Kirjoittaja Aihe: MySQL databasen kopiointi [Ratkaisu]  (Luettu 5901 kertaa)

StifMaster

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
MySQL databasen kopiointi [Ratkaisu]
« : 28.01.06 - klo:12.10 »
Terve taas!  ;D
Eli tahtoisin kopioida Mysql:stä databasen toiseenkoneen mysql:ään!  ::) Onkos minkä lainen operaatio? onnistuuko phpmyadminilla,
PyTTY:llä winSCP:llä? Se kone mihin haluan kopioida databasen on vain serveri asennuksella. eli tekstipohjainen.

siis Mulla on kolme konetta joista kahdessa on ubuntu. ja yhdessä winukka. voinko winukka koneella säätää ssh:n kautta tai jontenki? Kiitos!

-stifmaster

Kiitos avusta!!!  ;D
« Viimeksi muokattu: 29.01.06 - klo:21.18 kirjoittanut StifMaster »
ASrock ALive E-Sata2|AMD Athlon64 4200+ x2|4Gb 800RAM|ATi Radeon HD3870 512Mb GDDR4|Ubuntu 8.04|

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: MySQL databasen kopiointi
« Vastaus #1 : 28.01.06 - klo:12.19 »
Eli tahtoisin kopioida Mysql:stä databasen toiseenkoneen mysql:ään!  ::) Onkos minkä lainen operaatio? onnistuuko phpmyadminilla,
PyTTY:llä winSCP:llä? Se kone mihin haluan kopioida databasen on vain serveri asennuksella. eli tekstipohjainen.

äkkiseltään tuli mieleen, että dumppaa kannan tiedostoon siirtää sen toiselle koneelle ja ottaa käyttöö. virallisessa manuskassa on näköjään muitakin ohjeita:
http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/upgrading-to-arch.html

siis Mulla on kolme konetta joista kahdessa on ubuntu. ja yhdessä winukka. voinko winukka koneella säätää ssh:n kautta tai jontenki? Kiitos!

siis tarkoitatko, että pystyykö win-koneelle loggamaan ssh:n yli? kyllä sinne periaatteeessa pystyy, jos asentaa siihen tarvittavan palvelimen ja mielellään kunnollisen shellinkin. se ei vaan ole minusta kovin kätevää.
Janne

StifMaster

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Re: MySQL databasen kopiointi
« Vastaus #2 : 28.01.06 - klo:12.35 »
siis tarkoitatko, että pystyykö win-koneelle loggamaan ssh:n yli? kyllä sinne periaatteeessa pystyy, jos asentaa siihen tarvittavan palvelimen ja mielellään kunnollisen shellinkin. se ei vaan ole minusta kovin kätevää.
Ei kun että voinko logata win koneelta PuTTY:llä sinne koneelle josta olen kopioimassa sen databasen ja siellä logata MySQL:ään ja
hoitaa hommat. Ja kyllähän mä voin  ::) teten... Kokeillaan!

Kiitos kaima vinkistä  :D
ASrock ALive E-Sata2|AMD Athlon64 4200+ x2|4Gb 800RAM|ATi Radeon HD3870 512Mb GDDR4|Ubuntu 8.04|

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: MySQL databasen kopiointi
« Vastaus #3 : 28.01.06 - klo:13.02 »
Ei kun että voinko logata win koneelta PuTTY:llä sinne koneelle josta olen kopioimassa sen databasen ja siellä logata MySQL:ään ja hoitaa hommat.

juu, kyllä ssh:n yli pystyy hoitamaan kaikki asiat mitä paikallisesti komentoriviltäkin.
Janne

StifMaster

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Re: MySQL databasen kopiointi
« Vastaus #4 : 28.01.06 - klo:13.40 »
Ei onnistu. koitan suorittaa seuraavasti:
Koodia: [Valitse]
mysqldump -u root -p******** --opt verlihub | mysql -u root -p******** -h 'servu' verlihub
ERROR 2003: Can't connect to MySQL server on 'servu' (111)

Verlihubin databaseahan mä sieltä haluan  ;) pitäs varmaan luoda oikeudet tonne servu koneelle että pääsen yhdistään sinne MySQL:ään? jos pitää niin niiden luontiin tarvisin jonku PuTTY:n tapasen tähän ubuntuun.
koska tuo win kone ei ole aina minun käytettävissäni. mikä ois sellanen "viruaalikonsoli" ssh:n yli?

Kiitos taas!  :D
ASrock ALive E-Sata2|AMD Athlon64 4200+ x2|4Gb 800RAM|ATi Radeon HD3870 512Mb GDDR4|Ubuntu 8.04|

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: MySQL databasen kopiointi
« Vastaus #5 : 28.01.06 - klo:13.48 »
Ei onnistu. koitan suorittaa seuraavasti:
Koodia: [Valitse]
mysqldump -u root -p******** --opt verlihub | mysql -u root -p******** -h 'servu' verlihub
ERROR 2003: Can't connect to MySQL server on 'servu' (111)

tuota, siis tuohan toimii vain siinä tapauksessa, että se sinun kondekoneesi mysql-serveri kuuntelee yhteydenottoja oman koneen ulkopuolelta. se ei ehkä ole kaikista turvallisinta pysyvänä tilanteena ja siksi ainakin itse siirtäisin tietokannan juuri tiedostona.

pitäs varmaan luoda oikeudet tonne servu koneelle että pääsen yhdistään sinne MySQL:ään?

tai saada serverin kuuntelemaan verkkoa.

jos pitää niin niiden luontiin tarvisin jonku PuTTY:n tapasen tähän ubuntuun.
koska tuo win kone ei ole aina minun käytettävissäni. mikä ois sellanen "viruaalikonsoli" ssh:n yli?

siis, puttyhän emuloi ssh-yhteyden ottamisen lisäksi kunnollista terminaalia, kun sellaista ei oletuksena windowsista löydy. linuxissa sellainen kuitenkin on, joten emulaatiota ei tarvita :)

puttyhän on kyllä portattu myös linuxille ja löytyy ubuntun universesta, mutta minusta se on erinomaisen turha kapistus linuxissa. terminaalissa/komentorivillä voi komentaa:
Koodia: [Valitse]
$ ssh <palvelimen ip> -l<käyttäjätunnus>tai
Koodia: [Valitse]
$ ssh <käyttäjätunnus>@<palvelimen ip>
ja homma pelaa.

usein käytetyille osoitteille voi tehdä aliaksi, jolloin ssh-yhteys on vain muutaman näppäimenpainalluksen päässä.
Janne

StifMaster

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Re: MySQL databasen kopiointi
« Vastaus #6 : 29.01.06 - klo:12.00 »
tuota, siis tuohan toimii vain siinä tapauksessa, että se sinun kondekoneesi mysql-serveri kuuntelee yhteydenottoja oman koneen ulkopuolelta. se ei ehkä ole kaikista turvallisinta pysyvänä tilanteena ja siksi ainakin itse siirtäisin tietokannan juuri tiedostona.

No miten kopioin databsen juuri tiedostona? taikka miten laittaisin tuon servukoneen MySQL:än väliaikaisesti kuuntelemaan yhteyden ottoja ulkoapäin taikka verkkoa sen kopioimisen ajaksi?  ;D
ASrock ALive E-Sata2|AMD Athlon64 4200+ x2|4Gb 800RAM|ATi Radeon HD3870 512Mb GDDR4|Ubuntu 8.04|

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: MySQL databasen kopiointi
« Vastaus #7 : 29.01.06 - klo:12.42 »
No miten kopioin databsen juuri tiedostona?

sikös siellä antamassani linkissä selitetty sekin? perästi kahdella tapaa?

taikka miten laittaisin tuon servukoneen MySQL:än väliaikaisesti kuuntelemaan yhteyden ottoja ulkoapäin taikka verkkoa sen kopioimisen ajaksi?  ;D

eiköhän se konffata ihan tiedostosta /etc/mysql/my.cnf laittamalla bind-addressiksi koneen ulkoinen IP ja käynnistämällä mysql uudestaan, mutta ei kai tuohon ole mitään syytä.
Janne

StifMaster

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Re: MySQL databasen kopiointi [Ratkaisu]
« Vastaus #8 : 21.04.06 - klo:17.18 »
hmm... kysyn vielä jatkoa tähän näin jälkeenpäin eri ongelmaa koskien  :D Miten siirrän mysql databsen tiedostona? siis mistä kansiosta löydän database tiedostot?  :-\
ASrock ALive E-Sata2|AMD Athlon64 4200+ x2|4Gb 800RAM|ATi Radeon HD3870 512Mb GDDR4|Ubuntu 8.04|