Kirjoittaja Aihe: Minkälaisen kuvan Ubuntu-yhteisö itsestään antaa?  (Luettu 18921 kertaa)

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Miltä Ubuntu-yhteisö sinusta tuntuu? Otetaanko tuoreet käyttäjät hyvin vastaan, miten suhtaudutaan muihin distroihin/käyttöjärjestelmiin, mitä Ubuntusta kuvitellaan? Missä kohtaa voitaisiin petrata käyttäytymistä? Jos mielessäsi on joku erityinen keskustelu forumilla, koita kaivaa keskustelu esiin ja laita linkki tänne.

Tässä yksi mielipide:
Lainaus
Mikä on sun lempidistro? Monella distrolla on tosiaan fanaattinen kannattajakunta, eräs näistä on Ubuntu jonka fanittajat ylittävät jopa Debianin ja Gentoon. Molemmat on ennen tunnettu suuresta fanaattisuudesta mutta ovat hiljaisia nykyään ja tekevät taustalla hyvin tehokasta työtä. Eivätkä hypi silmille kuten Ubuntulaiset.
...clip...
 Kun mä taas kävin lukemassa Ubuntu foorumeita (fi ja en) niin siellähän hyppi esille "meillä on maailman paras distro" heti silmille ja haistatettiin pitkät koko muulle yhteisölle melkein suoranaisesti.

r
« Viimeksi muokattu: 17.04.08 - klo:09.55 kirjoittanut Risto H. Kurppa »
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5662
    • Profiili
Vs: Minkälaisen kuvan Ubuntu-yhteisö itsestään antaa?
« Vastaus #1 : 17.04.08 - klo:07.51 »
Aika erikoinen kommentti mielestäni. Etusivulla on ehkä pientä propagandaa, mutta sehän kuulu asiaan ja samat "hehkutukset" löytyy käytännössä jokaiselta sivulta. Mutta tähän haistatellaan muulle yhteisölle ilmiöön en ole kyllä törmännyt?? Englannin kielisellä foorumilla en ole kovin paljoa käynyt, mutta siellä ehkä on enemmän ylimalkaisia kommentteja Ubuntusta.

Lainaus
Ubuntu tuntuu sen käyttäjien mielestä olevan se ehdottomasti paras
Tämä on mielestäni aika humoristinen kommentti :)

Eipä ole kauaa kun Arch Linuxista heitin jonkin kysymyksen, eikä silloin ainakaan tullut mitään vinoiluja.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Minkälaisen kuvan Ubuntu-yhteisö itsestään antaa?
« Vastaus #2 : 17.04.08 - klo:08.40 »
[liIRUMLAARUM]Monelle se on tottumiskysymys ja kun yksi hyvä on löydetty, ei jaksa vaivautua tutustumaan muihin..esim itse olen joskus koittanu mandrivaa, ei toiminut silloin vuosia sitten...uusi kokeilu ubuntulla...kaikki toimii...koitin joskus jotain toista mutta en vaan osannut ja jaksanut yrittää kun tiesin että toimii ubuntussa...

Tälläiset tapahtumat jäävät päähän ja sitten ylistää sitä yhtä toimivaa ja joskus haukkuu toisia huonoiksi koska ITSE EI JAKSANUT YRITTÄÄ...on sitä tullut alussa ubuntunkin kanssa yritettyä, mutta ei sellaisia enää muista :)

Joskus minulta kysytään että minkä linuxin asentaisi, niin vastaan että Ubuntu, lähinnä siksi että omalla kohdalla on kokemuksia siitä ja osaan myös tarpeen tullen auttaa sen asennuksessa/ylläpidossa. [/liIRUMLAARUM]

Näistä kulminoidutaan siihen että fanitetaan sitä omaa distroa ja ehkä hieman "julkisesti ylistetään" sitä myös...Mielestäni tällä foorumilla ei ainakaan usein hypitä kenenkään silmille, ellei viesti sisällä seuraavaa lausetta jossakin muodossa: "tämä on p*ska, vaihdan windowsiin"

edit. Jos jotain pitäisi muuttaa niin ne kenellä oikeasti on tietoa muista distroista, voisivat niitä _tarpeen tullen_ suositella, ei kuitenkaan aktiivisesti mainostaa. Ja ne kenellä ei ole tietoa muista distroista, voisivat pitää läpensä kiinni kun joku suosittelee toista distroa, ELLEI sitten osaa hyvin perustella miksi vaihtoa ei kannata suorittaa...


ps. huvittava Yhteisön kuvaus:
http://irc-galleria.net/channel.php?channel_id=2131477
« Viimeksi muokattu: 17.04.08 - klo:08.43 kirjoittanut Ilokaasu »

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Minkälaisen kuvan Ubuntu-yhteisö itsestään antaa?
« Vastaus #3 : 17.04.08 - klo:08.49 »
ei pahalla, mutta jossain määrin on ollut suhtautuminen ylimielistä, kun joskus totesin, että PCLOSissa tämä ja tuo asia on mielestäni paremmin, tuli vastaus tyyliä "päin vastoin, Ubuntun ratkaisu on ehdottomasti paras! asia on fakta, mielipide-eroja ei tässä asiassa voi olla! jos olet tuota mieltä, et selvästikään osaa!"
tajunnette pointin?

jokaisella on oikeus omiin mieltymyksiin, mutta kun mennään siihen, että joku asia on "kiistaton", eikä "siitä yksinkertaisesti voi kukaan olla eri mieltä", alkaa homma k**ta, ja pahasti.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Minkälaisen kuvan Ubuntu-yhteisö itsestään antaa?
« Vastaus #4 : 17.04.08 - klo:10.49 »
Tonin kanssa pitkälti samaa mieltä. Täällä on alue mikä on tarkoitettu muista distroista juttelemiseen http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?board=18.0
Joskus siellä kirjoittaessa muista distroista saa tän tyylisiä kommenteja 'miksi tulet Ubuntu foorumille muista distroista puhumaan' tjsp, yksi moderaattori syytti aikanaan flamettamisestakin. Mun mielestä on ihan ok vertailla eri distroja ja kertoa mielipiteitään niiden hyvistä ja huonoista puolista. Joskus Ubuntunisteille on vaan niin kovin vaikea vastaanottaa pienintäkään negatiivista kommenttia varsinkin jos joku erehtyy sanomaan että k.o asia voisi olla peremmin jossain toisessa distrossa. Ja nimenomaan tolla alueella mikä on varattu muista distroista puhumiseen.  Jos siellä ei muista distroista saa asiallisesti puhua, niin en ymmärrä koko alueen tarkoitusta.

Tm_T

  • Käyttäjä / tiedottaja
  • Viestejä: 35
    • Profiili
    • Ubuntu Suomi
Vs: Minkälaisen kuvan Ubuntu-yhteisö itsestään antaa?
« Vastaus #5 : 17.04.08 - klo:11.25 »
Toivon omasta puolestani että muistaisimme painottaa jokaisen tarpeen erilaista vaativuutta. Jos sitten pystymme muut vakuuttamaan Ubuntun olevan paras, hyvä, mutta, vain jos se sitä todellakin on, väkisin "väärän" tyrkyttäminen tekee vain hallaa meille kaikille, väittänen.

Sitten itse asia, mielestäni tähän asti Ubuntun yhteisö on ollut äänekkäin, eloisin ja avoimmin vastaanottava yhteisö jota olen nähnyt, tämä ei kuitenkaan tarkoita ettei parannettavaa olisi. Muistuttanen toki että te (me?) Ubuntu-aktiivit ette voi olla vastuussa jokaisesta nuorukaisesta maailmalla, mutta, oma esimerkki on arvokas. :)
Kulkee myös nimellä Jussi Kekkonen, on Ubuntu Suomen yhteyshenkilö, Ubuntu, Kubuntu- ja KDE aktiivi, omituinen höpöttäjä.

idiootti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 96
    • Profiili
Vs: Minkälaisen kuvan Ubuntu-yhteisö itsestään antaa?
« Vastaus #6 : 19.04.08 - klo:13.56 »
Ei ainakaan tämä ubuntu suomi yhteisö mitenkään kauhia fanboy yhteisö ole, ainakaan minun mielestäni. Itselläni on enemminkin sellanen kokemus että debian, gentoo ja sourcemage yhteisössä on enemmän fanboy käyttäjiä. Itse pidän ubuntua vaihtoehtona, joka toimii minulla. Kaverini taas pitävän minua idioottina koska käytän ubuntua sourcemagen/debianin/gentoon sijaan. "Gnome on suuniteltu idiooteille -> vain idiootit käyttävät Gnomea", samaa saa kuulla ubuntusta. Mutta jo vain muutama idiootti saa koko yhteisön näyttämään tyhmältä. Vikojahan kaikista löytyy...

Sekavasta selityksestäni voidaan luoda lopputulos: Kaikkien Linux käyttäjien pitäisi lopettaa se toisten haukkuminen, ja elää sen distron kanssa mistä tykkää, ja antaa toisten käyttää mitä haluaa. Toki keskustelu on aina hyvä, mutta turha haukkuminen ja kehuminen on täysin turhaa.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Minkälaisen kuvan Ubuntu-yhteisö itsestään antaa?
« Vastaus #7 : 19.04.08 - klo:14.35 »
Jo itsessään ubuntun suomen foorumeilta löytyvä keskustelualue
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?board=18.0 (Muut käyttöjärjestelmät...)
On erittäin hyvä osoitus suvaitsevaisuudesta muita kohtaan.

Tottakai ihmisistä löytyy pahansuopaisuutta/mätiä yksilöitä, jotka pilaavat esimerkillään monen maineen.
Tämä oman mieltymyksen fanittaminen on ikiaikaista, varmaan jo pronssi-kaudella ihmiset riitelivät keskenään;
mies1: miksi sinä nuija, kiveä käytät aseena, pronssista se vasta hienoja miekkoja saa
mies2: niin, voisitpa kokeilla sitä hienoa pronssi-miekkaa omaan leipäläpeesi
mies1: tätä miekkaa hienompaa ei lähitaisteluun ole!
mies2: olen todella onnellinen puolestasi, minäpä voin viskoa näitä mitättömiä kiviä kuuppaasi monen kymmenen metrin päästä
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Minkälaisen kuvan Ubuntu-yhteisö itsestään antaa?
« Vastaus #8 : 19.04.08 - klo:14.41 »
Tämä oman mieltymyksen fanittaminen on ikiaikaista, varmaan jo pronssi-kaudella ihmiset riitelivät keskenään;
mies1: miksi sinä nuija, kiveä käytät aseena, pronssista se vasta hienoja miekkoja saa
mies2: niin, voisitpa kokeilla sitä hienoa pronssi-miekkaa omaan leipäläpeesi
mies1: tätä miekkaa hienompaa ei lähitaisteluun ole!
mies2: olen todella onnellinen puolestasi, minäpä voin viskoa näitä mitättömiä kiviä kuuppaasi monen kymmenen metrin päästä
;D ;D ;D
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Ilkka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 80
    • Profiili
Vs: Minkälaisen kuvan Ubuntu-yhteisö itsestään antaa?
« Vastaus #9 : 19.04.08 - klo:15.39 »
Moi

Olen tässä noin neljänvuoden ajan opiskellut linuxin käyttöä. Aloitin ubuntusta ja täältä foorumilta olen oppini saanut. Olen huomannut, että kun kysyy asiallisesti ja selvittää ongelmansa niin hyvin kuin osaa niin AINA OLEN VASTAUKSEN JA AVUN SAANUT. Nykyään töissä opastan muitakin joille linuxmaailma on vieraampi ja meillä on käytössä kaikki yleisimmät käyttöjärjestelmät. Annamme teknistätukea eri käyttöjärjestelmille meitä on noin 10 hengen tiimi ja homma pelittää. Itselläni on omalla työkoneella ubuntu hardy 8.04 ollut jo 3kk käytössä.  Hyvin ainakin omallakohdallani olen apua saanut myös muhin linux distroihin kun olen joskus kysellyt. KIITOKSET VAAN FOORUMILAISILLE KAIKESTA SAAMASTANI AVUSTA jota alkuaikoina tuli kyseltyä aikalailla, nykyisin autellaan muita jos suinkin osataan  ;)

Hyvää kevään jatkoa kaikille
Hp pavilion Dv-7 1003eo, 4Gt ddr2 800 muistia, Ati mobility radeon hd3450  256mt omaa muistia ja käyttää tarvittaessa 1,7 Gt. 1kpl sata2 kovalevyjä,ja 1kpl sata kovalevy. lisänäyttönä LG Flatron w2242p 22" full hd. Ubuntu ultimate 2.7  ja Windows 7 Ultimate

Ux64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 586
    • Profiili
Vs: Minkälaisen kuvan Ubuntu-yhteisö itsestään antaa?
« Vastaus #10 : 20.04.08 - klo:21.03 »
Hyvältä vaikuttaa. Joskin kaikkein kinkkisimpiin kysymyksiin ei aina luonnollisesti saa vastausta vaikka tekisi parhaansa myös ongelman kuvaamiseen ja taustojen selvittämiseen. Mutta se onkin ihan normaalia ja siihen olen tottunut.

Ubuntu yhteisö oli yksi niistä suurimmista syistä miksi ylipäätään asensin Linuxin. Siitä kun Linuxia olin aikaisemmin käyttänyt onkin vierähtänyt noin kymmenen vuotta.

kriitikko

  • Vieras
Vs: Minkälaisen kuvan Ubuntu-yhteisö itsestään antaa?
« Vastaus #11 : 20.04.08 - klo:23.23 »
Mielestäni antaa hyvän kuvan. Naurettavuuksiin menevä Windows vastaisuus ja suljetun koodin myönteisyys välillä harmittavat. Muiden distrojen väheksyminen ja luulo että Ubuntun kehittäjät kehittäisivät Linuxia teknisesti, ovat aika ajoin esille nousevia "ongelmia":
Mutta sanotaan nyt kuitenkin, että mielestäni ~90% erittäin myönteistä toimintaa.

rhino

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 229
  • Windows♥SUSE♥Ubuntu♥etc
    • Profiili
Vs: Elämää Windows Visvan kanssa
« Vastaus #12 : 25.04.08 - klo:00.48 »
Oikeastaan aika lailla säälittää tämä Ubuntu-yhteisön asenne. Ubuntun taannoin putkahtantu suosio on hiipumassa ja muu linux-yhteisö alkaa olla ika kyllästynyt Ubuntulaisten ainaiseen rutinaan ja visva-valitukseen (etenkin kun haukutaan esim Vistan UAC:a ja kun samantyyppinen ominaisuus on sittemmin tullut järjestelmätason toimintojen hyväksymiseen myös Ubuntuun, oikeastaan itseasiassa hankalampana vielä salasanakyselyn kera)

Niin kauan kun Ubuntussa ei ole tarjolla esim. kunnollista videoeditointiohjelmaa, mikä olisi toiminnoiltaan ja käytettävyydeltään edes lähellä Windowsiin löytyviä useita ohjelmia, niin kauan Ubuntu edustaa heikompaa tarjontaa.

Ubuntun käyttöaste ei tule nousemaan siitä vakiintuneesta 0,5%sta linuxin 2% kokonaiskäyttöasteesta myöskään niin kauan kuin nämä suotta syyttä itsekehutut yhteisön tukialueet ovat puolittain täynnä kaikkea turhanpäiväistä lätinää ja toisten haukkumista ja muuta p*** niin ettei kunnon asia erotu. Tälläiseen ei törmää juuri kuin näissä Ubuntu/linus-piireissä.

Fakta on se että se joka väittää Windowsin kanssa olevan tippaakaan ainakaan enempää hankaluuksia Ubuntuun verrattuna, valehtelee korvat punaisina. Tarvitseeko olla niin tyhmiä että yritetään takuta jollain alitehoisilla tai vanhoilla koneilla ja tavoitellaan niille uutta. Ubuntussa ei ole vielä kaikki niin mahdollista kuin mitä esim. Vistassa on.

Ja muutenkin näissä Ubuntu-yhteisöissä oleva kaksinaismoralistinen valittelu ja haukkuminen on älyllisesti ala-arvoista.
Hävettää ihan yrittää tässä Ubuntua käyttää.
rhino=sarvikuono (zulu nkombe/ubejane, swahili kifaru) Etelä-Afrikassakin uhanalainen, ahdistelijoilleen ärhäkkä otus.
ZULU http://www.codezulu.com/isizulu.asp  SWAHILI http://www.pbs.org/wonders/Episodes/Epi2/2_cult1a.htm
NO MORE BLACK≠WHITE, http://fi.wikipedia.org/wiki/Apartheid IS PAST

Jouni Karlsson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 188
    • Profiili
    • G+
Vs: Elämää Windows Visvan kanssa
« Vastaus #13 : 25.04.08 - klo:02.37 »
Ubuntun taannoin putkahtantu suosio on hiipumassa
Tästä varmaan näyttöä eikä mutua?

muu linux-yhteisö alkaa olla ika kyllästynyt Ubuntulaisten ainaiseen rutinaan ja visva-valitukseen
Tämäkin olisi mielenkiintoista nähdä ihan konkreettisesti. Kuulostaa uskomattomalta että muu Linux-yhteisö olisi kääntänyt MS-vastaisen kelkkansa ilmoittamatta siitä Ubuntun johtavalle yhteisölle.

(etenkin kun haukutaan esim Vistan UAC:a ja kun samantyyppinen ominaisuus on sittemmin tullut järjestelmätason toimintojen hyväksymiseen myös Ubuntuun, oikeastaan itseasiassa hankalampana vielä salasanakyselyn kera)
Eh, Ubuntussa sitä salasanaa ei kysellä ellei siihen oikeasti ole tarvetta. Pieni ero siihen että UAC on vartavasten suunniteltu käyttäjää ärsyttämään. Mikä hyötyfunktio sillä on että normaalisti triviaaleissa toimenpiteissä kone alkaa itkemään varmistuksia niin että se hyydyttää kaiken muun toiminnan?

Niin kauan kun Ubuntussa ei ole tarjolla esim. kunnollista videoeditointiohjelmaa
Kunnollisia on useitakin. Kino, Kdenlive, Cinelerra, Avidemux, Pitivi. Näistä oman kokemuksen mukaan vain Cinelerra on ollut harmittavan buginen sen tarjoamiin ominaisuuksiin nähden. Muilla saa hommat hoidettua kyllä aivan mainiosti.

mikä olisi toiminnoiltaan ja käytettävyydeltään edes lähellä Windowsiin löytyviä useita ohjelmia
Toiminnoiltaan nuo ohjelmat ovat hyvin lähellä samaa luokkaa kuin suljetut vastaavat, mutta se käytettävyys ei aina yllä samaan tasoon. FinalCut ja Premiere esim. ovat erittäin helppokäyttöisiä ja pienellä vaivalla voi saada varsin näyttävää jälkeä aikaan. Se ei kuitenkaan vähennä sitä faktaa että ihan samaan tuloseen pääsee niin Kdenlivellä kuin FinalCutilla/Premierellä.

Ubuntun käyttöaste ei tule nousemaan siitä vakiintuneesta 0,5%sta linuxin 2% kokonaiskäyttöasteesta
Tästäkin varmaan jotain näyttöä?

myöskään niin kauan kuin nämä suotta syyttä itsekehutut yhteisön tukialueet ovat puolittain täynnä kaikkea turhanpäiväistä lätinää ja toisten haukkumista ja muuta p*** niin ettei kunnon asia erotu.
Toki Ubuntun käyttäjänä voin olla asialle sokea, mutta en kyllä näe että tukialueita syyttä olisi kehuttu, itsen tai muiden toimesta. Muiden jakeluiden yhteisö- ja tukitoiminta on kovassa nousussa, esim. PCLinuxOS ja Mandriva, joka on vain hyvä asia käyttäjien kannalta. Itse itseämme kehuen näkisin tämän olevan pienen kilpailuhengen aikaansaannosta Ubuntun toiminnan taholta. Haukkumisen kohdalla olen täysin samaa mieltä. Sillä ei saa mitään rakentavaa aikaan ja siillä usein hukataan asian ydin.

Tälläiseen ei törmää juuri kuin näissä Ubuntu/linus-piireissä.
Eikös näiden muiden linus-piirien pitänyt myös olla kyllästyneitä Ubuntulaisten rutinaan ja visva-valitukseen?

Fakta on se että se joka väittää Windowsin kanssa olevan tippaakaan ainakaan enempää hankaluuksia Ubuntuun verrattuna, valehtelee korvat punaisina.
Täytyy sitten valehdella korvat punaisina siitä miten Vistaan ei alkuun meinannut millään saada tavallista USB-muistia toimimaan ilman hirvittävää tappelua. Tai siitä miten paljon pitää taistella ajureiden kanssa kun asennan töissä XP:n uuteen HP:n läppäriin. Tai siitä miten dual-screeniä hallitsevan ohjelman asennus sai koko näyttisajurin niin sekaisin että sen uudelleen asentaminenkaan ei auttanut vaan piti alkaa käsin riipiä rekistereistä ja jokakumman nurkasta sitä pois. Tarinoita on molemmin puolin isoista ja pienistä ongelmista niin Windowsin, Linuxin kuin OSX:n puolelta. Oma kokemus on että kaikenkaikkiaan Ubuntun ja muiden distrojen kanssa on tullut vähemmän tapeltua kuin Windowsin. Kuitenkin sitä käyttöä on karttunut sen verta pitkältä ajalta ja useammalta Windows/Linux/Mac-versiolta että tiedän toimivuuden vaihtelevan kovastikkin eri henkilöiden kokemuksien mukaan. Tiedä sitten vaikuttaako kuun asento meihin eri tavalla.

Tarvitseeko olla niin tyhmiä että yritetään takuta jollain alitehoisilla tai vanhoilla koneilla ja tavoitellaan niille uutta.
Ei kaikkeen aina tarvitse sitä uusinta ja tehokkainta konetta. Tehot käytön mukaan. Kuitenkin tyypillisesti Linuxin vaatimat resurssit eivät ole niin isoja kuin vastaavien Windowsien.

Ubuntussa ei ole vielä kaikki niin mahdollista kuin mitä esim. Vistassa on.
Kuten?

Hävettää ihan yrittää tässä Ubuntua käyttää.
Onneksi on vapaus valita. :)

- Jouni Karlsson
--- Jep ---

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Minkälaisen kuvan Ubuntu-yhteisö itsestään antaa?
« Vastaus #14 : 25.04.08 - klo:07.02 »
Muiden jakeluiden yhteisö- ja tukitoiminta on kovassa nousussa, esim. PCLinuxOS ja Mandriva, joka on vain hyvä asia käyttäjien kannalta. Itse itseämme kehuen näkisin tämän olevan pienen kilpailuhengen aikaansaannosta Ubuntun toiminnan taholta.
Aika rohkea johtopäätös. Tuo on vähän samantyyppinen kommentti kuin Ubuntublogissa esitetty letkautus että Ubuntu on 'linux standardi'.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Minkälaisen kuvan Ubuntu-yhteisö itsestään antaa?
« Vastaus #15 : 25.04.08 - klo:07.37 »
Muiden jakeluiden yhteisö- ja tukitoiminta on kovassa nousussa, esim. PCLinuxOS ja Mandriva, joka on vain hyvä asia käyttäjien kannalta. Itse itseämme kehuen näkisin tämän olevan pienen kilpailuhengen aikaansaannosta Ubuntun toiminnan taholta.
Aika rohkea johtopäätös. Tuo on vähän samantyyppinen kommentti kuin Ubuntublogissa esitetty letkautus että Ubuntu on 'linux standardi'.
alkaa pelottavasti näyttää siltä, että tämä ketju on muuttumassa riitely -ketjuksi, Ubuntun käyttäjäkunta on niin laaja, että on osin perusteltua kutsua sitä standartiksi, Suomen osalta tämä johtunee siitä, että Ubuntu on parhaiten organisoitu Linux -yhteisö Suomessa, joten tästä on tullut keskustelukanava muidenkin jakelujen käyttäjille, esimerkiksi minulle, ja näen Ubuntun parhaana ponnistuslautana Linuxille suosionsa kasvattamiseksi Suomessa.

Tämä siis ei välttämättä tarkoita että pitäisin Ubuntua parhaana distrona, vaan että pidän Ubuntu Suomea parhaana yhteisönä Linuxin ja GPL:än sanoman levittämiseen täällä päin.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Minkälaisen kuvan Ubuntu-yhteisö itsestään antaa?
« Vastaus #16 : 25.04.08 - klo:08.55 »
Tämä siis ei välttämättä tarkoita että pitäisin Ubuntua parhaana distrona, vaan että pidän Ubuntu Suomea parhaana yhteisönä Linuxin ja GPL:än sanoman levittämiseen täällä päin.

Minulle (klisee: Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että... kuka muu minun puolestani voi puhua, kuin minä itse...) Ubuntu on siksi paras, että Canonical teki jotain konkreettista eikä vain puhunut LTSP5:n puolesta. He palkkasivat ihmiset tekemään LTSP5-integroinnin ja nyt LTSP5 toimii ja myös niin simppelisti, että LTSP-järjestelmän asennus on yhtä vaikeaa kuin työpöytäkoneen...

Toki RedHat ja Novell tulevat perässä, mutta niissä distroissa kehitys on ollut hitaampaa. Kun RedHat/Fedora ja Novell/openSUSE ovat samalla viivalla, en enää puhu Ubuntusta, vaan pelkästään LTSP5:stä Tällä hetkellä ei valitettavasti ole muita kunnollisia LSP5-distroja.

http://wiki.ltsp.org/twiki/bin/view/Ltsp/Ltsp5Status

En ainakaan Googlella löydä muita suomenkielisiä ohjeita kuin omani koskien LTSP5:tä?

En ehkä suosittele silloinkaan muita distroja, koska olen opetellut taas ( - olen opetellut aikanaan SuSEn, Mandraken, you name it...) tämän yhden, mutta minua ette saa kiinni enää siinä vaiheessa yhden distron fanituksesta...

Toki pidän Ubuntusta myös siksi, että siihen on integoitu Studio, MythTV jne...

Aina ystävällisin terveisin Asmo Koskinen  ;)
« Viimeksi muokattu: 25.04.08 - klo:09.06 kirjoittanut Asmo Koskinen »

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Elämää Windows Visvan kanssa
« Vastaus #17 : 25.04.08 - klo:09.21 »
Tarvitseeko olla niin tyhmiä että yritetään takuta jollain alitehoisilla tai vanhoilla koneilla ja tavoitellaan niille uutta.

Kysymys ei ole tyhmyydestä vaan ekologisuudesta. On pelkästään järkevää venyttää raudan käyttöikää mahdollisimman pitkälle, tähän ei edes parantunut sähkö- ja elektroniikkaromun (SER) kierrätys ole tuonut muutosta.

Sen verran olen itsekin laiskistunut, että P100 40MB -läppäristä siirryin iBook 600 MHz -läppäriin. Ja  Debian Lenny toimii mainiosti.
« Viimeksi muokattu: 25.04.08 - klo:09.27 kirjoittanut MikkoJP »

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Vs: Minkälaisen kuvan Ubuntu-yhteisö itsestään antaa?
« Vastaus #18 : 25.04.08 - klo:09.43 »
Tulee taas mieleen nämä salaliittoteoriat jonkun vapaita ohjelmistoja vastustavan tahon trollien palkkaamisesta, jotta saataisiin esim. distrojen välille jotain "sotia". Kuten tavallista, jos joku "Ubuntu-käyttäjä" haukkuu muuta distroa, ei siinä ole kyse "ubuntulaisten" haukkumisesta. Oikeastaan, koska Ubuntu-käsitteeseen kuuluu toisten arvostaminen ynnä muuta, voi jopa riistää ubuntisti-nimen pois tässä tilanteessa :)

Luulen edelleen, että yksi ongelma on että juuri Suomessa Ubuntu-yhteisö on kehittynyt kohtuullisella vauhdilla (vai onko tämä nyt hirveää Ubuntu-fanitusta jos näin sanoo, vertaillen esim. eri keskustelualueita?) ja sitten näitä negatiivisemmallakin tavalla fanittajia on enemmän kuin joillain muilla distroilla. Tai sitten muiden distrojen neg.fanit syyttävät Ubuntun käyttäjiä pelkkää "kateuttaan". Ikään kuin tässä oltaisiin juuri vain Ubuntun käyttäjiä - itse käytän lisäksi (ainakin) Debiania ja openSUSEa, openSUSEnkin suomentajaryhmän jäsen olen nykyään joten miksi ihmeessä esim. minä yrittäisin ylentää Ubuntua jotenkin muita paremmaksi? Kaikilla on hyvät ja huonot puolensa, ja kaikki distrot auttavat toinen toisiaan varsin mallikkaasti. Kaikki ovat aivan samalla asialla, ja distroa voi halutessaan vaihtaa siinä missä sukkia.

Ei sukkien vaihtokaan ole mitään "leirin" vaihtoa.

No joo, oikeasti kyse on varmaan ihan vain siitä, että jotkin ihmiset ovat vaan tätä leiriytyvää tyyppiä. Mutta jos mahdollista, niin nämä distrosotien ajatukset/keskustelut voisi jossain määrin haudata. En näe niissä mitään järkeä enkä edes todenperäisyyttä. Jos on jotain kitkemisehdotuksia, eli miten vähentää vaikka näillä keskustelualueilla olevaa (oliko siitä edes näyttöä yksittäisiä viestejä enempää, ei kai?) muiden distrojen väheksyntää niin se on ainoa rakentava keskustelu mitä näistä distrojen välisistä suhteista voi käydä. Myös että pitäisikö moderoinnin puuttua tehokkaammin vai ei kaikenlaisiin "letkautuksiin" joista ei ole mitään iloa kenellekään.

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Minkälaisen kuvan Ubuntu-yhteisö itsestään antaa?
« Vastaus #19 : 25.04.08 - klo:10.32 »

Olen samaa mieltä!  Salaliittoteoriat ja distrosodat ym negatiivinen voidaan unohtaa.
 Ja
Tarvitseeko olla niin tyhmiä että yritetään takuta jollain alitehoisilla tai vanhoilla koneilla ja tavoitellaan niille uutta.

Kysymys ei ole tyhmyydestä vaan ekologisuudesta. On pelkästään järkevää venyttää raudan käyttöikää mahdollisimman pitkälle, tähän ei edes parantunut sähkö- ja elektroniikkaromun (SER) kierrätys ole tuonut muutosta.

Sen verran olen itsekin laiskistunut, että P100 40MB -läppäristä siirryin iBook 600 MHz -läppäriin. Ja  Debian Lenny toimii mainiosti.

Tuokin pitänee paikkansa koska laitevalmistajat yrittävät nykyään lyhentää sitä, ( raudan elinikää ) joka tapauksessa. Kuten muissakin elekroniikkalaitteissa, laitetta ei tehdä kestämään enään kymmeniä vuosia vaan muutamanvuoden.

No pääasia että unohdetaan tällä foorumilla kaikenmaailman distrosodat ym.  Käytän itsekin nykyään Debiania ja Ubuntua. Kokeillut olen aika monia jakeluita mutta nämä kaksi ovat muokkaantuneet omimmiksi.
 
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04