Kirjoittaja Aihe: En saa ubuntua asennetuksi  (Luettu 1797 kertaa)

kornwall

• Käyttäjä
    • Profiili
En saa ubuntua asennetuksi
« : 24.03.08 - klo:09.09 »
Elikkäs olen tässä yrittänyt saada ubuntua asennetuksi koneelle, mutta ennenkun pääsen edes osiointi vaiheeseen, tulee virheilmoitus "/var/log/Xorg.0.log" ja muuta lystiä tähän suuntaan. Minulla ei siis ole mitään hajuakaan kyseisestä X organisaatiosta. Mikä se on? Miksi se pilaa päiväni? Minkä takia se ei ole yhteistyöhaluinen kanssani? Ei kukaan haluaisi vähän valaista näin selkokielellä? Olen toki yrittänyt googlettaa jotain, mutta mitäpä minä siitä ymmärtäisin..

muep

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: En saa ubuntua asennetuksi
« Vastaus #1 : 24.03.08 - klo:09.58 »
X, X.org eli X Window System on se hommeli, joka piirtää Ubuntussa suurimman osan kaikista graafisen oloisista asioista. Käynnistyksen aikana näkyvä Ubuntu-logo ja latauspalkki eivät vielä ole X:n piirtämiä, mutta kirjautumisruutu ja kaikki siitä eteenpäin ovat.

Jos Ubuntun kanssa tulee jotain X:ään liittyviä ongelmia, on syynä useimmiten joko vääränlaiset asetukset X:ssa tai puutteellinen näytönohjainajuri. Ubuntu yrittää automaattisesti hakea X:ään hyvät asetukset, mutta varsinkin käytössä olevaa Ubuntun versiota uudempien laitteiden kanssa on usein ongelmia.

Mitäs osia siinä koneessasi on? Ilman mahdollisimman tarkkaa kuvausta on aika vaikea auttaa tästä pidemmälle. Oleellisia asioita:
  • Näytönohjaimen merkki ja malli
  • Näytön tyyppi
  • Koneen ikä
  • Emolevyn merkki ja malli
  • Virhelimoitukset tarkemmin
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Jallu59

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: En saa ubuntua asennetuksi
« Vastaus #2 : 24.03.08 - klo:12.32 »
Tuohon muep:in listaan vielä lisäystä.
Koneen keskusmuistin määrä ?
Mitä Ubuntun versiota(7.10 vai joku muu) ja mitä varianttia(Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu ...[64-bit?]) yrität asentaa ja miltä levyltä (desktop vai alternate)?

Ystävällisin terveisin

Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS