Kirjoittaja Aihe: Kovalevyihin käsiksi ?  (Luettu 1507 kertaa)

hulluhitsari

• Käyttäjä
    • Profiili
Kovalevyihin käsiksi ?
« : 28.03.08 - klo:22.13 »
Terve vaan kaikille !

Tarvitsisin apua ongelmaan mistä en omin avuin yli pääse.

Siirryin hiljattain käyttämään ubuntua (7.10) ongelmana on ollut etten pääse tekemään omille kovalevyilleni mitään eli ne vaativat root käyttäjäoikeudet... Eli en pysty esimerkiksi luomaan edes kansiota kiintolevylleni. Ubuntu kyllä tunnistaa molemmat käytössä olevat kiintolevyni ja ne käyttävät tietojärjestelmää ext3. Itse näkisin tähän ratkaisuksi sen että saisin oman käyttäjäni oikeudet riittämään levyille kirjoittamiseen ? Olen epätoivoisesti etsinyt apua tähän ongelmaan googlesta sekä erinlaisista oppaista.

Kiitokset jo etukäteen avustanne

hulluhitsari

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Kovalevyihin käsiksi ?
« Vastaus #1 : 28.03.08 - klo:23.57 »
Eli eli

Löysin kiintolevyt (sudo fdisk -l  komennolla.) ja lisäsin tämän jälkeen ne ohjeen mukaisesti ( fstab ):iin ja tallensin sen. Sain onnistuneesti nimettyä aseman kyllä haluamakseni mutta vaikka tämän jälkeen lisäsin mainitsemasi koodit

sudo chmod -R 777 /media/kansionnimi

tai

sudo chown -R käyttäjä:käyttäjäryhmä /media/Kansio

Muutettuna tietenkin minun käyttäjätunnuksieni ja levyn nimeyksen mukaisesti , en vieläkään pääse käyttämään kiintolevyjä normaalisti. Pääsen kyllä sisälle kuten aluksikin mutta en pysty esim luomaan kansiota tai liittämään tiedostoja levyn sisään ja kun katson kiintolevyn ominaisuudet -> oikeudet -> käy sieltä ilmi että edelleen vain rootilla on oikeus luoda ja poistaa tietoja...

Ongelma ei siis ole vielä ratkaistu ja kaipaan kiperästi apua  ???

hulluhitsari

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Kovalevyihin käsiksi ?
« Vastaus #2 : 29.03.08 - klo:00.09 »
Olinpa taas turhan hätäinen...

Kaiken tämän yllämainitun säätämisen päätteeksi uudelleenkäynnistys ilmeisesti vahvisti säädöt ja nyt homma pelittää ainakin toisella levyllä eli eiköhän nyt toinenki jo saada omin avuin toimimaan.

Kiitän suuresti avusta