Kirjoittaja Aihe: Fonttien asentaminen  (Luettu 4019 kertaa)

Aksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Fonttien asentaminen
« : 21.08.05 - klo:16.07 »
Yritän asentaa Ubuntuun fonttia, mutta se ei toimikaan siten kuin tuolla kv. Ubuntun ryhmissä neuvottiin. Siellä sanottiin, että fontit ovat kansiossa /usr/local/share/fonts, mutta mun koneella se kansio on tyhjä ja vaikka sinne fontin kopioin, ei se näy OpenOfficessa. Nautiluksessa saan todellisen fontti-kansion näkyviin fonts: -ohjauksella, mutta hakemistopolku näyttää vain fonts:/// enkä osaa muuttaa sitä ymmärrettävään muotoon absoluuttiseksi poluksi.

Missä fontit siis majailevat?
Sekakäyttäjä - Mac, Ubuntu ja Windows.

Sapetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Re: Fonttien asentaminen
« Vastaus #1 : 21.08.05 - klo:17.12 »
Kurkistappa /usr/share/fonts/truetype

Itse ainakin kun toin windowsin fontit ubuntuun niin lykkäsin tuonne päin niitä. Ja kaikki toimivat joten oletan että hakemisto on oikea :)
New is now and will never be the same again...

Aksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Re: Fonttien asentaminen
« Vastaus #2 : 21.08.05 - klo:18.49 »
No nyt ei taas oikein kulje. Eivät ne toimineet tuollakaan. Eivät näy missään softassa. Kotihakemiston .fonts-kansiotakin on yritetty ja kaikkea, mutta ei vain pelaa. Ubuntussa pitäisi ehdottomasti olla kunnollinen fonttien asennusohjelma, ettei käyttäjän tarvitsisi arpoa, että mihinkähän ne oikein sijoitetaan. Kun noita ohjeitakin ja variaatioita tuntuu olevan niin monia...
Sekakäyttäjä - Mac, Ubuntu ja Windows.

Sapetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Re: Fonttien asentaminen
« Vastaus #3 : 21.08.05 - klo:19.18 »
Oletan että sulla on hakemistollinen fontteja joita oot tuomassa ubuntuun... Mä tein sillä tavalla ett loin tonne /usr/share/fonts/truetype hakemistoon uuden hakemiston "custom_ttf" ja kopsasin kaikki fontit jotka oli winkassa sinne. Sen jälkee editoin tiedostoo /usr/share/fonts/truetype/fonts.cache-1 ja lisäsin sinne rivin "custom_ttf" 0 ".dir". Koko tiedosto olis siis tän näkönen sen jälkeen:
Koodia: [Valitse]
"ttf-bitstream-vera" 0 ".dir"
"freefont" 0 ".dir"
"openoffice" 0 ".dir"
"ttf-arabeyes" 0 ".dir"
"arphic" 0 ".dir"
"baekmuk" 0 ".dir"
"ttf-indic-fonts" 0 ".dir"
"kochi" 0 ".dir"
"ttf-malayalam-fonts" 0 ".dir"
"msttcorefonts" 0 ".dir"
"custom_ttf" 0 ".dir"
Ja siinähän se sitten olikin. En musta boottasinko toin jälkee mutta tolla ainakin mulla toimii. Fontteja on vaikka muille jakaa kun on winukan puolella niitä tullu keränneeks... ;D
Joku viisas ilmoittakoon jos tää on jollain tapaa huono/vaarallinen menetelmä. Mulla ei oo tietoa siitä koska oon ihan tuore linuxin käyttäjä ja ihan sattumalla/kokeilemalla sain tän systeemin toimimaan :)
New is now and will never be the same again...

Aksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Re: Fonttien asentaminen
« Vastaus #4 : 23.08.05 - klo:21.19 »
Joo, nyt selvisi, mikä mulla oli ongelmana. Mulla on Type1-fontteja PC:ltä, mitkä vaatisivat täällä Linukassa jonkin .afp -tiedoston mukaansa. No mä muutin ne FontForgella TrueType-muotoon ja nyt toimii mainiosti.
Sekakäyttäjä - Mac, Ubuntu ja Windows.

apina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Re: Fonttien asentaminen
« Vastaus #5 : 25.11.05 - klo:10.03 »
Minulla firefoxin oletusfontissa näkyy k-kirjaimen kaksi lyhyttä "keppiä" haileasti. Mistähän tämä mahtaa johtua ?

apina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Re: Fonttien asentaminen
« Vastaus #6 : 25.11.05 - klo:22.41 »
Tutkimisen jälkeen selvisi, että k-kirjaimen pikkukeppien haileus vaivaa vaiv verdana-fonttia.
Nimesin /usr/share/fonts/truetype hakemistosta kaikki verdana-alkuiset tiedostot uudestaan, mutta silti ohjelmat löytävät verdana-fontin.

Miten saisin sen poistettua ?