Kirjoittaja Aihe: Pakettien hallinta / PackageKit  (Luettu 1881 kertaa)

kriitikko

• Vieras
Pakettien hallinta / PackageKit
« : 14.04.08 - klo:07.28 »
Hieman keskustelua ollut aiheesta:
Using PackageKit in GNOME programs
PackageKit and apt incompatible
PackageKit and Debian

Kannattaa blogien kommentit myös lueskella...

Mitä nyt itse käyttänyt PackageKit:iä, niin ainakin omasta mielestäni vaikuttaa helppokäyttöiseltä ja projektin kehittäminen aktiivista. Ehkä näitä pieniä kiistoja tarvitaan, että saadaan viimeisetkin ongelmat korjailtua ... tai ehkä valittajien pitäisi kirjoitella niitä patcheja.

muep

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Pakettien hallinta / PackageKit
« Vastaus #1 : 14.04.08 - klo:07.37 »
Ongelmahan tuossa on nyt siis se, että Debianissa ja sen johdannaisissa on ollut ihan normaali käytäntö, että paketti saattaa asennuksen aikana kysyä käyttäjältä jotain. PackageKitin mielestä tämäntyyppinen asennuksen keskeyttävä kysymys on vakava käytettävyysongelma, josta tulisi päästä eroon. Itsekin olen samaa mieltä, mutta ilmeisesti monet Debianin kehittäjät vaan tykkäävät istua siinä koneen vieressä, kun he asentavat jotain isompaa.

Suurin osa noista Debconf -kysymyksistä voitaisiin varmasti jättää pois kokonaan tai kysyä joko ennen asennusta tai sen jälkeen. Tällöin itse asennus, joka yleensä voi kestää kauankin, voidaan jättää hoitamaan itsensä ja ylläpitäjä voi rauhassa lähteä vaikka kahvitauolle.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

kriitikko

• Vieras
« Vastaus #2 : 14.04.08 - klo:07.44 »
Ongelmahan tuossa on nyt siis se, että Debianissa ja sen johdannaisissa on ollut ihan normaali käytäntö, että paketti saattaa asennuksen aikana kysyä käyttäjältä jotain.

Hmmh hankala tilannehan tuo kieltämättä on. Haluaisin nähdä millä tavalla tuo PackageKit toimii, kun tuollainen kysymys tulee vastaan. Voisi kuvitella, että Richard Hughes tietää kyllä että noita kysymyksiä saattaa tulla ja tehnyt DEB-backendiin tuohon jonkin ratkaisun. No pelkkä veikkaus minun osaltani.

vpv

• Käyttäjä
  • 3 * Fedora + OpenWRT
    • Profiili
    • Fedora-sivuni
« Vastaus #3 : 14.04.08 - klo:14.03 »
Vielä yksi linkki: http://rudd-o.com/archives/2008/04/13/dpkg-is-braindead-jason-youre-wrong/

Minä olen nyt muutaman viikon tuota PackageKitiä käyttänyt Fedora 9:ssä ja olen ollut ihan tyytyväinen. Fedoraa ajatellen se on huomattavasti miellyttävämpi käyttää kuin aiemmat graafiset työkalut, mutta ihan kaikkia toimintoja siinä ei vielä ole, mitä esim. Pirutissa oli. Lupaavalta kuitenkin vaikuttaa, erityisesti kun ajattelee, että projekti on vasta alkanut tehdä ensimmäisiä julkaisujaan. Olisi mielenkiintoista kuulla myös Suse-käyttäjien mielipiteitä asiasta.

Mulle tuo Debian-pohjaisten jakeluiden tapa kysellä asetuksia paketin asentamisen yhteydessä on aina ollut vähän vieras ja olen jossain määrin samaa mieltä ylle laittamani linkin kanssa, joskin siinäkin käytetään vähän turhan kärkevää kieltä.

Lisäksi tuosta Jason Clintonin kirjoituksesta kannattaa huomata, että tosiasiassa Richard ei enää työskentele RH:lla, joskin on joskus ollut siellä harjoittelijana, eikä RH rahoita PackageKitin kehitystä. Kaikki kehitys tapahtuu Freedesktop.orgin alaisuudessa, joten ei tässä nyt mitään RH-salaliittoa kannata alkaa etsimään (olisin voinut kommentoida asiasta blogiinkin, mutta en jaksa alkaa tappelemaan, kun keskustelun sävy on mitä on).

Todennäköisesti yksi taustatekijä projektin aloittamiselle on ollut Fedoran hieman heikot graafiset paketinhallintatyökalut, mutta tässä nyt kuitenkin minusta yritetään tehdä "oikeita asioita", NetworkManager on menestynyt erittäin hyvin eri jakeluissa ja mahdollisuuksia samaan olisi tässäkin...

kriitikko

• Vieras
« Vastaus #4 : 14.04.08 - klo:17.52 »
No ihan mielenkiintoista keskustelua saatiin aikaiseksi ja hyvä näin. Aika harva tuntuu olevan Jasonin kanssa samaa mieltä.

UI DESIGNS INVOLVING OPENING TERMINAL WINDOWS
http://blog.floopily.org/2008/04/14/packagekit-stop-energy/#comment-240