Kirjoittaja Aihe: Kubuntu 7.10 wpa wlan interface tiedostojen vaihto  (Luettu 2335 kertaa)

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Koskakohan olen viimeksi alottanut topikin :D


Mulla on kolme erillaista interface tiedostoa nettiasetuksia varten. On ns tyhjä(perus, normi, muokkaamaton) jota käytän esim. koulussa, olkoon sen nimi "koulu". Tämän lisäki on kaksi koti-interfacea, koti1 ja koti2

Eniten käytän koti1 interfacea jossa on tarpeelliset asetukset mm. wlan+wpa salausta varten. Jos menen kouluun, käytän tuota "koulu" interfacea koska koulussa ei ole erillistä wpa salausta. Lisäksi koti2 interfacea käytän kun olen eri kaupungissa.

Ongelmaksi on muodostunut seuraava: Kun koulussa haluan langattomasti nettiin, joudun vaihtamaan kouluinterfacen käyttöön, tässä ei mitään ongelmaa, mutta kun koitan saada sen käyttöön seuraavalla komennolla:
Koodia: [Valitse]
sudo /etc/init.d/networking restartNiin se ei jostain syystä saa tarvittavia tietoja vaan vaatii bootin jotta pääsen nettiin...

Kun taas tulen kotiin ja vaihdan käyttöön koti1/koti2 interfacen niin tällöin tuo komento ottaa wlanin käyttöön ilman ongelmia...miksi tuo bootti vaaditaan ? Millä komennoilla saisin ajettua netin alas ja ylös boottaamatta?

tämä ns. vaihto tapahtuu siis ihan kopioimalla uusi interface vanhan päälle jne... jonka jälkeen yllä mainittu networking restart komento...

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Kubuntu 7.10 wpa wlan interface tiedostojen vaihto
« Vastaus #1 : 02.04.08 - klo:22.00 »
Ilmeisesti läppäri kyseessä, tuskin kukaan pöytäkonetta raahaa mukanaan ;)
man ifup ja man dhclient
Noilla periaatteessa pitäisi lähteä toimintaan...

Mikä tarkoitus tuolla on?

Oma kakkoskone ei vaadi mitään erikoisia kikkareita... menee minne haluaa niin verkkoyhteydet toimii.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Kubuntu 7.10 wpa wlan interface tiedostojen vaihto
« Vastaus #2 : 03.04.08 - klo:07.26 »
Tutkiskelempa noita kun ehdin...Siitä asti kun aloin käyttämään wpa salausta, olen aina laittanut sen tuonne interface tiedostoon koska olen huomannut sen toimivaksi, tapojen orja siis :) Joskus koitin xubuntua niin siinä taisi olla se roaming mode millä se toimi joka puolella mutta en tiedä tästä Kubuntussa vastaavaa ohjelmaa, KNewtworkManagerkin näyttää tyhjää ennen kuin lyö johdon kiinni..

Olen tosin päivittämässä lähipäivinä joten katsotaan onko probleemo vielä 8.04 versiossa.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Kubuntu 7.10 wpa wlan interface tiedostojen vaihto
« Vastaus #3 : 03.04.08 - klo:12.00 »
Aivan joo, roaming mode se olikin (matkakäyttötila) toimivat ainakin gnomen puolella, joten miksei siis myös kde:n kanssa.
network-manager tallentaa ne salasanat johonkin tiedostoon?

Tosiaan. Kakkoskone toimii mukana raahattavana, Ubuntu 8.4 64bit;
Kotona: wlan. wpa2 salaukset, ottaa yhteyden käynnistyessä, eikä kysy salasanaa (ensimmäisen käynnistyksen jälkeen annettu)
Olohuone: Maxinetin langaton verkko, salasanoilla suojattu, salauksesta en tiedä, ottaa yhteyden, aukaisee salasanojen syöttämisen jälkeen.
Muut: Verkkopiuha kiinni ja kone on verkossa, tai verkon salasanat.

Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Kubuntu 7.10 wpa wlan interface tiedostojen vaihto
« Vastaus #4 : 06.04.08 - klo:13.24 »
No nyt on hardy alla eikä vieläkään osaa yhdistellä automaagisesti...mitä kautta te yleensä kdessä liitytte (mikä ohjelma?)langattomaan verkkoon, oli se sitten suojattu tai ei ?

Tuossa oikeessa alanurkassa on valmiina tuo KNetworkManager mutta se on ainakin tässä tapauksessa aivan susi, se kertoo että ei ole netti päällä, mutta jos laittaa johdon kiinni, se antaa kaikki tarvittavat tiedot, ilman johtoa se ei siis reagoi mitenkään mihinkään nettiliikenteeseen.

Se ei ole minulle itselleni mitenkään ongelma että päästäkseni nettiin säädän komentoriviä, mutta olisi se ihan kiva saada toimimaan kraafisestikkin :)