Hui hai asiantuntijat ja muut ubuntun käyttäjät!
Haluaisin kysyä tuosta päivitysten hallinnasta ( järjestelmä -> ylläpito -> päivitysten hallinta)...eli miten hallinta toimii silloin, kun päivitetään esim. Gutsysta Hardyyn...vai toimiiko se siten lainkaan? Hakeeko hallinta noin 700 Megabyten iso-fileen, tms. fileet, ensin koneen kovalevylle ja päivittää vasta sen jälkeen tietokoneen käyttiksen versiosta toiseen vai hakeeko päivitys vain ne osat käyttiksestä, jotka muuttuvat Gutsysta Hardyyn, sekä asentaa vain ne? Olen käyttänyt kannettavassa muutaman kuukauden tuota gutsya eli versio 7.10:tä ja päivittänyt tietokoneen fileitä, aina kun hallinta on antanut siitä tiedon. En kuitenkaan ole vielä kertaakaan päivittänyt itse käyttistä...ei ole ollut tarvetta.
Miksi kyselen tällaisia tyhmiä? No, kun kannettavani on tarkoitus jäädä lapissa asuvalle 70-vuotiaalle äidilleni, jolla ei ole mitään kokemusta tietokoneista, saati sitten päivitysten hallinnasta. On ollut suuri työ opettaa, kahdessa viikossa, häntä avaamaan tietokone, valitsemaan sopivat verkkoasetukset, salasanan syöttämisen, käynistämään Firefox ja Evolution, surffaamaan netissä, lähettämään ja vastaanottamaan sähköposteja ja lopuksi sulkemaan tietokone. Päivityksistäkin olen opettanut hänelle vain sen, että hyväksyy ne parilla napin painalluksella ja sitten unohtaa koko asian. En vain tullut ajatelleeksi itse käyttiksen muuttumista. Mikäli päivitysten hallinta kertoo, että nyt on uusi käyttisversio, niin sen siirtäminen kestää megasella linjalla useita tunteja. Tiedän sen, koska siirsin huvikseni tuon 8.04 beeta-version netistä usb-tikulleni. En edes tiedä, tarvitseeko versiota päivittää, ainakin minulla tuo Gutsy on toiminut ihan mukavasti. En myöskään tiedä onko mitään takeita siitä, että päivitys 7.10 --> 8.04 onnistuu...stadista lappiin ei viitsi lentää joka viikonloppu, ainakaan päivityksen takia.
Onko tuossa uudessa versiossa sellaisia ominaisuuksia, joiden vuoksi olisi järkevää tai välttämätöntä päivittää nykyinen 7.10 Gutsy?