Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset  (Luettu 16571 kertaa)

Znake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #20 : 03.05.08 - klo:16.34 »
Tuli tuossa "muutama" ongelma eteen nyt muutaman päivän aikana puhtaan Hardy-asennuksen jälkeen:

1. Linux ei löydä wlan-tukiasemaa 100% samoilla asetuksilla, joilla se vielä löytyi Gutsylla.

2. Sudolla ei pääse muokkaamaan tiedostoja. Esimerkki:

Koodia: [Valitse]
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
sudo: cannot resolve host linux

3. Jotkin graafiset hallintatyökalut sanoivat, ettei ole oikeuksia säätää asetuksia. Tämä katosi, kun lisäsin oman käyttäjän Policy Kitin listalle.

EDIT: toistaiseksi näitä ongelmia ei tunnu nyt olevan, kun asensin Gutsyn uudestaan ja sieltä päivitin Hardyyn.

EDIT2: Johtuisiko ainakin osa ongelmista siitä, että puhdas Hardy-asennus tunnisti IDE-levyn SCSI-levyksi?
« Viimeksi muokattu: 05.05.08 - klo:15.35 kirjoittanut Znake »

gefa

  • Vieras
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #21 : 04.05.08 - klo:12.30 »
Lainaus
Taitaa olla tulossa uudelleen asennus debianiin...
Äsh...laita Gutsy, se toimii kuin junan vessa ;)

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #22 : 10.05.08 - klo:09.26 »
Tuli 65 päivitystä, osa turvallisuus-. Näytti yläpalkissa punaisella nuolella päivitykset, ennen ollut tähden mallinen. Ensin ei löytänyt paketteja, toisella kertaa yrittäessä päivitti. Taisi olla vaan tunkua serverilä, kaikki pelaa edelleen hyvin onnistuneen päivityksen jälkeen. :)
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #23 : 10.05.08 - klo:11.10 »
Tuli 65 päivitystä, osa turvallisuus-. Näytti yläpalkissa punaisella nuolella päivitykset, ennen ollut tähden mallinen.
Minulla näkyy vain olevan 33 päivitystä, mutta silti hieman pelästyin tuon punaisen nuolen takia, että mitä nyt on tapahtunut.

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #24 : 10.05.08 - klo:11.12 »
Tuli 65 päivitystä, osa turvallisuus-. Näytti yläpalkissa punaisella nuolella päivitykset, ennen ollut tähden mallinen.
Minulla näkyy vain olevan 33 päivitystä, mutta silti hieman pelästyin tuon punaisen nuolen takia, että mitä nyt on tapahtunut.
Päivityksien määrä on suhteessa siihen mitä varastoja on käytössä ja mitä paketteja on päivitetty...
Ilmeisesti aikaisemmin päivittynyt "update-manager" ja sen päivityksen yhteydessä siinä on määritelty tuo kuvake uudestaan
(paketti itse määrittelee käytettävän ikonin).
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #25 : 10.05.08 - klo:11.34 »
Tuli 65 päivitystä, osa turvallisuus-. Näytti yläpalkissa punaisella nuolella päivitykset, ennen ollut tähden mallinen.
Minulla näkyy vain olevan 33 päivitystä, mutta silti hieman pelästyin tuon punaisen nuolen takia, että mitä nyt on tapahtunut.
Päivityksien määrä on suhteessa siihen mitä varastoja on käytössä ja mitä paketteja on päivitetty...
Ilmeisesti aikaisemmin päivittynyt "update-manager" ja sen päivityksen yhteydessä siinä on määritelty tuo kuvake uudestaan
(paketti itse määrittelee käytettävän ikonin).
Tjaa...minä kuvittelin sen punaisen kuvakkeen johtuvan siitä, että siellä on useita tärketä turvallisuus päivityksiä niissä 40 päivityksessä (siis minulla oli 40 päivitystä).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #26 : 10.05.08 - klo:12.00 »
Voisi olla niinkin se punainen, mutku nyt ol nuolella. Ei senpuoleen, oli siinä turvallisuuspäivityksiäkin. Uskon deviliä, mitä kirjoittaa.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #27 : 10.05.08 - klo:12.02 »
Voisi olla niinkin se punainen, mutku nyt ol nuolella. Ei senpuoleen, oli siinä turvallisuuspäivityksiäkin. Uskon deviliä, mitä kirjoittaa.
Ei kannata sokeasti luottaa mihinkään, tuo mitä Tomppeli sanoi turvallisuus-päivityksistä voi hyvinkin pitää paikkansa.
Itse en käytä automaattisia päivityksiä joten en voi sanoa juuta enkä jaata tuohon.

Edit:
käytettävä ikoniteema määrää yleensä käytettävät kuvakkeet.
Poikkeuksena vajavaiset teemat jossa ei ole määritelty kaikkia kuvakkeita. Jolloin yleensä on määritelty vara-teema, josta kuvakkeet otetaan käyttöön.
« Viimeksi muokattu: 10.05.08 - klo:12.04 kirjoittanut GoddamnDevil »
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #28 : 10.05.08 - klo:12.28 »
Otinhan Tomppelin kirjoituksenkin huomioon omassa skriivassa, sorry, ei tullut sanottua Tomppelin nimee. Ethän pahastu? ;D ;)

Tuo nuoli vaan hämäsi, ei ennen ollut nuolella.

e. ajatus lentää nyt nopeemmin kuin kirjoitus, pitää oikoa jälkikäteen. ::)
« Viimeksi muokattu: 10.05.08 - klo:12.31 kirjoittanut shelby »
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #29 : 10.05.08 - klo:14.22 »
Voisi olla niinkin se punainen, mutku nyt ol nuolella. Ei senpuoleen, oli siinä turvallisuuspäivityksiäkin. Uskon deviliä, mitä kirjoittaa.
Ei kannata sokeasti luottaa mihinkään, tuo mitä Tomppeli sanoi turvallisuus-päivityksistä voi hyvinkin pitää paikkansa.
Itse en käytä automaattisia päivityksiä joten en voi sanoa juuta enkä jaata tuohon.
Kirjoitin vain mitä arvelin... ::)
Otinhan Tomppelin kirjoituksenkin huomioon omassa skriivassa, sorry, ei tullut sanottua Tomppelin nimee. Ethän pahastu? ;D ;)
Eipä mitään. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ux64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 586
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #30 : 15.05.08 - klo:18.48 »
Millä ihmeellä olette saaneet käyttöön jotenkin järkevät fontit? Tai siis monet sivut kuten digitoday tms käyttävät sellaisia fontteja jotka ovat täysin lukukelvottomia Ubuntussa. Vasta kun pakotan selaimen käyttämään vain asettamiani fontteja alkaa teksti olemaan taas luettavaa.

Anyway, muuten päivitys meni hyvin. Kesti 20 min ja kaikki näyttäisi toimivan. Muistaakseni aikaisemmin fontteja ei ollut pakko forcettaa, vaan esim "Arial" nimellä löytyi jotain lukukelpoista.

Hiiren lisä-napit näköjään lakkasi myös toimimasta.

Ohessa screenshot rumista fonteista digitodayn sivuilla.

"Tietoverkoissa käydään" ... Lukukelvotonta toi mun mielestä on. Tai siis kyllä sen pystyy lukemaan, mutta ei sujuvasti. Näin ollen ei mielestäni sovellu jatkuvasti luettavaksi.



Eikä mun fontti asetuksissakaan ole mun mielestä mitään vikaa. Tosin nyt esimerkki kuvassa allow ... on ruksattu pois, jotta saan lukukelpoista tekstiä sivuille.



edit: Kuva korvattu thumbnaililla ja linkillä kuvaan.
« Viimeksi muokattu: 16.05.08 - klo:06.55 kirjoittanut Ux64 »

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #31 : 15.05.08 - klo:22.59 »
Minusta ihan lukukelpoista. Minustakin joidenkin sivujen kohdalla fontti on ongelma, sillä kun yleensä sivustoa tehdessä henkilö katsoo sivua "times new roman" fontilla, kun taas foxin alkuperäisfontti on leveämpää, tulee sekasotku.
Ensimmäisenä huomasin sen omia sivujani tehdessä 404 virhesivussani.

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #32 : 16.05.08 - klo:07.32 »
Taas tuli 11 päivitystä, xorggia ym. Piti bootata ja ihme kyllä ei ollut mitään säädettävää, ennen oli. Tämä alkaa olla valmis. Kehitys on mennyt harppomalla eteenpäin Hardyssä. :D
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Petelius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #33 : 16.05.08 - klo:09.14 »
Ei oikeastaan mitään ongelmaa.. Pelaa mulla 100% ja eilen illalla asennettu.  ;D

majatalo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 287
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #34 : 16.05.08 - klo:12.09 »
joo mulla noi toimimattomat levy mounttaukset ovat rc.local tiedostossa, mutta aina ei toimi edes sieltä.
eli minulle gutsy=>hardy oli askel taaksepäin, joten tämän viikonlopun aikana kone menee uudelleen asennukseen ja gutsy tai debian tai mythbuntu.

Ux64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 586
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #35 : 17.05.08 - klo:17.02 »
Täällä on pari ongelmaa.

VLC:n refresh syncci ei toimi vieläkään ongelmitta. Hiiren forward ja backward napit ei toimi selaimessa eikä nautiluksessa. VLC availee jälleen full screenin sinne missä se on asetuksissa laitettu. Mutta ei osaa tunnistaa sitä millä screenillä se on kun fullscreeniä klikataan.

Tuntemattomasta syystä muuten kaatuilee myös. Tänään jo kolmas kaatuminen. Tai siis jos tarkkoja ollaan X jumittuu jotenkin. Kone jää täysin jumiin mutta esim toistettavan videon ääni kyllä jää kuuluviin. Niin hassua kuin se onkin. Näppis ja hiiri tms devicet tilttaa myös täysin.
« Viimeksi muokattu: 17.05.08 - klo:17.11 kirjoittanut Ux64 »

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #36 : 17.05.08 - klo:18.45 »
Täällä on pari ongelmaa.

VLC:n refresh syncci ei toimi vieläkään ongelmitta. Hiiren forward ja backward napit ei toimi selaimessa eikä nautiluksessa. VLC availee jälleen full screenin sinne missä se on asetuksissa laitettu. Mutta ei osaa tunnistaa sitä millä screenillä se on kun fullscreeniä klikataan.
Vlc ongelmat ei mitä luultavimmin ole ubuntu-kohtaisia, vaan ohjelman oma bugi.
Hiiren eteen/taakse napit pitäisi toimia ainakin firefoxissa, Nautiluksen kanssa vaatii jo xmodmapin tai vastaavan käyttöä

Lainaus
Tuntemattomasta syystä muuten kaatuilee myös. Tänään jo kolmas kaatuminen. Tai siis jos tarkkoja ollaan X jumittuu jotenkin. Kone jää täysin jumiin mutta esim toistettavan videon ääni kyllä jää kuuluviin. Niin hassua kuin se onkin. Näppis ja hiiri tms devicet tilttaa myös täysin.
No niin nyt päästiin asiaan ;) Onko omaa ajatusta mistä ongelmaa voisi lähteä purkamaan?
Näyttis, Laitteisto ylipäätään? (yhteensopivuus)

Itse olen huomannut jonkinlaista tahmaamista tiedostoselaimeen liittyvissä toiminnoissa.
(komentoriviltä kuitenkin toimii)
Voisin veikata että, osa tahmaamisesta johtuu gvfs:n tuoreudesta, sillä ymmärtääkseni se olisi vasta 8.10 versioon vasta (täysin) valmis.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gvfs/+bug/212789
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Ux64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 586
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #37 : 17.05.08 - klo:19.53 »
Vlc ongelmat ei mitä luultavimmin ole ubuntu-kohtaisia, vaan ohjelman oma bugi.

Jossain myös sanottiin että ne voisi johtua näytönohjaimen ajurista tms jutuista. Koska synkki toimii suurimman osan ajasta, se failaa vain ajoittain. Silloinkin se on suhteellisen pitkään tietyn määrän pielessä. Eli "synkki toimii" koska kohta ei ole satunnainen, mutta joku tekijä aiheuttaa pienen viiveen ja siirtää näin ollen päivityshäiriön näkyviin ruudulle.

Lainaus
Hiiren eteen/taakse napit pitäisi toimia ainakin firefoxissa, Nautiluksen kanssa vaatii jo xmodmapin tai vastaavan käyttöä

Kuulemma pitäisi toimia suoraan. Puukotin justiin xorg:ia taasen. Palautin sinne siis clean install asetukset hiiren osalta. Katsotaan mitä seuraa seuraavan bootin jälkeen. Aikaisemmin siellä oli asetukset jotka olivat toimneet hyvin Gutsyn kanssa.

Lainaus
No niin nyt päästiin asiaan ;) Onko omaa ajatusta mistä ongelmaa voisi lähteä purkamaan?
Näyttis, Laitteisto ylipäätään? (yhteensopivuus)

Nvidia 8500GT pitäisi toimia. Yhden kerran kaatui tiedostoja selatessa, yhden kerran toistin videota toisella screenillä ja kerran firefoxia käyttäessä. Ainakaan tähän mennessä ei ole muodostunut mitään sellaista patternia että voisin sanoa yhtään mitään mutua sen suhteen mihin se liittyisi. Tuo "koneen halttaaminen" siten että videon purku ja äänentoisto jatkui oli ensimmäinen vihje siitä että kaatuminen ei johdu ainakaan kokonaisuudessaan raudasta. Eikä kaatuminen ole myöskään täydellinen. reisub tai ctrl+alt+backspace kumpikaan ei toimineet. Olisin kuvitellut koneen olevan "täysin kaatunut" ellei tuo äänetoisto olisi jatkunut. Jostain oudosta syystä bootin jälkeen prossu tuuletin huutaa aina täysillä muutaman minuutin. Se oli myös outo oire. Mutta en tiedä mitä siitä pitäisi voida päätelä. Käsittääkseni prossutuulettimen ohjaus on kuitenkin sen verran low level juttu, ettei kaatumisen pitäisi johtua siitä että tuulettimen ohjaus failaa jotenkin, prossu ylikuumenee, kaatuu... Ja bootin jälkeen kun ohjaus jälleen toimii niin tuuletus menee täysille. Tietysti tämän asian voisi varmistaa ensikerran koneen kaatuessa avaamalla kopan ja kokeilemalla polttaako siili sormet.

Lainaus
Itse olen huomannut jonkinlaista tahmaamista tiedostoselaimeen liittyvissä toiminnoissa.
(komentoriviltä kuitenkin toimii)

Tuon suhteen ei ole valittamista vaikka paljon tiedostoja käpelöinkin, sekä pieniä että isoja.

Koodia: [Valitse]
Section "InputDevice"
Identifier "Configured Mouse"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "Protocol" "ExplorerPS/2"
EndSection
« Viimeksi muokattu: 17.05.08 - klo:19.56 kirjoittanut Ux64 »

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #38 : 17.05.08 - klo:20.14 »
Tässä kyse läppärin xorg.conf, hiirenä on Razer DeathAdder usb-väylään.
Firefoxissa toimii näppäimet, mutta nautiluksessa ei. (Ymmärtääkseni ei kuulukkaan oletuksena)

Section "InputDevice"
   Identifier   "Configured Mouse"
   Driver      "vmmouse"
EndSection

Section "InputDevice"
   Identifier   "Synaptics Touchpad"
   Driver      "synaptics"
   Option      "SendCoreEvents"   "true"
   Option      "Device"   "/dev/psaux"
   Option      "Protocol"   "auto-dev"
   Option      "HorizEdgeScroll"   "0"


Tuo kaatuminen kuulostaa kyllä ajuri-ongelmalta.
/var/log/Xorg.0.log on hyvä paikka aloittaa virheiden metsästys...

nvidia-settings ohjelmalla voi yrittää myös katsoa saako asiaan muutosta.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Ux64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 586
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04 Hardy Heron kokeilu: Ongelmat/Onnistumiset
« Vastaus #39 : 18.05.08 - klo:06.40 »
Tuo kaatuminen kuulostaa kyllä ajuri-ongelmalta.
/var/log/Xorg.0.log on hyvä paikka aloittaa virheiden metsästys...
nvidia-settings ohjelmalla voi yrittää myös katsoa saako asiaan muutosta.

nvidia-settingsiä on käytetty Xorg.logia ei ole tullut katsottua. Pitänee vilkaista.

Tuota tuota... Mitä tulee forward ja backward nappeihin hiiressä. ne toimivat nyt hienosti tuolla lyhennetyllä hiiri osiolla. Eli mainio esimerkki versioiden välisistä eroista. Gutsyssä ne rivit piti lisätä ja Hardyssä niitä ei saa olla... ;) Just tällasesta mä tykkään, enkä edes kerro kuinka paljon koska se ei olisi sopivaa tekstiä tänne.

Ainakaan noin nopeasti vilkaistuna viimeisenä logissa ei ollut mitään joka olisi johtanut mahdolliseen kaatumiseen. 0.log.old tai 0.log. Tutkin asiaa seuraavan kaatumisen jälkeen. syslogia ei edes näyttäisi olevan em. kaatumisista. Todella todella autoa mun mielestä, tai sitten olen vain ymmärtänyt jotain väärin. Katsoin myös lost+found hakemistot, eikä niissäkään ollut mitään. Mielestäni kaatumisen yhteydessä olisi pitänyt jäädä vanhalogi jonnekkin ja uuden olisi pitänyt syntyä aikaleimalla joka on hieman vanhempi kuin kaatuminen. Mutta näin ei ollut. Ehkä logi jostain syystä katoaa kaatumisen yhteydessä, voiko näin käydä? Toisaalta sen ei pitäisi vaikuttaa uuden login syntymiseen vaikka edellinen katoaisikin.

Eikö tuon reisubin pitäisi olla aika lowlevel funktio? En tiedä miten näppäimistö handleri on X:n kanssa toteutettu. Mutta luulisi että reisub olisi toteutettu tasolle johon X:n sekoilun ei pitäisi vaikuttaa.

Olipas taas spekulatiivisia kysymyksiä, mutta olen puuhastellut linuxin parissa vasta puolivuotta joten ns. tyhmiäkysymyksiä riittää ja koittaa painaa eteenpäin vain yleisellä tietotekniikka mutulla. ;)