Modifioi X.org conf tiedosto

Koodia: [Valitse]
sudo nano /etc/X11/xorg.conf
Etsi Input Device osio hiirellesi ja lisää 2 riviä alla esitetyllä tavalla. Voit kasvattaa lukua 7, jos sinulla on enemmän painikkeita hiiressäsi.

Vanha osio:

Koodia: [Valitse]
Section "InputDevice"
 Identifier "Configured Mouse"
 Driver "mouse"
 Option "CorePointer"
 Option "Device" "/dev/input/mice"
 Option "Protocol" "ExplorerPS/2"
 Option "ZAxisMapping" "4 5"
 Option "Emulate3Buttons"       "true"
EndSection

Uusi osio:

Koodia: [Valitse]
Section "InputDevice"
 Identifier "Configured Mouse"
 Driver "mouse"
 Option "CorePointer"
 Option "Device" "/dev/input/mice"
 Option "Protocol" "ExplorerPS/2"
 Option "ZAxisMapping" "4 5"
 Option "Emulate3Buttons" "true"
 Option "Buttons" "7"
 Option "ButtonMapping" "1 2 3 6 7"
EndSection

Lopuksi:

Tallenna Ctrl+o ja hyväksy muutokset Enterillä
Paina Ctrl+x sulkeaksesi konsolen.

Lopuksi käynnistetään X uudelleen Ctrl+Alt+backspace, jolloin uusien asetuksien pitäisi tulla käyttöön. Jos X ei käynnistynyt uudelleen, niin buuttaa kone! (Tämän jälkimmäisen jouduin itse tekemään).

T. veivi
Linux käyttäjäksi 23. Syyskuuta 2007

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?action=profile;u=6635;sa=showPosts

Sony Vaio VPCF12S1E, Ubuntu 11.04 ja Win7

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Hiiren sivunapit toimimaan Hardy Heron 8.04
« Vastaus #1 : 21.05.08 - klo:12.37 »
Viimeisimmän päivityksen jälkeen (Hardy Heron 8.04) ei tunnistanut enää hiirtäni logitech MX 518. Seuraavan ohjeen avulla sain aktivoitua jälleen sivunapit ( firefox & enemy territory ).

Lisäämällä kaksi (2) riviä xorg.conf tiedostoon, saat aktivoitua jälleen sivunapit. Tämän pitäisi toimia useimmissa yli 5 painikkeen hiirissä. Alla lista, joissa pitäisi toimia.
   * Logitech MX Revolution

Valitettavasti en saanut ohjeen avulla ko. hiiren sivunappeja toimimaan. Tosin ei ollut xorg.confin säätelystä haittaakaan (hiiri toimi muuten ja x käynnistyi), palautin sitten varmuuskopion takaisin.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Marbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 427
    • Profiili
    • Toimi.org
Vs: Hiiren sivunapit toimimaan Hardy Heron 8.04
« Vastaus #2 : 21.05.08 - klo:12.41 »
mulla on toi Logitech MX510 ja kaikki napit toimii heti kun vain asensin uusimman Ubuntun, eli 8.04. Sillon kun oli vielä 7.10 niin ei toiminut, mutta nyt toimi ilman mitään säätämistä.

Linux user #460798

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Hiiren sivunapit toimimaan Hardy Heron 8.04
« Vastaus #3 : 23.05.08 - klo:17.39 »
mulla on toi Logitech MX510 ja kaikki napit toimii heti kun vain asensin uusimman Ubuntun, eli 8.04. Sillon kun oli vielä 7.10 niin ei toiminut, mutta nyt toimi ilman mitään säätämistä.

Toinen hiiriongelmani ei liity suoraan tähän ohjeeseen, mutta omassa koneessani ei mx1000:n sivunapit toimi. Sen sijaan eräässä amd athlon 3800 -koneessa (8.04 32 bittinen) toimii ilman säätöä. Xorg.conf näyttää aivan tavalliselta.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

fingerling

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 200
  • Linux user #460757
    • Profiili
Vs: Hiiren sivunapit toimimaan Hardy Heron 8.04
« Vastaus #4 : 23.05.08 - klo:18.42 »
Kiitos paljon!
Toimi loistavasti yhteen A4-tech X7 hiiren kanssa (hiiri ostettu clash Ohllosonilta).
Toimii operassa, counter strikessä etc.
Kun sekä ylläpitäjä että käyttäjä on sama henkilö, ajaudutaan skitsofreniaan. -Asmo Koskinen

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Hiiren sivunapit toimimaan Hardy Heron 8.04
« Vastaus #5 : 24.05.08 - klo:11.28 »
Lainaus
mulla on toi Logitech MX510 ja kaikki napit toimii heti kun vain asensin uusimman Ubuntun, eli 8.04. Sillon kun oli vielä 7.10 niin ei toiminut, mutta nyt toimi ilman mitään säätämistä.
Kubuntu 8.04 myös sama homma, toimii nyt ihan itsestään :) Ennen ei jaksanut säätää kuntoon, nyt ei taas pärjäisi ilman :D

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: Hiiren sivunapit toimimaan Hardy Heron 8.04
« Vastaus #6 : 28.09.08 - klo:15.21 »
Onko kellään kokemuksia että saako noita sivunappeja toimimaan Kubuntussa (8.04) Operalla? Firefoxissa toimii kyllä mutta Opera sopii paremmin mun käteen... Mulla on joku Logitechin hiiri, mallista en tiiä mut tollain perus laseri se on.
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

Malmis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Hiiren sivunapit toimimaan Hardy Heron 8.04
« Vastaus #7 : 28.09.08 - klo:17.08 »
Onko kellään kokemuksia että saako noita sivunappeja toimimaan Kubuntussa (8.04) Operalla? Firefoxissa toimii kyllä mutta Opera sopii paremmin mun käteen... Mulla on joku Logitechin hiiri, mallista en tiiä mut tollain perus laseri se on.

Itse olen alkanut käyttämään "hiirieletoimintoa." Eletoimintoa käytettäessä oikean napin pohjassa pitäminen ja samalla hiiren vetäminen antaa mahdollisuuden mennä taakse ja eteenpäin, sekä uuden ikkunan avauksen.

 Tiedän ettei vastaus ollut ihan sitä, mitä hait. Olen itse tykästynyt tuohon toimintoon.  :-\

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: Hiiren sivunapit toimimaan Hardy Heron 8.04
« Vastaus #8 : 28.09.08 - klo:17.58 »
Itse olen alkanut käyttämään "hiirieletoimintoa." Eletoimintoa käytettäessä oikean napin pohjassa pitäminen ja samalla hiiren vetäminen antaa mahdollisuuden mennä taakse ja eteenpäin, sekä uuden ikkunan avauksen.

 Tiedän ettei vastaus ollut ihan sitä, mitä hait. Olen itse tykästynyt tuohon toimintoon.  :-\

Juu hiirieleet on mulle tuttuja ja vanhalla hiirellä niitä käytinkin kun siinä ei ollu sivunappeja. Nyt uudella hiirellä kun toisinaan joudun windowsiakin käyttämään, olen tottunut sivunappeihin eikä hiirieleet enää tunnukaan kovin käteviltä. Ja tietysti tää olisi helppo hoitaa vaihtamalla Opera FF:iin mut sekään ei ihan hyvältä jekulta tunnu.
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)