Suse 9.3:ssa olen käyttänyt KDE:tä, mutta eikähän ne hommat suju Gnomellakin.
Tai sitten asennat Kubuntun joka korjaa Ubuntun pahimman puutteen eli korvaa oletusasennuksena olevan Gnomen KDE:llä. Erittäin terve ratkaisu jos minulta kysytään ;)
Ubuntuun pystyy myös asentamaan jälkikäteen KDE:n ja Kubuntuun pystyy asentamaan Gnomen, sillä järjestelmät ovat samanlaiset lukuunottamatta oletustyöpöytää ja oletusohjelmia.
KDE:ssä hyvänä olen pitänut digikam:ia vai meniköhän nyt oikein... tarkoitan kuitenkin sitä digikuva-albumi-ohjelmaa.
Toinen hyvä syy Kubuntun (tai Susen) valintaan ovat tutut ohjelmat. Jos olet tottunut käyttämään KDE:n ohjelmia ja haluat pysyä niissä jatkossakin niin silloin alla olevan järjestelmän on fiksuinta olla KDE. Vastaavasti jos käyttämäsi ohjelmat ovat kovin gtk-painotteisia niin Gnome tai Xfce voivat olla varteenotettavia vaihtoehtoja.
Ohjelmat toki toimivat ristiinkin mutta ne eivät välttämättä integroidu muun ympäristön kanssa yhtä hyvin kuin "kotikentällään." Lisäksi ne käynnistyvät hieman hitaammin ja kuluttavat enemän muistia sillä niitä varten joudutaan lataamaan sellaisia kirjastoja muistiin jotka olisivat jo valmiiksi muistissa mikäli niitä ajettaisiin "oikean" työpöytäympäristön alla. Osittain on tietysti makuasia välittääkö tästä.
Digikam:n lisäksi toinen hyvä kuvaohjelma KDE:llä on Gwenview. Se painottuu kuva-albumin järjestämisen sijasta enemmän kuvien katseluun ja siihen hommaan se onkin varsin pätevä. Lisäksi se integroituu nätisti Konquerorin kanssa tarjoten valokuvien selailuun oman näkymänsä ja se tukee myös samoja laajennuksia kuin Digikam (kipi-plugins). Gwenview toimii siis hyvänä täydennyksenä Digikam:lle.
Eli kysyn arviotanne mitkä ovat ne painavat plussat ja miinukset Susen 10.0:ssa vs. Ubuntu?
Minun arvioni on hyvin yksiselitteinen: toisessa on KDE ja toisessa Gnome ;)
Toisaalta Ubuntun esittely (Suomen kieli, todella vapaa ja ilmainen, puolen vuoden välein uudet varmat päivitykset, helppokäyttöisin ja helpoin ylläpidettävä etc...) sivun jälkeen pitäisikin kysyä että millä ilveellä Susen onnistui nousta rinnalle?
Itselläni on Suse 9.2 ja käytän konetta englanniksi joten en osaa kunnolla ottaa kantaa tuohon kielikysymykseen. Susessa on kustomoitu jonkin verran KDE:n oletusvalikkoa joten ne vaativat omat käännökset ja sen lisäksi YAST vaatii käännökset. On kuitenkin hyvin mahdollista että nämä asiat ovat Suse 10.0:ssa kunnossa. Muuten käännökset ovat molemmissa jakeluissa samalla tasolla.
Helppokäyttöisyys on hyvin suhteellinen käsite ja itse en ole koskaan kokenut Gnomea helppokäyttöiseksi. En myöskään tiedä mitään yksikäsitteistä syytä miksi mikään ubuntu-pohjainen jakelu olisi Susea helpompi (ja sama tietysti päinvastoin). Samoin ylläpidettävyys on hyvin kyseenalainen väite jolle olisi kiva kuulla perusteluja. Aina saa kuulla kehuja kuinka hyvä ja helppo apt-get on mutta koskaan en ole kuullut perusteluja miten se voittaa esimerkiksi yast:in tai urpmi:n.
Mainoslauseisiin ei koskaan kannata uskoa liikaa ;)