Kirjoittaja Aihe: Paneeli sekaisin 3D ohjelmista (ja 3D-ohjelmat ei toimi kunnolla) [ratkaistu]  (Luettu 2132 kertaa)

ooo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Kun olen ajanut jotain 3d-grafiikkaa hyödyntävää ohjelmaa (esim. Frets on Fire, TORCS, FlightGear, TuxRacer) kokoruututilassa, niin ohjelman suljettuani yläpaneelin oikeassa kulmassa olevat kuvakkeet (päiväys, kirjaudu ulos, latauksen/akkukäytön kuvake, säätiedote, järjestelmän tila, jne...) menevät aina väärään järjestykseen. Huomattavaa on, että olen aina valinnut "Lukitse paneeliin" kun olen laittanut kuvakkeet kohdillensa. Millähän tästä omituisuudesta pääsisi eroon?


Lisäksi minulla on muutenkin ongelmia 3D-ohjelmien kanssa. Esim. FlightGear ja TORCS toimivat sinänsä, mutta grafiikka on kauheaa. Taivaalla ja muilla pinnoilla vilkkuu kaiken aika kohisevaa rasterimaista kuviota, mikä tekee pelattavuudesta mahdottoman. Koitin tutkia ATI:n ajuritilannetta, mutta tälle kyseiselle (ks. alla) näytönohjaimelle ei käsittääkseni ole muita ajureita kuin vain Ubuntun mukana suoraan tulevat...? Voiko näytönohjain vain olla liian vanha? Työpöytätehosteet pyörivät oikein nätisti. Glxgears antaa tosin vain arvoja 580 - 650 fps...  :-\  Saisikohan näitä 3D-ohjelmia jotenkin pelittämään paremmin tällä koneella?


Ja tässä koneesta lisää tietoa:
-IBM T42 läppäri
-ATI Mobility Radeon 7500 näytönohjain
-käytössä Compiz Fusion ja Metacity-teemat
-Ubuntu 7.10
« Viimeksi muokattu: 27.03.08 - klo:16.50 kirjoittanut ooo »
______________________________
Minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Kokeile nyt ensialkuun ilman compizta...

työpöydän päällä hiiren oikea->muuta työpöydän taustaa->visuaaliset tehosteet: Ei mitään
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

ooo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili

Ettäs osaankin tuntea itseni nöyräksi. Kun Compizin otti pois käytöstä niin grafiikat korjaantuivat, eli pelit toimivat juuri niinkuin pitääkin. Ne eivät myöskään auenneet oletuksena kokoruututilaan, vaan jäivät tavalliseksi ikkunaksi ja siten paneelikaan ei mennyt sekaisin.

Kiitos GoddamnDevil siis vinkistäsi. Olishan se tässä vaiheessa pitänyt jo tajuta itsekin (tosin Compiz ollut käytössä vasta 1 vko, joten aika boltsi hukassa sen kanssa edelleen ollaan  ;)  ).


Vielä jatkokysymys: onko mahdollista laittaa eri ohjelmia pakottamaan itsestään Compizin väliaikainen sulkeminen, ettei tarvitse itse muistaa tehdä sitä aina ennen näitä ohjelmia? Taitaa mennä aika vippasteluksi tuollainen, mutta jos siihen on valmis tapa niin kelpaisi kyllä.
______________________________
Minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vielä jatkokysymys: onko mahdollista laittaa eri ohjelmia pakottamaan itsestään Compizin väliaikainen sulkeminen, ettei tarvitse itse muistaa tehdä sitä aina ennen näitä ohjelmia? Taitaa mennä aika vippasteluksi tuollainen, mutta jos siihen on valmis tapa niin kelpaisi kyllä.
Luulisi jos halutun ohjelmaan käynnistimen komennon eteen lisää  "metacity --replace &&"
esim: "metacity --replace && fretsonfire"
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

ooo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Pelkkä "metacity --replace" lopetti Compizin pyörittämisen.
Komento "metacity --replace && fretsonfire" lopetti myös Compizin vaan ei avannut itse peliä.
Myöskään "metacity --replace && /usr/games/fretsonfire" ei tuottanut toivottua tulosta.

Jostain syystä && ei näytä toimivan välissä. Täytyy siis tehdä itse pieni bash scripti joka ensin ajaa "metacity --replace":n ja sitten vasta käynnistää itse ohjelman.

Kiitos edelleen ohjeesta!
______________________________
Minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä.