Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä käynnistimistä  (Luettu 6726 kertaa)

McJake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Kysymyksiä käynnistimistä
« : 24.01.06 - klo:10.36 »
Näin linux aloittelijana olen vielä vähän toope kaikkien linuxin ominaisuuksien kanssa joten muutama homma on vielä epäselvä. Käyttiksenä Ubuntu 5.10.

1. Miten luodaan sellainen käynnistin jonka voi laittaa vaikkapa työpöydälle jolla voi käynnistää tietyn ohjelman (hieman windowsin pikakuvaketta vastaava)?

2. Miten luodaan tiedosto joka suorittaa automaattisesti muutaman komennon (hieman .bat tiedostojen tapaan), olisi tarkoitus tehdä käynnistin joka käynnistäisi winen kautta windows sovelluksen?

3. Olen asettanut oikean näppiksen asetukset itselleni ja merkistönä on UTF-8, mutta miksi ihmeessä en saa tehtyä ctrl+alt+2 yhdistelmällä @ merkkiä?

Pegasos989

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Re: Kysymyksiä
« Vastaus #1 : 24.01.06 - klo:10.47 »
Käynnistyin luodaan ihan kuten winukassakin. Työpöydälle oikea klikki ja sitten create launcher/luo käynnistin. Sitten vain valitaan komento (esim. komento jolla ohjelma käynnistyy.)

Ja .bat vastaavat tiedostot... olivatkos ne .sh ubuntussa? Eli vain tekstitiedosto jolla joka komento omalla rivillään ja run in terminal tjsp.

Ja en tiedä, saako sitten winukassa ctrl+alt+2 yhdistelmällä tehtyä @merkin? Itse olen ainakin käyttänyt AltGr +2 yhdistelmää aina :/

LinuxMan

  • Vieras
Re: Kysymyksiä
« Vastaus #2 : 24.01.06 - klo:11.27 »
3. Olen asettanut oikean näppiksen asetukset itselleni ja merkistönä on UTF-8, mutta miksi ihmeessä en saa tehtyä ctrl+alt+2 yhdistelmällä @ merkkiä?

Tuon merkin saa hyvin AltGr+2 yhdistelmällä. En ole kuullutkaan, että sen saisi myös ctrl+alt+2 yhdistelmällä.  :o

Marko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 63
  • Ubuntu 8.10
    • Profiili
    • MarkoKaartinen.net
Re: Kysymyksiä
« Vastaus #3 : 24.01.06 - klo:11.40 »
3. Olen asettanut oikean näppiksen asetukset itselleni ja merkistönä on UTF-8, mutta miksi ihmeessä en saa tehtyä ctrl+alt+2 yhdistelmällä @ merkkiä?

Tuon merkin saa hyvin AltGr+2 yhdistelmällä. En ole kuullutkaan, että sen saisi myös ctrl+alt+2 yhdistelmällä.  :o

Winkkarilla saa @ merkin kahdella tavalla AltGr+2 ja sitten Ctrl+Alt+2 kummatkin tuottavat @ merkin
Linuxilla taas tai ainakin Ubuntussa niin AltGr+2 yhdistelmällä saa 2 merkin mutta Ctrl+Alt+2 ei tuota mitään  8)
- Marko

juyli

  • Vieras
Re: Kysymyksiä
« Vastaus #4 : 24.01.06 - klo:11.44 »
Linuxilla taas tai ainakin Ubuntussa niin AltGr+2 yhdistelmällä saa 2 merkin mutta Ctrl+Alt+2 ei tuota mitään  8)


Joissakin ikkunamanagereissa (en nyt tahdo muistaa missä ja millä Linux-alustalla) tuolla yhdistelmällä pääsee hyppimään työpöydältä toiselle. Mutta tuollaiset asiat on määriteltävissä.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Kysymyksiä
« Vastaus #5 : 24.01.06 - klo:14.19 »
Winelle saa luotua myös sellaisia käynnistimiä, joissa puhutaan MS-DOSsia eli käynnistimen luonnissa riville jossa lukee käynnistimen suorittama komento, jotain tämän tyyppistä:
Koodia: [Valitse]
wine "C:\windows\notepad.exe" tämä komento hakee sitten fake windows asemalta, joka sijaitsee ~/.wine/drive_c/ osoitteessa. H:\ linkkaa kotihakemistoosi ja G:\ muistaakseni juureen.

Muistelen kun äitee soitti joskus ja väitti ettei linuxissa @ merkki toimi lainkaan, itse en ole tuota ctrl+alt+2 yhdistelmällä ikinä käyttänyt niin kesti hetken tajuta, että missä on vika.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

dhc7

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Re: Kysymyksiä
« Vastaus #6 : 25.01.06 - klo:14.36 »
Työpöydälle oikea klikki ja sitten create launcher/luo käynnistin.

Onnistuukos hakemistoon kohdistuva käynnistimen teko yhtä helposti? Launcheria tehdessä on type-valinta, jossa on mm. application ja directory, mutta en ole tuolla tavalla onnistunut moista hommaa tekemään. Kuvake kyllä syntyy, mutta se ei toimi.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Kysymyksiä
« Vastaus #7 : 25.01.06 - klo:14.47 »
Onnistuukos hakemistoon kohdistuva käynnistimen teko yhtä helposti?

pitäisi onnistua.

Launcheria tehdessä on type-valinta, jossa on mm. application ja directory, mutta en ole tuolla tavalla onnistunut moista hommaa tekemään. Kuvake kyllä syntyy, mutta se ei toimi.

Launcherin tyyppi jota etsit, on melko varmasti link.
Janne

dhc7

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Re: Kysymyksiä
« Vastaus #8 : 25.01.06 - klo:18.39 »
Launcherin tyyppi jota etsit, on melko varmasti link.

Niinpä onkin. Olin kokeillut tuota valitsemalla tyypiksi directory, mutta ei ole tullut mieleen tuo link. Olin kai ajatellut, että launcherin kohteen ollessa sovellus on tyyppinä application, ja jos kohteena on hakemisto, niin tyypiksi pitäisi valita directory. Tuo tuntuisi loogiselta, mutta näköjään siis oikea valinta onkin tuo link.

Selvisipä sitten tuokin, kiitokset.