Kirjoittaja Aihe: Blenderillä yksityiskohtaisia tietoja mallinnetusta objektista? Miten?  (Luettu 2790 kertaa)

AnttiLehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 161
    • Profiili
Hei, olen käyttänyt 3dsmax:a windowsin puolella ja siinä on mahdollisuus saada valitusta objektista näkyviin
sen mitat ja sisäinen tilavuus... Kuinkahan onnistuisin saamaan nämä näkyviin blenderissä?
Entä mistä saisin määriteltyä mittayksiköksi cm:n tai mm:n?

Tarvitsen ominaisuuttaa remontin aikaiseen mallintamiseen, esim lauteet, itse tehdyt kaapistot,
lattiavalut ja niiden kaatojen (kallistuksien) vaikutus tarvittavan betonin määrään.
Hienoa olisi jos mittojen (tilavuuden) ohella voisi kertoa kappaleen tiheyden, jolloin saisi ominaisuuksiin massan (auttaa arvioimaan tulevan mittatilaustakan massaa).


Onnistuukohan mikään näistä Blenderissä ja jos onnistuu niin mikä ja miten?
Kiitos vastauksistanne jo etukäteen :)
Antti Lehtinen

snifi

  • Vieras
Näistä löydät englanninkielistä keskustelua aiheesta. Tarvitaan ilmeisesti Python-skripti. Mittayksiköitähän Blenderissä ei ole, vaan kaikki mitat ovat "in Blender Units (BU)", Blender-yksiköinä. Särmien mitat ja tahkojen pinta-alat saat näkyviin: Edit mode (Tab) --> Buttons --> Editing (F9) --> Mesh-tools-1 --> Edge length, Face area

http://www.blendernation.com/2007/05/11/python-script-calculating-the-volume-of-objects/
http://blenderartists.org/forum/showthread.php?t=84827

« Viimeksi muokattu: 19.03.08 - klo:18.39 kirjoittanut snifi »

AnttiLehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 161
    • Profiili
Sitten olisi pieni kysymys Ubuntusta: voin kopioida sudolla tuon scriptin oikeaan kansioon, johon ei muuten ole oikeuksia, käyttämällä Päätettä. Mutta miten sen voi hoitaa graafisesti ilman tuota päätettä?
Antti Lehtinen

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Koodia: [Valitse]
gksu nautilus
Mutta kuten arvaat, on tuo komento (ainakin linux-käyttäjän näkökulmasta) erittäin vaarallinen. Voit hiirellä npääillä kaiken pois, kun käytät tiedostoselainta kaikilla oikeuksilla.

Miksi pääte ei kelpaa? Ilmeisesti on kyse yhden tiedoston kertasiirrosta?

Ja joka tapauksessa tuo antamani komento tulee kirjoittaa sinne Päätteeseen ;)

AnttiLehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 161
    • Profiili
Joo, kun ei tahdo muistaa noita komentoja ja niiden oikeaa järjestystä niin on helpompaa graafisesti.
Kiitos vastauksestasi :)

Ps. eikös tuolla gksu -komenolla ole kuitenkin sama 5min aikaraja?
Antti Lehtinen

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Viiden minuutin aikaraja tarkoittaa, että sen ajan päästä salasana pitää antaa uudelleen jos käynnistät ohjelmaa uudelleen tai jotain muuta ohjelmaa gksu-komennolla. Kerran tuolla tavalla käynnistämäsi nautilus säilyttää kuitenkin täydet oikeudet niin kauan kuin ohjelmaa käytät.

snifi

  • Vieras
Et tarvitse välttämättä pääkäyttäjän oikeutta, koska Blenderin skriptikansio (ainakin minulla) sijaitsee omassa kotihakemistossa. EDIT -> Taitaa olla niin, että pakettivarastosta asennettava versio tekee skriptikansion pääkäyttäjän omistukseen, kun taas Blenderin kotisivulta löytyvän version asennus tekee sen käyttäjän omaan hakemistoon.

Esimerkiksi:
/home/snifi/.blender/scripts

Se on piilohakemisto ja joudut ehkä erikseen käskemään selaintasi näyttämään piilotiedostot. Siirrä tai linkitä tilavuudenlaskentaskripti tähän hakemistoon.

Blenderistä kannattaa mielestäni käyttää Blenderin kotisivulta löytyvää uusinta versiota. Sen versionumero tällä hetkellä on 2.45, kun pakettivarastosta löytyvä on 2.44. Käynnistyskuvana toisessa kukka, toisessa gekko. Uusin 64-bittinen versio vaikuttaa toimivan hyvin myös Ubuntussa. Muista kuitenkin tuolloin linkittää uusi skriptihakemisto:

esimerkiksi:
/home/snifi/blender/blender-2.45-linux-glibc236-py25-x86_64/.blender/scripts

tänne:
/home/snifi/.blender/scripts

Toisaalta Blenderissä on valikko, josta voit asettaa Python-skriptihakemiston myös muualle:

User Prefereces --> File Paths --> Python