Kirjoittaja Aihe: Ongelmia "Creative Labs Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS" äänikorttin kanssa.  (Luettu 4559 kertaa)

Darunia

• Käyttäjä
    • Profiili
Asensin eilen ensimmäistä kertaa linuxin että turhaa kokemusta ei löydy ::). Mutta ongelmana on että en saa äänikorttiani toimimaan.
käytän Ubuntun versiota 5.10. 
äänikorttini on  "Creative Labs Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS"
Jos joku vois koittaa auttaa tässä mua tai jos on joku vaikeenkipuoleine homma ni sit messengerissä.. ;D

juyli

• Vieras
äänikorttini on  "Creative Labs Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS"

Johan oletkin kortin löytänyt. WinXP (SP2) vaatimuksina. Heh...
En löytänyt tuota tuettuna Alsa-projektin sivuilta.
[Mutu]Tuo kai lienee senverran uusi, ettei sille varmastikaan ole vielä ehditty mitään
Linux-tukea kirjoitella.[/Mutu]
http://www.alsa-project.org/alsa-doc/index.php?vendor=.%23vendor-Creative_Labs.1.1.1.1#matrix

No, tuoltapa löytyi. Aivan uutena ei ole Alsa-projektin tuettu äänikortti:
http://www.alsa-project.org/alsa-doc/index.php?vendor=vendor-Creative_Labs#matrix

Unsupported because the vendor refuses to release programming information.
« Viimeksi muokattu: 25.01.06 - klo:12.32 kirjoittanut juyli »

JPK1990

• Vieras
Mitenkäs siinä mainoksessa olikaan, jotain 10 miljoonaa transistoria yhessä pökäleessä. saattaa olla aika vaikea tehä päästä ajurit sille.

Darunia

• Käyttäjä
    • Profiili
AA-PUU-VAA
Eli jos on pakollista käyttöä äänikortille ni laitetaan Windows (anteeksi kiroiluni) -levy sisään ja asennetaan siitä windows ja ollaan tyytyväisii ku äänikortti toimii?  :-\ :-\ :-\. Et ei tuu onnistuu ton kortin asentamine Linuxii?  ???

JPK1990

• Vieras
AA-PUU-VAA
Eli jos on pakollista käyttöä äänikortille ni laitetaan Windows (anteeksi kiroiluni) -levy sisään ja asennetaan siitä windows ja ollaan tyytyväisii ku äänikortti toimii?  :-\ :-\ :-\. Et ei tuu onnistuu ton kortin asentamine Linuxii?  ???
ei vähään aikaan

Darunia

• Käyttäjä
    • Profiili
Lainaus
ei vähään aikaan
Lainaus

Osaatko heittää minkäänlaista villii arvioo kaua siin menee enneku sen ajurit julkastaan...

Ja saisko sil välin jotain apuu miten saan mun emolevyyn intergroidun äänikortin toimimaan... pistän kohta perässä et mikä emolevy mulla on...

mikk0

• Käyttäjä
    • Profiili
Lainaus
ei vähään aikaan
Lainaus

Osaatko heittää minkäänlaista villii arvioo kaua siin menee enneku sen ajurit julkastaan...

Ja saisko sil välin jotain apuu miten saan mun emolevyyn intergroidun äänikortin toimimaan... pistän kohta perässä et mikä emolevy mulla on...

Ajurit julkaistaan sen jälkeen kun Creative julkaisee nuo tarpeelliset tiedot Alsa-projektin käyttöön, mitä ei tapahtune vähään aikaan ellei käyttäjiltä tule riittävästi painostusta. Eli meiliä siihen suuntaan. Lisäksi joku nettianomus saattaa olla jo tehty, johon voit nimesi lisätä. Googlella saattaa löytyä.

Toinen vaihtoehto on, että joku sponsoroi noita kortteja riittävästi Linux-ohjelmoijille jotka työskentelevät ääniajurien kanssa. Jos kortit ovat tarpeeksi houkuttelevia, niin kyllä niille ajurit saadaan väännettyä jollain reverse-engineeringillä.  ;)
Aikaa tähänkin mennee hirveästi, eikä kaikkia ominaisuuksia varmasti saada hyödynnettyä näin.

Mikko

Mikko Saarinen

juyli

• Vieras

No, ekaksi ainakin biossista integroitu piiri käytettäväksi (enable tms.)?
/sbin/lspci kyllä kertoo myös nimenomaan äänikorttisi piirin. Tuon äänipiirin perusteella homma saadaan toimimaan. lsmod kertoisi ladatut modulit. Tuolla pitäisi olla aika joukko sound tai snd-moduleja.
Periaatteessa Linux kyllä automaattisesti hanskaa yleiset integroidut piirisarjat  jo asennuksen yhteydessä.

Yleisin ongelma on se, että oletuksena useissa jakeluissa äänimikseri on äänettömällä eli mutella.

JPK1990

• Vieras
/sbin/lspci kyllä kertoo myös nimenomaan äänikorttisi piirin.
siihen ei tarvita sudon oikeuksia. pelkkä lspci pitäisi riittää  :-\