Kirjoittaja Aihe: Oliko Ubuntu sittenkään oikea valinta  (Luettu 16572 kertaa)

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Oliko Ubuntu sittenkään oikea valinta
« Vastaus #20 : 02.02.06 - klo:16.01 »
Suse 9.3:ssa olen käyttänyt KDE:tä, mutta eikähän ne hommat suju Gnomellakin. KDE:ssä hyvänä olen pitänut digikam:ia vai meniköhän nyt oikein... tarkoitan kuitenkin sitä digikuva-albumi-ohjelmaa.



Nytpä vain mainitsen, ettei sinun ole pakko gnomea käyttää, on olemassa KUBUNTU, eli ubuntu KDE:llä.

Gnomen käytön pelottaessa ei siis kannata hylätä ubuntua.

Jusle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Re: Oliko Ubuntu sittenkään oikea valinta
« Vastaus #21 : 02.02.06 - klo:18.56 »
Eräs nettituttavani, joka tietää näistä Linuxeista, suositteli kokeilmaan Kubuntua ennen Susea. Kokeilen siis nyt tuota Kubuntua, jos siinä hoituisivat asiat helpommin. Enköhän mäkin ala tässä hiljalleen oppimaan. Ongelmana taitaa vain olla, että - kuten mikkohuokin mainitsi - ohjeistukset eivät ole Windowsiin tottuneelle aina ihan helpoimmasta päästä. Mutta eiköhän tämä ala hiljalleen sujumaan... :)
« Viimeksi muokattu: 02.02.06 - klo:19.58 kirjoittanut Jusle »

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Re: Oliko Ubuntu sittenkään oikea valinta
« Vastaus #22 : 02.02.06 - klo:19.22 »
Suse 9.3:ssa olen käyttänyt KDE:tä, mutta eikähän ne hommat suju Gnomellakin.

Tai sitten asennat Kubuntun joka korjaa Ubuntun pahimman puutteen eli korvaa oletusasennuksena olevan Gnomen KDE:llä. Erittäin terve ratkaisu jos minulta kysytään ;)

Ubuntuun pystyy myös asentamaan jälkikäteen KDE:n ja Kubuntuun pystyy asentamaan Gnomen, sillä järjestelmät ovat samanlaiset lukuunottamatta oletustyöpöytää ja oletusohjelmia.

Lainaus
KDE:ssä hyvänä olen pitänut digikam:ia vai meniköhän nyt oikein... tarkoitan kuitenkin sitä digikuva-albumi-ohjelmaa.

Toinen hyvä syy Kubuntun (tai Susen) valintaan ovat tutut ohjelmat. Jos olet tottunut käyttämään KDE:n ohjelmia ja haluat pysyä niissä jatkossakin niin silloin alla olevan järjestelmän on fiksuinta olla KDE. Vastaavasti jos käyttämäsi ohjelmat ovat kovin gtk-painotteisia niin Gnome tai Xfce voivat olla varteenotettavia vaihtoehtoja.

Ohjelmat toki toimivat ristiinkin mutta ne eivät välttämättä integroidu muun ympäristön kanssa yhtä hyvin kuin "kotikentällään." Lisäksi ne käynnistyvät hieman hitaammin ja kuluttavat enemän muistia sillä niitä varten joudutaan lataamaan sellaisia kirjastoja muistiin jotka olisivat jo valmiiksi muistissa mikäli niitä ajettaisiin "oikean" työpöytäympäristön alla. Osittain on tietysti makuasia välittääkö tästä.

Digikam:n lisäksi toinen hyvä kuvaohjelma KDE:llä on Gwenview. Se painottuu kuva-albumin järjestämisen sijasta enemmän kuvien katseluun ja siihen hommaan se onkin varsin pätevä. Lisäksi se integroituu nätisti Konquerorin kanssa tarjoten valokuvien selailuun oman näkymänsä ja se tukee myös samoja laajennuksia kuin Digikam (kipi-plugins). Gwenview toimii siis hyvänä täydennyksenä Digikam:lle.

Lainaus
Eli kysyn arviotanne mitkä ovat ne painavat plussat ja miinukset Susen 10.0:ssa vs. Ubuntu?

Minun arvioni on hyvin yksiselitteinen: toisessa on KDE ja toisessa Gnome ;)

Lainaus
Toisaalta Ubuntun esittely (Suomen kieli, todella vapaa ja ilmainen, puolen vuoden välein uudet varmat päivitykset, helppokäyttöisin ja helpoin ylläpidettävä etc...) sivun jälkeen pitäisikin kysyä että millä ilveellä Susen onnistui nousta rinnalle?

Itselläni on Suse 9.2 ja käytän konetta englanniksi joten en osaa kunnolla ottaa kantaa tuohon kielikysymykseen. Susessa on kustomoitu jonkin verran KDE:n oletusvalikkoa joten ne vaativat omat käännökset ja sen lisäksi YAST vaatii käännökset. On kuitenkin hyvin mahdollista että nämä asiat ovat Suse 10.0:ssa kunnossa. Muuten käännökset ovat molemmissa jakeluissa samalla tasolla.

Helppokäyttöisyys on hyvin suhteellinen käsite ja itse en ole koskaan kokenut Gnomea helppokäyttöiseksi. En myöskään tiedä mitään yksikäsitteistä syytä miksi mikään ubuntu-pohjainen jakelu olisi Susea helpompi (ja sama tietysti päinvastoin). Samoin ylläpidettävyys on hyvin kyseenalainen väite jolle olisi kiva kuulla perusteluja. Aina saa kuulla kehuja kuinka hyvä ja helppo apt-get on mutta koskaan en ole kuullut perusteluja miten se voittaa esimerkiksi yast:in tai urpmi:n.

Mainoslauseisiin ei koskaan kannata uskoa liikaa ;)

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Oliko Ubuntu sittenkään oikea valinta
« Vastaus #23 : 02.02.06 - klo:19.31 »
Aina saa kuulla kehuja kuinka hyvä ja helppo apt-get on mutta koskaan en ole kuullut perusteluja miten se voittaa esimerkiksi yast:in tai urpmi:n.
No täältä tulee niitä perustelua: Mitä yhteistä on YaStilla ja urpmilla? No RPM-hell tietenkin. ;) Nimin. Kokemusta on. Olen juuri vaihtanut SuSEsta Ubuntuun. SuSEa en suosittele edes pahimmalle vihamiehelleni.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Re: Oliko Ubuntu sittenkään oikea valinta
« Vastaus #24 : 02.02.06 - klo:19.33 »
Eräs nettituttavani, joka tietää näistä Linuxeista, suositteli kokeilmaan Kubuntua ennen Susea. Kokeilen siis nyt tuota Kubuntua, jos siinä hoituisivat asiat helpommin. Enköhän mäkin ala tässä hiljalleen oppimaan. Ongelmana taitaa vain olla, että - kuten mikkohuokin - mainitsi, ohjeistukset eivät ole Windowsiin tottuneelle aina ihan helpoimmasta päästä. Mutta eiköhän tämä ala hiljalleen sujumaan... :)

Lykkyä Kubuntun kanssa! Kubuntun käyttämä KDE on varmasti Windowsiin tottuneelle tutumman oloinen, mutta kuten tuossa jo mainittiin kyseessä on käytännössä samasta järjestelmästä kuin Ubuntukin. Käyttöliittymä on vaan toisenlainen, joten multimedia-codekit yms. joudut sinnekin asentamaan samalla tavalla...

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Re: Oliko Ubuntu sittenkään oikea valinta
« Vastaus #25 : 02.02.06 - klo:19.58 »
No täältä tulee niitä perustelua: Mitä yhteistä on YaStilla ja urpmilla? No RPM-hell tietenkin. ;) Nimin. Kokemusta on. Olen juuri vaihtanut SuSEsta Ubuntuun. SuSEa en suosittele edes pahimmalle vihamiehelleni.

Minunkin kokemus tukee sitä, että Ubuntussa (ja muissa Debian pohjaisissa distroissa) ohjelmien asennus toimii huomattavasti paremmin kuin RPM-paketointiin luottavissa distroissa  (mm. Mandriva, SuSE ja Fedora). Olen aiemmin käyttänyt monta vuotta Mandrakea ja se kyllä meni aina aika ajoin solmuun koko järjestelmä. Vaihdoin Debianiin, Mepikseen ja nyt Ubuntuun eikä vastaavista ongelmista ole tietoakaan :)

En tiedä miten Susen Yast hoitaa ohjelmien asentamisen ja päivittämiset, mutta rpm-systeemi vähän epäilyttää, vaikka Suseen voisikin olla mielenkiintoista tutustua. Ymmärtääkseni Suseen ei ole myöskään saatavilla yhtä paljon ohjelmapaketteja kuin Ubuntuun.

Tämä on tietysti paljon makuasia, mutta itse näkisin mielelläni (K)ubuntussa Yast tai Mandrake Control Center tyyppisen ohjelman, johon olisi koottu yhteen kaikki järjestelmän asetuksiin liittyvä. Kubuntun puolella näitä työkaluja on vähän heikosti ja Ubuntukin järjestelmävalikossa ne eivät mielestäni ole yhtä näppärästi käytettävissä kuin Susen Yastissa ja Mandrakessa.

EJH50FIN

  • Vieras
Re: Oliko Ubuntu sittenkään oikea valinta
« Vastaus #26 : 02.02.06 - klo:22.17 »
Olen ollut jo 20 vuotta winkun käyttäjä enkä vieläkään hallitse sitä. Aina silloin tällöin on tullut tilanne joka on ns. karannut käsistä.
Olen joskus manannut sen alimpaan helvettiin, anteeksi kielen käyttöni, mutta aina on löytynyt ratkaisu. Joskus sattumalta mutta useimmiten vain etsimällä ja/tai kysymällä.

PS. Sillä elämähän on valintoja täynnä, kohdusta hautaan.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Oliko Ubuntu sittenkään oikea valinta
« Vastaus #27 : 02.02.06 - klo:22.32 »
Tai sitten asennat Kubuntun joka korjaa Ubuntun pahimman puutteen eli korvaa oletusasennuksena olevan Gnomen KDE:llä. Erittäin terve ratkaisu jos minulta kysytään ;)

niin, mielipiteitä on tosiaan monia...

Lainaus
Eli kysyn arviotanne mitkä ovat ne painavat plussat ja miinukset Susen 10.0:ssa vs. Ubuntu?

Minun arvioni on hyvin yksiselitteinen: toisessa on KDE ja toisessa Gnome ;)

oletussoftat eivät kyllä ole kovin suurikaan tekijä distrojen eroja vertailtaessa.

Helppokäyttöisyys on hyvin suhteellinen käsite ja itse en ole koskaan kokenut Gnomea helppokäyttöiseksi.

suhteellistahan se on. minusta gnome on nimenomaan sitä, mutta niin on moni muukin asia.

En myöskään tiedä mitään yksikäsitteistä syytä miksi mikään ubuntu-pohjainen jakelu olisi Susea helpompi (ja sama tietysti päinvastoin). Samoin ylläpidettävyys on hyvin kyseenalainen väite jolle olisi kiva kuulla perusteluja. Aina saa kuulla kehuja kuinka hyvä ja helppo apt-get on mutta koskaan en ole kuullut perusteluja miten se voittaa esimerkiksi yast:in tai urpmi:n.

paketinhallinta on tietysti hyvinkin tärkeässä osassa distroja vertailtaessa ja siitä on sodittukin aika paljon. ubuntun oletuksena tarjoama pakettivalikoma on ainakin minun SuSE-kokeumkseni mukaan oletuksena paljon laajempi ilman kolmannen osapuolten paketteja. mm. minulle tämä on melko tärkeää. piirre joka tekee debian-pohjaisista distroista kätevän on ehdottomasti mahdollisuus päivittää distro uuteen versioon suoraan paketinhallinnan kautta. en muista, että moinen temppu olisi ollistunut YAST:lla tai URPMIlla, YUM osasi tuon joten kuten, mutta sitä ei suositeltu käytettäväksi, koska se aiheutti jotian ongelmia. lisäksi SuSEn mirrorit olivat aivan tuskaisen hitaita, kun minä sitä viimeeksi käytin (asiaan on toivottavasti tullut parannusta Novellin myötä).

YAST oli tietyllä tapaa hieno työkalu, mutta sen kanssa oli kyllä sitten myös sen softan armoilla. konffeja generoitiin automaattisesti eikä niitä saanut muutella käsin. jos muutti, niin muutokset saatettiin ylikirjoittaa ilman varoitusta tai YASTin se osa ei enää suostunut toimimaan :(

SuSEsta minä joskus vielä pidinkin, jopa niin paljon, että ostin niiden pro-paketin. madrakesta en ole koskaan pitänyt ja RedHat/Fedora on aina ollut siinä ja siinä. Fodoran kanssa pakettivaikoiman suppeus oli ainakin kolmessa ensimmäisessä todellinen ongelma musitaakseni FC4 ei suostunut edes asentumaan ja FC5n uusin beta kaatui kesken asennuksen.
Janne

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Re: Oliko Ubuntu sittenkään oikea valinta
« Vastaus #28 : 02.02.06 - klo:23.40 »
Lykkyä Kubuntun kanssa! Kubuntun käyttämä KDE on varmasti Windowsiin tottuneelle tutumman oloinen, [...]

Tätäkin minä aina ihmettelen. Itse koen Windowsin olevan lähempänä Gnomea kuin KDE:tä. Ilmeisesti tämä vain johtuu erilaisesta tavasta luokitella asioita. Minun silmissäni Gnomea ja Windowsia yhdistää niiden taipumus pakottaa käyttäjä ennaltamäärättyihin toimintatapoihin ilman mitään mahdollisuuksia muokata järjestelmää omien mieltymysten mukaiseksi.

On puhdas mahdottomuus tehdä järjestelmä joka oikeasti olisi kaikille sopiva suoraan paketista vedettynä ja sen vuoksi pitää olla mahdollisuus säätää järjestelmä omien mieltymysten mukaiseksi. Itselläni tämä tarkoittaa KDE:ssä parin asetuksen muuttamista ensimmäisellä käyttökerralla.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Re: Oliko Ubuntu sittenkään oikea valinta
« Vastaus #29 : 02.02.06 - klo:23.52 »
piirre joka tekee debian-pohjaisista distroista kätevän on ehdottomasti mahdollisuus päivittää distro uuteen versioon suoraan paketinhallinnan kautta.

Tuo ei ole tullutkaan aikaisemmin mieleeni. Myönnän että tuo on selkeä plussa.

JPK1990

  • Vieras
Re: Oliko Ubuntu sittenkään oikea valinta
« Vastaus #30 : 03.02.06 - klo:22.22 »
Suse 9.3:ssa olen käyttänyt KDE:tä, mutta eikähän ne hommat suju Gnomellakin. KDE:ssä hyvänä olen pitänut digikam:ia vai meniköhän nyt oikein... tarkoitan kuitenkin sitä digikuva-albumi-ohjelmaa.



Nytpä vain mainitsen, ettei sinun ole pakko gnomea käyttää, on olemassa KUBUNTU, eli ubuntu KDE:llä.

Gnomen käytön pelottaessa ei siis kannata hylätä ubuntua.
Ja on olemassa myös XUBUNTU!! jeah! ;D

Jusle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Re: Oliko Ubuntu sittenkään oikea valinta
« Vastaus #31 : 05.02.06 - klo:20.26 »
Sain nyt tuossa koneessa kaiken tarpeellisen toimimaan. Ainakin suurinosa videoista toimii. Myös näppäimistö ja hiiri toimii. Laitoin koneeseen redmond-teeman (tjsp.), niin koneen ulkoasu ei herätä hämmennystä muissa perheenjäsenissä.

Totta puhuen olen edelleen sitä mieltä, ettei Linux ole vielä Windowsia parempi. Mutta kyllä tuo Kubuntu wanhan ysikasin hakkaa, joten loppujen lopuksi oli ihan järkevää asentaa se tuohon koneeseen. :) (tässä koneessa mitä yleensä käytän on windows xp)

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Re: Oliko Ubuntu sittenkään oikea valinta
« Vastaus #32 : 05.02.06 - klo:23.12 »
Sain nyt tuossa koneessa kaiken tarpeellisen toimimaan. Ainakin suurinosa videoista toimii. Myös näppäimistö ja hiiri toimii.

Hienoa, jos kaikki tarpeellinen vihdoin toimii!

Lainaus
Totta puhuen olen edelleen sitä mieltä, ettei Linux ole vielä Windowsia parempi. Mutta kyllä tuo Kubuntu wanhan ysikasin hakkaa, joten loppujen lopuksi oli ihan järkevää asentaa se tuohon koneeseen. :) (tässä koneessa mitä yleensä käytän on windows xp)

Paremmuus on tietysti kovin subjektiivinen asia ja ennen kaikkea siitä kiinni, mitä kukin pitää itselleen tärkeimpinä ominaisuuksina. Itse pidän Windowsia parempana ennen kaikkea siinä, että ohjelmatarjonta sekä laitetuki on sille niin ylivertaista, mutta siihen se sitten jääkin. Linux on mielestäni paljon toimintavarmempi ja turvallisempi, ohjelmien asentaminen on helpompaa ja ennen kaikkea se perustuu avoimeen lähdekoodiin.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Oliko Ubuntu sittenkään oikea valinta
« Vastaus #33 : 06.02.06 - klo:11.47 »
Ja muokattavuus on ihan eri planeetalta.

Myrtti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
    • http://myrtti.fi
Re: Oliko Ubuntu sittenkään oikea valinta
« Vastaus #34 : 07.02.06 - klo:08.12 »
Automatix
Bad Automatix, bad. Automatixia ei tueta.
[08:11] < ubotu> Automatix is unsafe, it overwrites configuration files, and
                 does other harmful things like "echo -e 'ynY\n'" that are
                 considered security risks. Please do not use it. There are
                 alternative applications but the best thing is to read
                 documentation.

[08:11] < ubotu> methinks easyubuntu is an easy-to-use program for installing
                 all your favorites. Java, Nvidia/ATI, and more.  It is as safe
                 as the team can make it. It doesnt change any settings by
                 default. https://launchpad.net/products/easyubuntu or
                 #easyubuntu
GCS/ED/FA/H/P/S/L/O d- s:+ a33 C++ UL+ P+ L+++ E W+++ N+ o K+ w+(---) !O M?>+ V? PS++>$ PE>$ Y+ PGP- t+ 5+++ X+ R tv- b+++ DI++++ D-- G e>+++ h- r x+

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Oliko Ubuntu sittenkään oikea valinta
« Vastaus #35 : 07.02.06 - klo:20.45 »
Totta puhuen olen edelleen sitä mieltä, ettei Linux ole vielä Windowsia parempi.

Mielestäni molemmissä on sekä hyvät ja huonot puolensa.

Windows on helpompi varsinkin siihen tottuneelle, mutta Linux on vakaampi, turvallisempi ja ennen kaikkea siinä ei ole samanlaisia ärsyttäviä rajoituksia mitä wintoosassa on.

Minä tykkään ainakin käyttää Linuxia wintoosaa ennemmän ja kunhan sellaisen raudan alle, että Linux toimii 100%:sti niin winkkari saa lähteä. Tosin tämähän on vain minun mielipiteeni ja minähän kuulunkin siihen luokkaan nörtit joilla ei ole muuta elämää kuin säätää näitä koneita, joten peruskäyttäjälle asia saattaa näyttää vähän toiselta. Mutta tottumis kysymyksiä ja makuasioitahan nämä enimmäkseen on.


Jusle toivottavasti viihdyt linuksin parissa.

whector

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
Re: Oliko Ubuntu sittenkään oikea valinta
« Vastaus #36 : 08.02.06 - klo:08.13 »
Totta puhuen olen edelleen sitä mieltä, ettei Linux ole vielä Windowsia parempi.

Mielestäni molemmissä on sekä hyvät ja huonot puolensa.

Windows on helpompi varsinkin siihen tottuneelle, mutta Linux on vakaampi, turvallisempi ja ennen kaikkea siinä ei ole samanlaisia ärsyttäviä rajoituksia mitä wintoosassa on.

Minä tykkään ainakin käyttää Linuxia wintoosaa ennemmän ja kunhan sellaisen raudan alle, että Linux toimii 100%:sti niin winkkari saa lähteä. Tosin tämähän on vain minun mielipiteeni ja minähän kuulunkin siihen luokkaan nörtit joilla ei ole muuta elämää kuin säätää näitä koneita, joten peruskäyttäjälle asia saattaa näyttää vähän toiselta. Mutta tottumis kysymyksiä ja makuasioitahan nämä enimmäkseen on.


Jusle toivottavasti viihdyt linuksin parissa.
kato lioni, terve! mitä äijä?

legenda linuxin vakaudesta suhteessa windowsiin on kyllä täyttä tarua. linux on kyllä ihan yhtä "inhimillinen" käyttis siinä missä windowskin. itse olen ainakin saanut tämän toosan käynnistää ihan resetillä uutiks pari kertaa. :D mutta ehkäpä syy on pikemminkin ohjelmien kuin itse linuxin/ubuntun? Meinaan firefox kaatuilee raivostuttavan usein, ja jotkut videoplayerit kaataa koko masiinan.

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Oliko Ubuntu sittenkään oikea valinta
« Vastaus #37 : 08.02.06 - klo:12.11 »
mutta ehkäpä syy on pikemminkin ohjelmien kuin itse linuxin/ubuntun? Meinaan firefox kaatuilee raivostuttavan usein, ja jotkut videoplayerit kaataa koko masiinan.

Ohjelmissahan se useammin on, Linux-ydin on tosiaan aika vakaa. Firefox kaatuilee käsittääkseni useimmiten Flash-liitännäisen takia, joka on Macromedian suljettua tavaraa jota ei voi korjata. Tai Sunin Javan takia. Itselläni ei ole Macromedia Flashia tai Sun Javaa (odottelen Gnashia ja gcj:n kehittymistä) eikä kyllä Firefoxikaan ole kaatuillut. Video/grafiikkajutuissa taas aika usein jälleen suljetut näytönohjainajurit ovat kaatuiluja aiheuttaneet sekä NVIDIAlla että ATIlla. Ei sillä että ne open source -grafiikka-ajuritkaan (3D-tuen osalta Intel, VIA, ATIn vanhemmat) ongelmattomia olisivat aina (vaikka olisikin tuettu kortti), mutta niitä tosiaan voi yhteisö jälleen korjata. ATInkin suljetuissa ajureissa on ollut jo vuosia niin paljon ongelmia että varmasti osa niistä olisi korjattu jos vain koodi olisi saatavilla. Esim. se ettei useampaa kuin yhtä X-istuntoa voi käynnistää koneen jymähtämättä. Ja NVIDIAllakin on lähinnä "sori, huono tuuri"-meininki jos sattuu olemaan se huonommin tuettu emolevy tai muu käytössä.

aumaki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: Oliko Ubuntu sittenkään oikea valinta
« Vastaus #38 : 21.02.06 - klo:15.30 »
Lainaus
Sen takia tehdään elämästä vaikeaa, että se olisi kiinnostavaa ja joskus se voisi olla parempaa ;)
Lainaus

Minä ja monet muut käyttävät koneita juuri päinvastaisesta syystä. Pyrimme helpottamaan elämää jotta voimme tehdä saavutetulla vapaa-ajalla sitten jotain muuta. Maailmassa on paljon ovelia ja hienoja juttuja koneiden lisäksi.

Jos taas syy miksi käytetään Linuxia on että sen käyttö on haastavaa ja halutaan sitä kautta uusia haasteita elämään, niin kyllähän Linux:lla varmasti saadaan tätä tarvetta tyydytettyä. Ymmärrän tämänkin lähestymistavan hyvin.

Kannattaakin miettiä mitä tarvetta palvelemaan se kone on viritetty. Tarpeitahan on joka lähtöön. :)

Yllättävän hyvin sanottu:) Itse entinen Win "Guru", nykyään tyytyväinen ubuntun käyttäjä.

aumaki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: Oliko Ubuntu sittenkään oikea valinta
« Vastaus #39 : 21.02.06 - klo:15.39 »
Oikeastaan Ubuntun käyttöön ottamisessa ei tarvitse osata kuin lueskella foorumin viestejä että osaa laittaa oikeat repot sources.listiin ja sen jälkeen ohjelmien/kodekkien yms asentaminen onkin naurettavan helppoa. Ja on olemassa noi starter guidet jotka auttaa alkuun hyvin ja niistä löytyy esim äänikortin softamiksauksen teko joka puuttuu perusasennuksesta ja aika usein on välttämätön.
Kyllä Ubuntu on perusraudan kanssa todella helppo saada toimimaan ja vähän kun viitsii asiaan paneutua niin oppii uutta ja huomaa kuinka tehokas systeemi tämä on.

Totta joka sana ;)