Äänestys

Onko 13 tuumaa riittävän kokoinen näyttö kannettavaan tietokoneeseen

Ei, kyllä isompi pitäisi olla
Juuri sopiva
Turhankin reilun kokoinen
Jaa-juu-tyhjiä-poissa, eli EOS

Kirjoittaja Aihe: Onko 13" riittävä näyttö kannettavalle  (Luettu 5040 kertaa)

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Onko 13" riittävä näyttö kannettavalle
« : 18.04.08 - klo:21.34 »
Lähinnä henkilökohtaista mielipidettä siitä, että riittäisikö sinun tarpeisiin.

Tähtäimessä MacBook, mutta 13'' näyttö vähän arveluttaa. Vai onko se vain kätevää että on pieni?
Antaa tulla oma mielipide!

(joo tajuan kyllä että on henkilökohtainen/käyttötarkoituskohtainen asia, mutta ihan mielenkiinnosta silti)
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Onko 13" riittävä näyttö kannettavalle
« Vastaus #1 : 18.04.08 - klo:21.39 »
Jos ostat kannettavaa, 13" on riittävä ja hyvä. Jos et matkusta paljoa kannettavasi kanssa, isompi näyttö saattaa olla parempi.
alias vililikku

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Onko 13" riittävä näyttö kannettavalle
« Vastaus #2 : 18.04.08 - klo:21.47 »
Itselläni on 14,1 laajakuva joka on hyvä vaikka kannettavuudessa 13 voisi olla parempi...mutta hyvä jos reso on riittävä minulla 1440x900 enkä 1280x800 vaihtaisi.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Jantunen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
  • Hö.
    • Profiili
    • Strobotti.com: Valokuvausta ja kameraharrastusta
Vs: Onko 13" riittävä näyttö kannettavalle
« Vastaus #3 : 20.04.08 - klo:09.02 »
No itselleni tulee kilometriä aika tavalla ja kyllä oman thinkpadin 14" näyttö on käytettävyyden alarajoilla.
Tosin itse tarvitsen (=haluan?) reilumpaa resoluutiota, joka tässä koneessa on 1400x1050 eli vielä jos
näytön koko olisi pienempi, täytyisi kyllä käväistä optikolla.

Tuo tosiaan riippuu käyttötarkoituksesta, eli käytän lisäksi myös porttitoistinta ja ulkoista näppistä/hiirtä/näyttöä
silloin kun olen kotona, jolloin ei tuolla läppärin omalla näytöllä ole juuri merkitystä, mutta reissailen aika runsaasti
kannettava mukanani haluamatta silloinkaan tinkiä käytettävyydestä (=näytön resoluutio) ja kannettavuudesta,
jolle tämä kokoluokka on ainakin henkilökohtaisen kokemuksen mukaan paras kompromissi.

Sen verran pitää vielä kehaista tätä "ison sinisen ajatusvihkosta" että tässä ei ole sitä monen tuuman kehystä tuossa
kuvaruudun ympärillä, kuten monissa muissa kannettavissa, vaan tuo kansi on tosiaan hyödynnetty niin tehokkaasti
kuin mahdollista :)
Lenovo Thinkpad T420 Intel i5 16Gt/SSD512GB+HDD2TB, Ubuntu 16.04 Xenial Xerus 64bit; Kuvia ja lätinää valokuvauksesta: https://www.strobotti.com/

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Onko 13" riittävä näyttö kannettavalle
« Vastaus #4 : 20.04.08 - klo:11.59 »
Läppärini näyttö on nykyään 14,1" ja 1024x768 ja mielestäni välttävä. Itse kaipaisin läppäriltä vähintään 17-tuumaista paneelia HD-tarkkudella ja näppistä, jossa erillinen numeronäppäinkenttä oikealla.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

panup

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: Onko 13" riittävä näyttö kannettavalle
« Vastaus #5 : 20.04.08 - klo:14.09 »
Ainakin minulle 13" näyttö olisi ihan riittävä. Itselläni on 17" läppäri ja se on sen verran painava, ettei sitä jaksa kuljettaa mukana kuin ihan välttämättömissä tilanteissa. Lisäksi se pitää sen verran kovaa meteliä (tuuletus pöhisee ja kuumetessa vaan kiihtyy), ettei sitä viitsi käyttää sellaisissa sosiaalisissa tilanteissa, joissa pitäisi muutenkin olla hiljaa ja häiritsemättä toisia. Tämä 17" läppäri olikin aikoinaan sellainen pöytäkoneen korvaava kapistus minulla, mutta nykyään kun on kunnollinen pöytäkone niin sellainen pieni 13" näytöllä varustettu OS X tai Linux pohjainen läppäri olisi ihan passeli.
« Viimeksi muokattu: 20.04.08 - klo:14.10 kirjoittanut panup »
Panu

Juh0`

  • Vieras
Vs: Onko 13" riittävä näyttö kannettavalle
« Vastaus #6 : 20.04.08 - klo:15.03 »
Minulla on Macbook ja 13" näyttö ei ole haitannut kertaakaan. Ja jos tarvii isompaa niin ainahan voi ostaa mini-DVI adapterin ja kytkeä ulkoinen näyttö :)

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Vs: Onko 13" riittävä näyttö kannettavalle
« Vastaus #7 : 20.04.08 - klo:16.13 »
Kiitos kommenteista!

Taidan kyllä uskoa että tuo on ihan hyvä näytön koko.
Ja onhan mulla 17 tuuman littukin jos haluan kotona käyttää ulkoista näyttöä.

Edelleen saa kertoa oman mielipiteensä, ja kiitän teitäkin jo etukäteen.
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Onko 13" riittävä näyttö kannettavalle
« Vastaus #8 : 20.04.08 - klo:18.12 »
Itse käytän päivittäin eee:tä kotonakin nettiselailuun yms. ja kirjoitan sillä tätä viestiäkin, vaikka viereisessä huoneessa on 19" näyttö ja samassa huoneessa 37" jota voisi toki myös käyttää. Tämä on vain niin paljon näppärämpi ottaa mukaan vaikka keittiöön ja juoda kahvit samalla kun selailee tms. Aiempi läppäri oli 15,4" ja mielestäni sen kokoluokan koneet ovat jo aivan jäätäviä tiiliskiviä, joita ei kannettava nimityksellä saisi edes myydä. Käsi ylös ne jotka oikeasti päivittäin liikkuvat tuon kokoluokan kannettavan kanssa?

Toki tämän eee:n näyttö on jo todella pieni ja resoluutio aiheuttaakin välillä pieniä käyttömukavuusongelmia muutamissa järjestelmä valikoissa (kde) ja esim. gnome on mielestäni käyttökelvoton. Silti kannettavan pitää mielestäni olla pieni ja pieniin näyttöihin olen ainakin itse tottunut. Jos jotain erikoisempaa pitää tietokoneella tehdä, olkoon sitten vaikka cad piirtäminen tms. sitten avaan pöytäkoneen.

Mielestäni ei kannata kysyä muilta onko hankittava näyttö sopivan kokoinen, vaan järkevintä miettiä itse lähinnä resoluutiota ja erityisesti kannettavissa, mihin kannettavaa _oikeasti_ käyttää. Esim. tuo ed.mainittu aiempi 15,4" läppärini. En todellakaan pitänyt sitä sylissä ja piirtänyt cad ohjelmilla, kannettavat ei vaan sovi kyseisten ohjelmien käyttöön kun ainoat oikeat järkevät laitteet on erillinen hyvä hiiri ja tärkeimpänä erillinen numpad. Tällä olisi voinut toki tehdä vaikka jotain ihan pienimuotoista kuvankäsittelyä, mutta pöytäkoneella logitechin parhaimistoa oleva hiiri, hyvä pöytä jne.

Sitten ihan erikseen nämä pöytäkoneen korvaajat jos sellainen pitää saada. Itse käytän kannettavaa pääasiassa surffailuun, kirjoittamiseen ja joskus harvemmin todella pieniin taulukkolaskelmiin, mutta toki pöytäkone kutsuu jos vähänkään enemmän käyttöä. Eli läppäri käytössä yleensä ihan perusjutuissa.

Läppäri on aina jonkinlainen kompromissi.