Kirjoittaja Aihe: Päivitys 7.10 ---> 8.04 päivityksen hallinnan avulla(ko?)  (Luettu 3274 kertaa)

arziballs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Hui hai asiantuntijat ja muut ubuntun käyttäjät!

Haluaisin kysyä tuosta päivitysten hallinnasta ( järjestelmä -> ylläpito -> päivitysten hallinta)...eli miten hallinta toimii silloin, kun päivitetään esim. Gutsysta Hardyyn...vai toimiiko se siten lainkaan? Hakeeko hallinta noin 700 Megabyten iso-fileen, tms. fileet, ensin koneen kovalevylle ja päivittää vasta sen jälkeen tietokoneen käyttiksen versiosta toiseen vai hakeeko päivitys vain ne osat käyttiksestä, jotka muuttuvat Gutsysta Hardyyn, sekä asentaa vain ne? Olen käyttänyt kannettavassa muutaman kuukauden tuota gutsya eli versio 7.10:tä ja päivittänyt tietokoneen fileitä, aina kun hallinta on antanut siitä tiedon. En kuitenkaan ole vielä kertaakaan päivittänyt itse käyttistä...ei ole ollut tarvetta.

Miksi kyselen tällaisia tyhmiä? No, kun kannettavani on tarkoitus jäädä lapissa asuvalle 70-vuotiaalle äidilleni, jolla ei ole mitään kokemusta tietokoneista, saati sitten päivitysten hallinnasta. On ollut suuri työ opettaa, kahdessa viikossa, häntä avaamaan tietokone, valitsemaan sopivat verkkoasetukset, salasanan syöttämisen, käynistämään Firefox ja Evolution, surffaamaan netissä, lähettämään ja vastaanottamaan sähköposteja ja lopuksi sulkemaan tietokone. Päivityksistäkin olen opettanut hänelle vain sen, että hyväksyy ne parilla napin painalluksella ja sitten unohtaa koko asian. En vain tullut ajatelleeksi itse käyttiksen muuttumista. Mikäli päivitysten hallinta kertoo, että nyt on uusi käyttisversio, niin sen siirtäminen kestää megasella linjalla useita tunteja. Tiedän sen, koska siirsin huvikseni tuon 8.04  beeta-version netistä usb-tikulleni. En edes tiedä, tarvitseeko versiota päivittää, ainakin minulla tuo Gutsy on toiminut ihan mukavasti. En myöskään tiedä onko mitään takeita siitä, että päivitys 7.10 --> 8.04 onnistuu...stadista lappiin ei viitsi lentää joka viikonloppu, ainakaan päivityksen takia.  :)

Onko tuossa uudessa versiossa sellaisia ominaisuuksia, joiden vuoksi olisi järkevää tai välttämätöntä päivittää nykyinen 7.10 Gutsy?




Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Päivitys 7.10 ---> 8.04 päivityksen hallinnan avulla(ko?)
« Vastaus #1 : 17.04.08 - klo:23.38 »
muistaakseni sinne ilmestyy jokun sortin ilmotustaulu missä kysytään haluatko päivittää uudempaan versioon ja jos sitä ei klikkaile niin kone päivittyy muuten normaalisti ja sen voi myöhemminkin päivittää uuteen versioon.
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

arziballs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Päivitys 7.10 ---> 8.04 päivityksen hallinnan avulla(ko?)
« Vastaus #2 : 17.04.08 - klo:23.54 »
Ok, täytyy vielä opettaa äidilleni tuokin asia...mitä saa päivittää!  :)

muistaakseni sinne ilmestyy jokun sortin ilmotustaulu missä kysytään haluatko päivittää uudempaan versioon ja jos sitä ei klikkaile niin kone päivittyy muuten normaalisti ja sen voi myöhemminkin päivittää uuteen versioon.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Päivitys 7.10 ---> 8.04 päivityksen hallinnan avulla(ko?)
« Vastaus #3 : 18.04.08 - klo:07.38 »
arziballs suosittelen rakentamaan jonkinlaisen etäyhteyden teidän kahden välille. Näin voit helsingistä käsin esim. ohjata lapissa olevaa konetta.

Rakentamalla tarkoitan siis että asennet/käsket hänen asentaa jonkin etätyöpöytäohjelman tai ssh yhteyden ja sitten hoitelet vaikeimmat asiat itse kotoasi käsin :)

arziballs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Päivitys 7.10 ---> 8.04 päivityksen hallinnan avulla(ko?)
« Vastaus #4 : 18.04.08 - klo:15.36 »
Tarkoittanet, ilokaasu, että minun on ensin luotava, ennen stadiin lähtöä, etäyhteysoikeus tuolta paikasta: Järjestelmä -->asetukset --> etätyöpöytä ja valittava sieltä sopivat rastit ja salasanat ja vasta sen jälkeen voin olla yhteydessä ssh:n avulla stadista? Eikö etäyhteys toimikaan silloin, kun otan stadista ssh-yhteyden lapin koneeseen ja loggaudun kannettavaan käyttäjän omalla tunnuksella ja salasanalla?

Yritin välttää kaikenlaiset ulkopuoliset yhteydet äitini koneeseen, jotta mahdollisilta tunkeutujilta vältyttäisiin. Mikäli mitään etäkäyttöpalvelua ja/tai ssh-palvelinta ei ole käytössä, niin se myös vaikeuttaa väärinkäytöksiä. Ehkäpä minun on luotava etäyhteys ja hoitaa osa  hommista ssh:n kanssa? Eikö tuota käyttisversion päivitystä voi estää muuten kuin lukemalla tarkkaan jokainen paketti, jonka päivitysten hallinta tarjoaa päivitettäväksi? Tarjoaako päivitysten hallinta joka kerta myös tuota käyttiksen päivitystä?

Toimiiko tuo etäyhteyskäsky, vincviewer localhost: 0, joka annetaan Järjestelmä -->asetukset --> etätyöpöytä -kohdassa siten, että se antaa jonkin sortin graafisen liitynnän lapin koneen tyopöydästä minulle stadissa olevaan tietokoneen pääteyhteyteen vai onko kyseessä ihan normaali tekstipohjainen pääteyhteys, jossa minun pitää käsin kirjoittaa mahdolliset päivityskäskyt?

Niin paljon kysymyksiä ja niin vähän aikaa! ;)

arziballs suosittelen rakentamaan jonkinlaisen etäyhteyden teidän kahden välille. Näin voit helsingistä käsin esim. ohjata lapissa olevaa konetta.

Rakentamalla tarkoitan siis että asennet/käsket hänen asentaa jonkin etätyöpöytäohjelman tai ssh yhteyden ja sitten hoitelet vaikeimmat asiat itse kotoasi käsin :)

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Päivitys 7.10 ---> 8.04 päivityksen hallinnan avulla(ko?)
« Vastaus #5 : 18.04.08 - klo:16.46 »
Todellakin paljon tekstiä ja paljon asiaa :)

Itse tekisin ehkäpä näin:
1. Asentaisin lapin koneeseen ssh serverin (ohjeet foorumilta)
2. Vaihtaisin kyseisen palvelun portin jonnekkin nevadaan (portti 2222?)
3. Sallisin yhteyden vain tietystä IP osoitteesta (stadin) TAI vain tietyltä käyttäjältä (sinä)

Näin voisit tekstitilassa säätää kyseistä konetta.

En muista miten suo ubuntun graafinen etäyhteys toimii...muistaakseni se käyttää jotain vnc settiä avukseen. Voithan sinä pyytää esim. lapin päässä olevaa henkilöä avaamaan sen yhteyspyynnön ja sitten jollakin keinolla antaa ne tarvittavat tiedot sinulle..

arziballs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Ratkaistu
« Vastaus #6 : 18.04.08 - klo:17.51 »
Juu, tuota minäkin vähän arvelin. Ok, kiitos vinkeistä ja hyvää päivän jatkoa! :)

Todellakin paljon tekstiä ja paljon asiaa :)

Itse tekisin ehkäpä näin:
1. Asentaisin lapin koneeseen ssh serverin (ohjeet foorumilta)
2. Vaihtaisin kyseisen palvelun portin jonnekkin nevadaan (portti 2222?)
3. Sallisin yhteyden vain tietystä IP osoitteesta (stadin) TAI vain tietyltä käyttäjältä (sinä)

Näin voisit tekstitilassa säätää kyseistä konetta.

En muista miten suo ubuntun graafinen etäyhteys toimii...muistaakseni se käyttää jotain vnc settiä avukseen. Voithan sinä pyytää esim. lapin päässä olevaa henkilöä avaamaan sen yhteyspyynnön ja sitten jollakin keinolla antaa ne tarvittavat tiedot sinulle..

juyli

  • Vieras
Vs: Päivitys 7.10 ---> 8.04 päivityksen hallinnan avulla(ko?)
« Vastaus #7 : 18.04.08 - klo:21.48 »
Haluaisin kysyä tuosta päivitysten hallinnasta ( järjestelmä -> ylläpito -> päivitysten hallinta)...eli miten hallinta toimii silloin, kun päivitetään esim. Gutsysta Hardyyn...vai toimiiko se siten lainkaan?

Ubuntu versiosta toiseen ihan hyvin ohjeistettu/kommentointu Ubuntun suomalaisillakin sivuilla.
Gutsy -> Hardy ohjeistuksena lienee update-managerin käyttö.  Tosin useamman Gutsyn
päivityksistä Hardyyn on jo useita viikkoja.

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: Päivitys 7.10 ---> 8.04 päivityksen hallinnan avulla(ko?)
« Vastaus #8 : 18.04.08 - klo:23.51 »
openssh server päälle, ja portit kuntoon.

Sitten asetat sen niin, ettei hyväksy salasanatunnistautumista, vaan Public/Private avainparin ainoastaan. Säilytät privatekeyn vaikka muistitikulla komerossa piilossa, ja sen tyrkkäät koneeseesi etäkäyttöpaikassa, kun haluat säätää ssh-etäyhteydellä. Myös X:n uudelleenohjaus on mahdollista, laittaa vaan täpän X-forwarding-kohtaan (tai siis asetuksissa: yes).

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Vs: Päivitys 7.10 ---> 8.04 päivityksen hallinnan avulla(ko?)
« Vastaus #9 : 20.04.08 - klo:12.36 »
Täällä on erinomainen ohje, miten pystyttää SSH-palvelin turvallisesti:
http://wiki.ubuntu-fi.org/ssh-palvelin

Ja tuolla miten käyttää etätyöpöytää SSH:n yli:
http://wiki.ubuntu-fi.org/VNC

Vastaan näin kahden koneen hallinnasta etänä ja homma on toiminut erinomaisesti. Nyt tosin hieman mietityttää, että uskaltaisiko päivityksen tehdä etänä yli. Siinä on aina mahdollista, että joku menee vikaan ja jos niin käy on pakko lähteä paikan päälle. Mulla on tosin koneilla matkaa vain 150 ja 250 km ;-)