Kirjoittaja Aihe: Miten talletan käyttäjätiedot puhdasta asennusta varten (erillinen /home-osio) ?  (Luettu 2440 kertaa)

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Moi

Miten talletan käyttäjätiedot puhdasta asennusta varten (erillinen /home-osio) ?

Eli, koska systeemiin on ilmeisesti jäänyt kaikenlaista tauhkaa aikaisempien versioiden jäljiltä, olen päättänyt asennella Hardyn uudestaa puhtaalta pöydältä. Vaan se kiinnostaisi, saako jotkut tiedostot kopioimalla koko käyttäjä-arsenaalin siirrettyä uuteen systeemiin? Muutenhan täytyy ottaa ylös jokaisen käyttäjän tunnistenumero ja käyttäjätunnus sekä naputtaa ne käsin uuteen systeemiin.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Itse olen kopioinut ko. käyttäjien rivit /etc/passwd, /etc/group ja /etc/shadow -tiedostoista uuden Ubuntun samoihin tiedostoihin. Kerran kopioin koko tiedostot, mutta sitä ei kehtaa suositella, jos vaikka jokin niistä sisäisistä käyttäjistä tai ryhmistä onkin vaihtanut numeroa.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Nimenomaan nuohan eivät vaihdu, jos ainoastaan pääkäyttäjä luodaan manuaalisesti. Nimenomaan viimeksi kun tein vastaavan tempun, en tiennyt numeroista ja oikeudet puttuivat kahdelta, jotka olin luonut eri järjestyksessä kuin edellisessä asennuksessa. Sitä korjatessa tuli vielä pieni ajatusvirhe chownin kanssa ja sain vääntää viisi tuntia oikeuksia kohdalleen.

Ai, niin, kiitos vinkistä.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

petteriIII

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
    • Profiili
Kyllä se onnistuu ihan kivasti. Ja suuri osa roska-tiedoista kopioituu myös joten tilanne on melkein yhtä paha kuin ennenkin mikäli olisi suorittanut roskienpoiston. Sitäpaitsi jokaisella on omat varmat mielipiteet siitä kuinka järjestelmätiedot tulisi siirtää eikä toisen siirtomenetelmä kelpaa vaan pitää 'keksiä pyörä uudestaan'.
Kaikki siis tehköön omat viritelmänsä, mutta tässä osoitteessa on vähän alkua:
http://www.kolumbus.fi/eg8059/Ethernet/laitteet/pc/kayttojarjestelmista/Ubuntu_toisen_keneen_pakettien_haku.html
 
« Viimeksi muokattu: 26.04.08 - klo:08.40 kirjoittanut petteriIII »

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Erillisen /homen voi tehdä esim. tämän ohjeen mukaan

http://wiki.ubuntu-fi.org/Kotihakemisto_omalla_osiolla
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!