Kirjoittaja Aihe: Käynnistyslataimen muokkaaminen  (Luettu 2215 kertaa)

karttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Käynnistyslataimen muokkaaminen
« : 14.03.08 - klo:20.27 »
Eli pitäisi osata muokata käynnistyslatainta.

Uteliaana asentelin mandrivan koneelle (tein sille omat osiot).
Käynnistäessä ei enää kuitenkaan anna valittavaksi ubuntua, vaikka se siis levyllä on.
Eli miten muokkaan käynnistyslatainta niin, että saan taas ubuntun näkyviin?

Aloittelija siis olen, kuten näkyy.....

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Käynnistyslataimen muokkaaminen
« Vastaus #1 : 14.03.08 - klo:20.35 »
Eli pitäisi osata muokata käynnistyslatainta.

Uteliaana asentelin mandrivan koneelle (tein sille omat osiot).
Käynnistäessä ei enää kuitenkaan anna valittavaksi ubuntua, vaikka se siis levyllä on.
Eli miten muokkaan käynnistyslatainta niin, että saan taas ubuntun näkyviin?

Aloittelija siis olen, kuten näkyy.....

Muistaakseni mandrivan control centerissä (tai hallitse tietokonettasi>määritä järjestelmän käynnistys, voit lisätä käynnistettäviä käyttöjärjestelmiä.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

karttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Käynnistyslataimen muokkaaminen
« Vastaus #2 : 15.03.08 - klo:16.08 »

Nuo graafiset käyttöjärjestelmien käynnistysvalikkoon lisääjät ovat monissa jakeluissa melkoisen sekavia. (En tiedä miten Mandrivassa, kun en ole sitä käyttänyt.)

Totta, ei tällainen nyypiö oikein tuosta ymmärtänyt, ei ainakaan saanut toimimaan.


Itse olen lisännyt puuttuvat jakelut boottivalikkoon, kopioimalla puuttuvat tiedot grubin menu.lst tiedostosta ja liittämällä ne sen valikkoa hallitsevan järjestelmän menu.lst tiedostoon. 

Eli tässä tapauksessa siirrytään Ubuntun osiolle, siellä /boot/grub/menu.lst tiedostosta kopioidaan puuttuvat tiedot ja lisätään Mandrivan menu.lst tiedostoon. Tiedot lisätään ### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST rivin alapuolelle, eli automaattisen kernel listan ulkopuolelle.


Kiitos tästä ohjeesta. Täytyy tallentaa omaan ohjetiedostoon, vanhana kun ei muisti oikein kauas toimi.