Kirjoittaja Aihe: Buuttaaminen kovolta ei enään onnistu.  (Luettu 15629 kertaa)

Ilona

  • Vieras
Buuttaaminen kovolta ei enään onnistu.
« : 24.01.06 - klo:16.11 »
Menin siis koneeni BIOS:siin ja sotkin sen kivasti. Eli kone ei osaa enään buutata kovolta, buuttaaminen onnistuu levykkeeltä ja cd:ltä. Tämmönen tulee jos ei tunge mitään levyä koneeseen: DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
Niin ja sen kohdan minkä menin sotkemaan niin se tais olla "IDE HDD AUTO DETECTION"
Olis tosi kiva jos viittisitte auttaa ku se on mun paras kone.  :(
Pystyykö muuten Windows 2000:ta buuttaamaan levykkeeltä? Ei kato oo vielä ubuntua.. Senhän pystyy boottaamaan cd:ltä?

EDIT: Jos tarviitte lisää tietoja niin kysykää. Mutta, ongelma on siinä että BIOS ei vissiin tunnista mun kovalevyä ja siksi ei pysty buuttaan siltä. Jos asia on oikeasti näin niin sanokaa!
« Viimeksi muokattu: 24.01.06 - klo:16.50 kirjoittanut Ilona »

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Buuttaaminen kovolta ei enään onnistu.
« Vastaus #1 : 24.01.06 - klo:16.16 »
Menin siis koneeni BIOS:siin ja sotkin sen kivasti. Eli kone ei osaa enään buutata kovolta, buuttaaminen onnistuu levykkeeltä ja cd:ltä. Tämmönen tulee jos ei tunge mitään levyä koneeseen: DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
Niin ja sen kohdan minkä menin sotkemaan niin se tais olla "IDE HDD AUTO DETECTION"
Olis tosi kiva jos viittisitte auttaa ku se on mun paras kone.  :(
Pystyykö muuten Windows 2000:ta buuttaamaan levykkeeltä? Ei kato oo vielä ubuntua.. Senhän pystyy boottaamaan cd:ltä?

Vika on BIOS-asetuksien kohdassa, jossa määritellään järjestys laitteille, joilta yritetään bootata. Ilmeisesti olet säätänyt asetukset niin, että kovalevyltä ei yritetä bootata ollenkaan. Korjaa asetukset niin, että yritetään bootata:

1) cd-rom
2) HDD

Eli ensin katotaan löytyykö cd-asemasta boottaava levy ja jos ei niin sitten bootataan kovalevyltä ...


Ilona

  • Vieras
Re: Buuttaaminen kovolta ei enään onnistu.
« Vastaus #2 : 24.01.06 - klo:16.19 »
Menin siis koneeni BIOS:siin ja sotkin sen kivasti. Eli kone ei osaa enään buutata kovolta, buuttaaminen onnistuu levykkeeltä ja cd:ltä. Tämmönen tulee jos ei tunge mitään levyä koneeseen: DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
Niin ja sen kohdan minkä menin sotkemaan niin se tais olla "IDE HDD AUTO DETECTION"
Olis tosi kiva jos viittisitte auttaa ku se on mun paras kone.  :(
Pystyykö muuten Windows 2000:ta buuttaamaan levykkeeltä? Ei kato oo vielä ubuntua.. Senhän pystyy boottaamaan cd:ltä?

Vika on BIOS-asetuksien kohdassa, jossa määritellään järjestys laitteille, joilta yritetään bootata. Ilmeisesti olet säätänyt asetukset niin, että kovalevyltä ei yritetä bootata ollenkaan. Korjaa asetukset niin, että yritetään bootata:

1) cd-rom
2) HDD

Eli ensin katotaan löytyykö cd-asemasta boottaava levy ja jos ei niin sitten bootataan kovalevyltä ...


Buutti järjestyksessä on ekana cd sitten kovalevy. Ongelma kuitenkaan ei ole siinä. Buutti järjestystä oon yrittäny muuttaa, mut ei auta. 

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Buuttaaminen kovolta ei enään onnistu.
« Vastaus #3 : 24.01.06 - klo:16.21 »

Buutti järjestyksessä on ekana cd sitten kovalevy. Ongelma kuitenkaan ei ole siinä. Buutti järjestystä oon yrittäny muuttaa, mut ei auta. 

Jos niin on, tarkoittaa se sitä, että kovalevylläsi ei enää ole käyttöjärjestelmää sellaisessa kunnossa, että se boottaisi. Eli kipin kapin uudelleen asentamaan.


Ilona

  • Vieras
Re: Buuttaaminen kovolta ei enään onnistu.
« Vastaus #4 : 24.01.06 - klo:16.24 »

Buutti järjestyksessä on ekana cd sitten kovalevy. Ongelma kuitenkaan ei ole siinä. Buutti järjestystä oon yrittäny muuttaa, mut ei auta. 

Jos niin on, tarkoittaa se sitä, että kovalevylläsi ei enää ole käyttöjärjestelmää sellaisessa kunnossa, että se boottaisi. Eli kipin kapin uudelleen asentamaan.


Ei se siitäkään johdu. Win 2k on erittäin hyvässä kunnossa, vasta asennettu.  :) Ongelma on mun mielestä siinä että BIOS:si ei ehkä edes tunnista enään mun kovalevyä..  ???

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Buuttaaminen kovolta ei enään onnistu.
« Vastaus #5 : 24.01.06 - klo:16.26 »

Ei se siitäkään johdu. Win 2k on erittäin hyvässä kunnossa, vasta asennettu.  :) Ongelma on mun mielestä siinä että BIOS:si ei ehkä edes tunnista enään mun kovalevyä..  ???

Ahaa... Eli sieltä bios:sta valitset kohdan HD detection tai jotain sinne päin, sitten vastaat kyselyihin y eli yes :) Ja voi tietty kokeilla BIOS:n oletusarvojen palautusta...


Ilona

  • Vieras
Re: Buuttaaminen kovolta ei enään onnistu.
« Vastaus #6 : 24.01.06 - klo:16.29 »

Ei se siitäkään johdu. Win 2k on erittäin hyvässä kunnossa, vasta asennettu.  :) Ongelma on mun mielestä siinä että BIOS:si ei ehkä edes tunnista enään mun kovalevyä..  ???

Ahaa... Eli sieltä bios:sta valitset kohdan HD detection tai jotain sinne päin, sitten vastaat kyselyihin y eli yes :) Ja voi tietty kokeilla BIOS:n oletusarvojen palautusta...


Eipä onnaa, eipä onnaa.. Auttaskohan se että päivittäis BIOS:in..? Vai heitänkö koneen seinään?

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Buuttaaminen kovolta ei enään onnistu.
« Vastaus #7 : 24.01.06 - klo:17.25 »
Yks mahdollisuus on että kovo on vähän tusina tavaraa, eli ei välttämättä tunnistu lainkaan rebootissa. Korjauksena voi yrittää sitä että pistää virtalähteestä kytkimen nollalle, menee keittämään kahvia, juo kahvia ja syö pari leivosta, sitten menee kääntämään virtalähteen takaisin ykköselle ja buuttaa. Itselläni samsungin 20gb HD on tehnyt juuri tuollaista, tiedä mistä johtuu, olisiko jotain lämpöongelmaa tai jotain.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Ilona

  • Vieras
Re: Buuttaaminen kovolta ei enään onnistu.
« Vastaus #8 : 24.01.06 - klo:17.31 »
Yks mahdollisuus on että kovo on vähän tusina tavaraa, eli ei välttämättä tunnistu lainkaan rebootissa. Korjauksena voi yrittää sitä että pistää virtalähteestä kytkimen nollalle, menee keittämään kahvia, juo kahvia ja syö pari leivosta, sitten menee kääntämään virtalähteen takaisin ykköselle ja buuttaa. Itselläni samsungin 20gb HD on tehnyt juuri tuollaista, tiedä mistä johtuu, olisiko jotain lämpöongelmaa tai jotain.
Ei se varmasti siitä johdu, on ollu pois päältä ja ilman johtoja vissiin jo kolme päivää.. Niin ja sitten vielä tiedoksi että ei se hirveesti haittaa jos sitä ei saa enään toimimaan. Melkeinpä yhtä huono kuin tämäkin (esim. tämä 266 mhz tuo taas 350 mhz).  :)

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Buuttaaminen kovolta ei enään onnistu.
« Vastaus #9 : 24.01.06 - klo:17.40 »
Prossuja ja kovoja saa tietysti vaihdeltua keskenään. Eihän noin vanhoissa ole kai kuin yksi soketti. Ja yksi mitä voi koittaa niin, vakoaa siitä kovon päältä sen tiedot talteen eikä käytä automaattitunnistusta vaan laittaa tiedot manuaalisesti. edit:Niin ja koita laittaa ubuntua jos vika onkin win2000sen kirjoittamassa MBR:ssä
« Viimeksi muokattu: 24.01.06 - klo:17.42 kirjoittanut Kannisto »
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Ilona

  • Vieras
Re: Buuttaaminen kovolta ei enään onnistu.
« Vastaus #10 : 24.01.06 - klo:17.45 »
Prossuja ja kovoja saa tietysti vaihdeltua keskenään. Eihän noin vanhoissa ole kai kuin yksi soketti. Ja yksi mitä voi koittaa niin, vakoaa siitä kovon päältä sen tiedot talteen eikä käytä automaattitunnistusta vaan laittaa tiedot manuaalisesti.
Joo, mä taidan kokeilla tota. Toisaalta BIOS:issa oli alunperin kaikki AUTO:na, kai.. Ja jos ei onnaa, niin miten hankalaa on siirtää se kovo tähän koneeseen? Ja vielä että, kovon vaihto ei kyllä varmasti onnistu..  :-\

Ilona

  • Vieras
Re: Buuttaaminen kovolta ei enään onnistu.
« Vastaus #11 : 24.01.06 - klo:17.47 »
Prossuja ja kovoja saa tietysti vaihdeltua keskenään. Eihän noin vanhoissa ole kai kuin yksi soketti. Ja yksi mitä voi koittaa niin, vakoaa siitä kovon päältä sen tiedot talteen eikä käytä automaattitunnistusta vaan laittaa tiedot manuaalisesti. edit:Niin ja koita laittaa ubuntua jos vika onkin win2000sen kirjoittamassa MBR:ssä
Ei, vika ei oo winkkarissa mitenkään vaan biosissa. Ei oo ubuntun cd:tä vielä (kohta saan, ihanaa) niin kokeilin Mandrake 6.0 ja siten viel koklasin Best Linux 5.2:sta. Mut ei onnistunu.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Buuttaaminen kovolta ei enään onnistu.
« Vastaus #12 : 24.01.06 - klo:18.11 »
Kovojen vaihto on helppoa kuin heinänteko. Prossun vaihto vaatii taas noissa vanhemmissa vähän sorminäppäryyttä, mutta onnistuu sekin. Ainoa asia mikä kovon vaihdossa tulee ottaa huomioon on ne jumpperit, mutta jos kovot on samalla lailla kiinni molemmissa (kovo on yksinään omassa ide-kaapelissa ja optinen asema toisessa) ei noistakaan tarvi huolehtia.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Ilona

  • Vieras
Re: Buuttaaminen kovolta ei enään onnistu.
« Vastaus #13 : 24.01.06 - klo:18.18 »
Kovojen vaihto on helppoa kuin heinänteko. Prossun vaihto vaatii taas noissa vanhemmissa vähän sorminäppäryyttä, mutta onnistuu sekin. Ainoa asia mikä kovon vaihdossa tulee ottaa huomioon on ne jumpperit, mutta jos kovot on samalla lailla kiinni molemmissa (kovo on yksinään omassa ide-kaapelissa ja optinen asema toisessa) ei noistakaan tarvi huolehtia.
Ajateltiin siis siirtää ton rikki olevan koneen kovo tähän veljen kanssa joku päivä.. Eihän kovoa tarvii alustaa, kun siellä on tärkeitä tiedostoja? Ja, sitten kun siirrämme sen pitääkö BIOS:issa tehä jotain?

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Buuttaaminen kovolta ei enään onnistu.
« Vastaus #14 : 24.01.06 - klo:18.26 »
Neuvoisin: Jäitä hattuun!
Todennäköisesti olet koskenut BIOSin HD asetuksiin ;). Kun autohaku on alla, antaa BIOS yleensä vaihtoehtoja, miten tilaa käsitellään (Block mode, DMA tms). Koitappa eri vaihtoehtoja. Onnea ;)
Poistuu taka vasemmalle - - -

Ilona

  • Vieras
Re: Buuttaaminen kovolta ei enään onnistu.
« Vastaus #15 : 24.01.06 - klo:18.33 »
Neuvoisin: Jäitä hattuun!
Todennäköisesti olet koskenut BIOSin HD asetuksiin ;). Kun autohaku on alla, antaa BIOS yleensä vaihtoehtoja, miten tilaa käsitellään (Block mode, DMA tms). Koitappa eri vaihtoehtoja. Onnea ;)
No niitä oonki menny sorkkimaan. Ongelma on vaan siinä että mä en osaa sinne tehä oikein mitään. Pitäskö se viedä johonki tietokonehuoltoon(osaisko ne korjata sitä??)?  ???

Ilona

  • Vieras
Re: Buuttaaminen kovolta ei enään onnistu.
« Vastaus #16 : 24.01.06 - klo:18.58 »
Lainaus
Ajateltiin siis siirtää ton rikki olevan koneen kovo tähän veljen kanssa joku päivä.. Eihän kovoa tarvii alustaa, kun siellä on tärkeitä tiedostoja? Ja, sitten kun siirrämme sen pitääkö BIOS:issa tehä jotain?
Vastaus tähän olisi kiva saada.

hanex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Re: Buuttaaminen kovolta ei enään onnistu.
« Vastaus #17 : 24.01.06 - klo:19.10 »
jos sinulla on biossissa tällänen niin kokeiles painaa tuosta

 Load Optimal Settings

Ilona

  • Vieras
Re: Buuttaaminen kovolta ei enään onnistu.
« Vastaus #18 : 24.01.06 - klo:19.13 »
jos sinulla on biossissa tällänen niin kokeiles painaa tuosta

 Load Optimal Settings
Kumman koneen BIOS:ia tarkoitat tämän vai hajalla olevan? Hajalla olevan BIOS:issa ei oo semmosta kohtaa.

hanex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Re: Buuttaaminen kovolta ei enään onnistu.
« Vastaus #19 : 24.01.06 - klo:19.18 »
no onko siellä default juttu

ja tarkoitin sitä joka ei buuttaa enää kovolta