Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia Ubuntusta 9 kk käytön jälkeen  (Luettu 16498 kertaa)

mgronber

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Ajatuksia Ubuntusta 9 kk käytön jälkeen
« Vastaus #20 : 23.03.08 - klo:00.16 »
Kieltämättä Avidemux oli oikein näppärä ja VirtualDubin korvaaja sinänsä, mutta en löytänyt sille vastaavia plugineja, kuten MPEG-2-purku, erilaiset smootherit etc.

Se tukee MPEG-2:sta suoraan eikä tarvitse siihen mitään plugineja.

Lainaus
Levynhallinta - levyasemien liittämisen jälkeinen käyttöönotto ja poistaminen. Jos laitat koneeseen uuden kovalevyn, pitää mennä naputtelemaan tekstitiedostoon taikasanoja saadakseen sen normaaliin käyttökuntoon. Jos poistat yhden slave-levyn kokonaan, koko järjestelmä antaa jotain erroria joka bootissa.

Nuo ovat ylläpitäjän tehtäviä ja vieläpä kohtuullisen yksinkertaisia. Minä vastustan automaattisesti tällaisten asioiden näennäistä helpottamista koska sen seurauksena ylläpitokynnys laskisi enkä usko sen olevan pitkällä tähtäimellä hyvä asia.

Tietokoneet ja käyttöjärjestelmät ovat monimutkaisia järjestelmiä ja niiden parissa työskentely vaatii paljon osaamista ja kiinnostusta uuden oppimiseen. Tämä pätee niin Linuxin kuin Windowsinkin puolella.

Jos itse ei halua opiskella näitä asioita niin silloin ne pitää ulkoistaa jollekin muulle.

Lainaus
Joidenkin hyökkäävät kommentit tulivat kyllä todella puun takaa. Olen iso Linuxin kannattaja, ja uskoin että täällä pystytään nyt vähän tervettä kritiikkiä hallitsemaan.

Osa "terveestä kritiikistäsi" oli puhtaasti virheellistä, usein kuultua ja vääräksi osoitettua. Kyllä täällä otetaan vastaan kritiikkiä mutta sitä myös kommentoidaan jos sen katsotaan olevan aiheetonta tai väärää.

Echramath

• Käyttäjä
    • Profiili
    • http://iki.fi/ech/
« Vastaus #21 : 23.03.08 - klo:03.44 »
- X, omapäinen ja buginen pentele joka vaihtaa joskus asetuksia itsekseen. "BulletProof"ista tietoakaan.
- Näytönohjaintuki, tai lähinnä sen puute. ATI:n omat että avoimet ajurit ovat aivan hirvittävän järkyttävän uskomattoman kamalia ja ne voi hävittää syvimmissä helvetin liekeissä.

Veikkaan muuten, että nämä menevät käsi kädessä. Itse en ole havainnut tämän tyyppisiä ongelmia (lukuunottamatta Amarokin visualisaattoreita, jotka ssh:n yli räjäyttelivät X:ää), mutta käytänkin avointa ajuria. Jos joku tulee väittämään, että ATIn binääriajurit aiheuttivat hänen spanielilleen ripulin, en heti ensimmäisenä näe tarpeelliseksi kyseenalaistaa häntä.

Äänipuoli on niin ikään ollut kyllä ikävä murheenkryyni. Nykyajan multimediasysteemissä kun softamiksauksen vaan pitäisi toimia, kun raudaltakaan moista on turha odottaa. Toivottavasti se vähitellen alkaa jopa toimia, itselläni on kylläkin edelleen hämmentäviä ongelmia envy24-korttini kanssa – USB Audiophilen käyttö järkevästi osoittautui omille kyvyilleni täysin ylivoimaiseksi. Ensimmäisissä versioissahan oletusasetus oli, että esd varaa äänikortin koko ajan. Tämän ratkaisun järkevyydestä voi näin jälkikäteen olla montaa mieltä, itse kutsuisin mokomaa konfiguraatiota "rikkinäiseksi".

timbba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #22 : 23.03.08 - klo:08.44 »
- Pelaaminen. Vaikken paljoa pelaakaan, on muutamat pelit saatava toimimaan täysin ja siihen tuntuu onnistuvan vain meidän kaikkien rakastama Windows.

Tätä mä en tosiaankaan ymmärrä! Ja olen monta kertaa sen kommentoinut tällekin palstalle. Lukekaas ny hyvät ihmiset ne pelien kannet ja katsokaa missä siellä lukee että "Tämä peli on tehty Linuxille" tms... Oikein pistää välillä kiukkusuonet pullolle, kun siitä ainaisesti valitellaan. Sentään joitain pelejä on saatu toimimaan Linuxissa, joten eikö siitä pitäisi vaa kiitellä eikä valittaa. Eihän Windowskaan osaa pyörittää Linuxin softaa, joten pitäiskö siitäkin pistää hirveet valitukset Microsoftin puolelle?!?

tuke81

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #23 : 23.03.08 - klo:09.53 »
- Ääniongelmat, äänet toimii ja sitten yhtäkkiä ei toimi ja ohjelmat käyttävät monia eri ääniservereitä

Nojuu itellä meni hermot alsan vammasuuteen(softamixer noh toimihan se joskus...), oss tilalle ja ongelmat jotenkin kummasti katos, nyt voi jo oikeasti ajaa useampaa ohjelmaa yhtäaikaa(kuva alla).

- Videon- ja äänenpakkaus/DVD-authorointi/mergetus, ei onnistu. Ei ole kunnollisia vastineita dBPowerampille, Encorelle tai VirtualDubille

dBpoweramp, juu tulihan tuota joskus miljoona vuotta käytettyä, mutta en sitä kovin kummosena pitäisi, linuxiin löytyy samankaltaisia miljoona, paras mitä itte olen törmänny on toi konqueriin upotettu drag'n'drop systeemi.

- X, omapäinen ja buginen pentele joka vaihtaa joskus asetuksia itsekseen. "BulletProof"ista tietoakaan.
...
- Näytönohjaintuki, tai lähinnä sen puute. ATI:n omat että avoimet ajurit ovat aivan hirvittävän järkyttävän uskomattoman kamalia ja ne voi hävittää syvimmissä helvetin liekeissä.

Nämä liittyy läheisesti toisiinsa, kokeile esim inteliä tai nvidiaa niin huomaat että x:kin on ihmeen vakaa. Toi miksi sinulla ati toimi vakaana avoimella on hieman kysymys merkki, uusikin näyttis?

Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

Stanner

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #24 : 23.03.08 - klo:12.02 »
X:n olen havainnut tekevän bootin jälkeen muutoksia joita en ole ainakaan itse tehnyt. Yhtäkkiä resoluutiot ovatkin pudonneet 800x600:aan tai ajuri ei enää löydykään. Niin outoa kuin se onkin.

Kannattaa oikeasti linuxiin siirryttäessä alkaa ostamaan hyvin linux tuettua rautaa/laitteita. Säästät paljon aikaa, vaivaa ja hermoja. Korjaat noin 90% linuxissa vastaan tulevista ongelmista suoraan näin. Suosittelen. Tässä hyvä sivu josta voi aloittaa: https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport

Lainaus
Levynhallinta - levyasemien liittämisen jälkeinen käyttöönotto ja poistaminen. Jos laitat koneeseen uuden kovalevyn, pitää mennä naputtelemaan tekstitiedostoon taikasanoja saadakseen sen normaaliin käyttökuntoon. Jos poistat yhden slave-levyn kokonaan, koko järjestelmä antaa jotain erroria joka bootissa.

Tämä on hyvin pitkälle mielipide kysymys. Itse en tahdo, että kiintolevyt/osiot tulevat automaattisesti käyttöön, vaan tahdon itse määrittää mitkä otetaan käyttöön ja mitkä ei. Tähän toki voi tehdä graafisen kikkareen ja näin on esimerkiksi tehtykin opensusessa. Jossain distroissa varmasti nuo levyt tulevat käyttöönkin automaattisesti. Kannattaa testailla muitakin distroja jos ubuntussa ei ole niitä ominaisuuksia joita haluat.

Lainaus
Joidenkin hyökkäävät kommentit tulivat kyllä todella puun takaa. Olen iso Linuxin kannattaja, ja uskoin että täällä pystytään nyt vähän tervettä kritiikkiä hallitsemaan.

Eiköhän kritiikkiin voi vastata, jos on eri mieltä asioista. Ei tässä olla ketään tappamassa kuitenkaan, joten rennosti vaan!

Risto H. Kurppa

• Käyttäjä
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
« Viimeksi muokattu: 23.03.08 - klo:13.25 kirjoittanut Risto H. Kurppa »
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

tmp

• Vieras
« Vastaus #26 : 23.03.08 - klo:13.37 »
No jos esimerkiksi MS Paintin tasoisella ohjelmalla päästään tällaisiin tuloksiin niin luulen että GIMP pystyy myös ihmeisiin osaavissa käsissä:
...

Ovat kyllä hienoja kaikki. Olen nähnyt myös Koala Painterilla tehtyjä hienoja kuvia, mutta se ei tarkoita sitä, että olisi käypä ammattilaiskäyttöön ;).

Ja tässä sitten muutamia GIMP-tekeleitä:
http://www.gimptalk.com/forum/forum/GIMP-ART-Galleries-3-1.html
http://the-gimp.deviantart.com/gallery/

Todella hienoja ovat.

Assembly-kielelläkin saataisiin varmasti tehtyä vimpan päälle huippu pankkijärjestelmä ... ajan kanssa ;) (hei, ei ollut autovertaus!)
Mutta juu, kyllä varmasti vähän vaatimattomimmillakin ohjelmistoilla saadaan vaikka miten hienoja asioita aikaan, ainakin kunhan aikaa löytyy.
« Viimeksi muokattu: 23.03.08 - klo:13.38 kirjoittanut tmp »

larpa

• Vieras
« Vastaus #27 : 24.03.08 - klo:00.51 »
Lainaus
Joidenkin hyökkäävät kommentit tulivat kyllä todella puun takaa.
Tosi. 
Lainaus
Olen iso Linuxin kannattaja, ja uskoin että täällä pystytään nyt vähän tervettä kritiikkiä hallitsemaan.
Arvostan suoraa mielipidettä asioista, mutta kaikki eivät sitä kestä.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #28 : 24.03.08 - klo:09.43 »
Jos poistat yhden slave-levyn kokonaan, koko järjestelmä antaa jotain erroria joka bootissa.
Grub on asennettu väärin.

mgronber

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #29 : 24.03.08 - klo:10.19 »
Lainaus
Olen iso Linuxin kannattaja, ja uskoin että täällä pystytään nyt vähän tervettä kritiikkiä hallitsemaan.

Keneen nyt viittaat? Alkuperäisen kritiikin kirjoittajaan vai hänen kritiikkiään kommentoineisiin?

Minusta täällä on lähinnä esitetty kritiikkiä kritiikistä kertomalla suoria mielipiteitä asioista.

mgronber

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #30 : 24.03.08 - klo:10.39 »
Jos poistat yhden slave-levyn kokonaan, koko järjestelmä antaa jotain erroria joka bootissa.
Grub on asennettu väärin.

"Jotain erroria" voi aiheutua fstabissa vanhaan levyyn viittaavista määrityksistä, joita järjestelmän ylläpitäjä ei ole poistanut ennen levyn poistamista. Minusta olisi varsin huolestuttavaa jos järjestelmä ei ilmoittaisi puuttuvasta levystä.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #31 : 24.03.08 - klo:11.09 »
Niin tuota tässä varmaan haettiinkin, eikä grubista aiheutuvaa virhettä.

Ilokaasu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #32 : 25.03.08 - klo:07.57 »
Muuten ihan ok juttua ja kyllä siellä pari selvää pointtiakin oli mutta yksi asia vain pistää silmään.

Lainaus
Siitä on peruskäyttäjälle paljon enemmän iloa kuin Windowsista.
Pidin Ubuntua juuri pääkäyttiksenäni n. 9 kk, jonka pohjalta lyön pöytään käyttiksen plussia ja miinuksia:

vs

Lainaus
Videoeditointi - ei toivoakaan. Ammattitason leikkaajan on pysyttävä Windowsissa tai Macissa.

Jokin ei nyt täsmää :)

Pelipuolesta tulikin jo kommenttia...ei ne xbox360 pelit myöskään toimi ps3..ainakaan viime kerralla kun tarkistin.

Seuraavaksi voitaisiin lukea jonkun oikeasti peruskäyttäjän 9kk kokemuksista..

larpa

• Vieras
« Vastaus #33 : 25.03.08 - klo:14.56 »
Lainaus

Keneen nyt viittaat? Alkuperäisen kritiikin kirjoittajaan vai hänen kritiikkiään kommentoineisiin?

Minusta täällä on lähinnä esitetty kritiikkiä kritiikistä kertomalla suoria mielipiteitä asioista.

Jos jokin on jonkin asian kannalla oikein vahvasti, niin hän ei näe asiansa heikkoja puolia. Esimerkiksi monelle(usealla, joillekkin) linux on sellainen asia, että sitä parempaa käyttöjärjestelmää ei voi olla (piste). Viittaan lähinnä näihin henkilöihin(enkä viittaa kintaalla).

Karri

• Käyttäjä
  • rlu #447877
    • Profiili
    • Vitonen Entertainment
« Vastaus #34 : 27.03.08 - klo:07.45 »
Jokin ei nyt täsmää :)

En väittänyt itse olevani peruskäyttäjä. Uskon kuitenkin että Ubuntu on oikea valinta heille.
Ubuntu 9.04 | Asus P5K, Intel Core 2 Duo E8400 3,0 Ghz, PNY GeForce 8800 GTS 512 MB g92, Kingston HyperX 4GB DDR2 800mhz (1GBx4), 1TB SATA + 750 GB ATA + 750 GB ATA, Samsung Super Writemaster DVD+-RW Dual Layer SH-S223F

MikkoJP

• Käyttäjä
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
« Vastaus #35 : 27.03.08 - klo:10.57 »
- Pelaaminen. Vaikken paljoa pelaakaan, on muutamat pelit saatava toimimaan täysin ja siihen tuntuu onnistuvan vain meidän kaikkien rakastama Windows.

Itse pelaan (oikeastaan pelasin) vain konsolilla. On mulla kyllä yksi Linux-pelikin, Civilization: Call to power. Toimii täysin. Jos haluaisin pelata Windows-pelejä, ostaisin Windows-lisenssin. Nyt odottelen Rybkan natiivia versiota, kun en halua ostaa xp:tä.

Asmo Koskinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #36 : 06.04.08 - klo:08.56 »
Lopulta siis huomasin, että Ubuntu oli rajoittanut luovuuttani merkittävästi. Alunperin lähdin kokeilemaan Ubuntua juuri ollakseni luovempi.

Tässä aika hyvä esimerkki luovuudesta (Hydrogen, Ardour2...)

http://virb.com/spes

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Ryppy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #37 : 06.04.08 - klo:21.03 »
Hyvä esimerkki. Hyvältä kuulostaa.
Poistuu taka vasemmalle - - -

Asmo Koskinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #38 : 07.04.08 - klo:07.42 »

Asmo Koskinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #39 : 15.04.08 - klo:07.53 »
http://virb.com/spes

LAU-listalta:

"This is a 90-minute-long live set from the band "Me and My Cronies", from February 18th, 2008. Finally got permission from the guys in the band to post it CC-BY-SA:

All the keyboard sounds are coming out of a Linux Laptop, played with a Novation MIDI controller."

http://www.archive.org/details/CroniesLive2008-02-18-2

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.