BricsCadin saa Linuxiin, tällä hetkellä vain 6 versio tarjolla (Windows menee 8 versiossa), mutta ainakin puolisen vuotta sitten lupailivat jotain "uutta suurta" olevan tulossa myös Linuxiin. Ohjelma ei ole ilmainen, mutta maksaa murto osan AutoCadin hinnasta. Mitä olen sitä windowsilla käyttänyt, niin lähes kaikki komennot on samat kuin AutoCad:ssä, mutta itteä ainakin ärsyttää kun siinä ei ole "right-click shortcut menu in drawing area":a eikä ollut blockien editointia (refedit), itse kokeilin 7 versiota joka löytyy työkoneelta.
Mutta jos olet käyttänyt AutoCad:iä vain silloin tällöin, niin ei siinä kyllä paljoa eroa ole. Tehokäytössä rupeaa jo huomaamaan että jotain pieniä toimintoja voi puuttua.
http://www.bricscad.com
Kävimme tutustumassa yllä olevalle sivulle.
Kiitos tiedosta.
Täällä koululla on AutoCad 2008.
Mutta opiskelijoilla on mahdollista saada 2009 Autodeskin, missä on mukana myös AutoCad 2009 inventor ja paljon muuta, nämä ovat ilmaisia määräajan. Nämä ovat pidemmälle oppineille hyvä, joilta vaaditaan viimeisimpien cadien osaamista.
2008 versiossa on paljon uudistuksia työpöytäkäyttäjälle. Saatu tilaa piirtämiseen lisää.
Kävimme Qcadiä alustavasti läpi ja siinä peruspiirtäminen onnistuu hyvin.
Qcad on hyvä monelle aloittajille, joita tänne koululle tulevat opiskelemaan cadin perusteita.
Täällä on meitä vasta kolme uutta ubuntun käyttäjää . Eiköhän se tästä.
Itse käytän Surfcamiä, jossa on cadi mukana. Tällä sen takia, kun teen piirustuksista työstöohjelmat ja piirrokset ovat kokonaisia.
Siirtämisessä häviää osa piirrustuksesta. Pienissä helppo jäjittää, mutta isommissa jo hankala.
Corelilla olen kuvat kääntänyt vektoripiirroksiksi. Kehuivat, että ubuntussa 8.04 toimii corel.
Ilmeisesti ubuntussa on omakin kääntäjä, mutta en tiedä mikä.
Vaihdellaan kuulumisia.
Moi