Kirjoittaja Aihe: Jotain kotikutoista  (Luettu 4593 kertaa)

John Rivera

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 181
    • Profiili
Jotain kotikutoista
« : 26.02.08 - klo:00.36 »
Eli olen aina haaveillut parin erilaisen "koti projektin" tekemisestä. Projektit saattavat näyttää jopa mahdottoman suurilta, mutta eipä niiden kanssa ole kiire ja itselleni tarkoitus on lähinnä oppia tekemään asioita, ei se että ne saadaan valmiiksi. Ja ydin idea olisi se että nämä tehtäisiin täysin open source työkaluilla käyttäen open source tiedostomuotoja etc. mahdollisimman pitkälle ellei kokonaan.

Olen myöskin nähnyt joitakin kaupallisia toteutuksia tai niillä tehtyjä pelejä, mutta joko ne ovat törkeän kalliita tai sitten rajoittuneita. Haluankin tehdä sellaisen jolla on mahdollista tehdä melko monipuolista sisältöä, eikä rajat tule ensimmäisenä vastaan. Uskoisin että monen pienen pelitalon alkutaivalta helpottaisi jos olisi saatavilla kohtuullisen tasokas työkalukokoelma ensimmäisen pelin tekemiseen...

Ihanteeliista olisi myös että näiden projektien aikanaan tuottamat "työkalut" olisi mahdollista etäasentaa, ja tarvittavat osat haettaisiin netistä (esim. yrityksen sisäinen lähiverkko)

Nostan nämä projektit esille ihan sen vuoksi että jos joku haluaa tehdä samanlaisia juttuja, niin voimavarojen yhdistämisestä voi olla hyötyä.

Pelimoottori ja pelin sisällönluonti työkalu
- Projektin tarkoituksena on luoda helposti muokattava pelimoottori ja sille sisällön luonti työkalut.
 
Linux(Ubuntu) työpaikan lähiverkko.
- Projektin tarkoituksena olisi luoda kokonaisuus jolla työpaikan sisäinen verkko olisi helppoa ja tehokasta halllita. mm.  palvelimet (tiedosto, tulostus, kalenterit etc.) sekä palomuuri jolla voidaan estää asiaton käyttö. :D

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Jotain kotikutoista
« Vastaus #1 : 26.02.08 - klo:02.09 »
Pelimoottori ja pelin sisällönluonti työkalu
- Projektin tarkoituksena on luoda helposti muokattava pelimoottori ja sille sisällön luonti työkalut.
 
Linux(Ubuntu) työpaikan lähiverkko.
- Projektin tarkoituksena olisi luoda kokonaisuus jolla työpaikan sisäinen verkko olisi helppoa ja tehokasta halllita. mm.  palvelimet (tiedosto, tulostus, kalenterit etc.) sekä palomuuri jolla voidaan estää asiaton käyttö. :D

Ei ole tarkoitus latistaa intoasi. Mutta... eikös noita pelimoottoreita ole jo vaikka mille alustoilla.

Ja ainakin yrityksen tms. verkkotyökaluja on yllinkyllin. Aina käyttäjähallinnasta ja levyjaoista weppipalvelimeen ja palomuuriin. Useimpiin asioihin jopa useita vaihtoehtoja. Ohjaa intosi täydentämään / kehittämään näitä projekteja.

immoT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 435
    • Profiili
Vs: Jotain kotikutoista
« Vastaus #2 : 26.02.08 - klo:13.27 »
Linux(Ubuntu) työpaikan lähiverkko.
- Projektin tarkoituksena olisi luoda kokonaisuus jolla työpaikan sisäinen verkko olisi helppoa ja tehokasta halllita. mm.  palvelimet (tiedosto, tulostus, kalenterit etc.) sekä palomuuri jolla voidaan estää asiaton käyttö. :D

Verkonhallintaan http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LDAP_software
palomuurit http://www.fs-security.com/

Työpaikan ohjelmat
- http://www.passeli.com/passeliplus.php tyyppistä ohjelmaa ei ole linuxille.
Pitäisi laittaa yhteen "passeli" pakettiin http://wiki.ubuntu-fi.org/Yritysohjelmistot_linux
« Viimeksi muokattu: 26.02.08 - klo:13.33 kirjoittanut immoT »

John Rivera

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 181
    • Profiili
Vs: Jotain kotikutoista
« Vastaus #3 : 26.02.08 - klo:16.05 »
Joo, tuossa tuli muutamia ihan hyviä vastauksia, mutta voisin tarkentaa hieman

Eli tuosta peli moottorista olisi tarkoitus tehdä sellainen melkoisen taipuva avoimia rajapintoja hyödyntävä kokonaisuus, joka mahdollistaisi oman "pelin" tuottamisen vapaasti saatavilla olevilla työkaluilla (mm. blender, gimp etc.).
Tietenkin olennaisena osana tulisi olemaan jakelu ohjelmisto, joka päivittäisi pelit ja tarjoaisi julkaisu kanavan uusille  pelien tekijöille. (tosin suuri pulma tulee olemaan se että ovatko ihmiset valmiita maksamaan sisällöstä(palvelu), vaikka ohjelmistot olisivat vapaasti saatavilla) Myöhemmin tätä kanavaa voisi hyäödyntää muuhunkin sähköiseen viihteeseen :D

Tuosta toimisto paketista sen verran lisää että uskon että moneen tarkoitukseen on olemassa vähintään se yksi pakollinen ohjelma, mutta ideani olisi enemmänkin kasata noista yksittäisistä paketeista modulaarinen kokonaisuus, jolla on toimiston tiedon hallinta helppoa, ja koneiden luvaton käyttö vaikeaa/mahdotonta.

Ja mitä näihin ideoihin tulee, ne oli vasta ensimmäiset viivat paperiin, joten kokonaisuutta on hyvin vaikea vielä hahmottaa, mutta eräs kriteeri on että kaikki ohjelmistot tulee olla saatavilla myös hyvillä suomenkielisillä ohjeilla.

Tosin mainittakoot että nuo pelimoottori ja toimisto ohjelmisto paketti ovat vain pari ideaa mitä open source sisältöä saatan ryhtyä tuottamaan...

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: Jotain kotikutoista
« Vastaus #4 : 26.02.08 - klo:17.22 »
Lainaus
Ja ydin idea olisi se että nämä tehtäisiin täysin open source työkaluilla käyttäen open source tiedostomuotoja etc. mahdollisimman pitkälle ellei kokonaan.

Ehdottoman kannatettava idea. Kuitenkin ennen kuin alat esim. omaa pelimoottoria kehittämään, kannattaa todellakin tutustua jo olemassa oleviin open-source vermeisiin.

Blenderin Apricot-projekti on varmasti tutustumisen arvoinen. Siinä nimenomaan kehitetään open-source -pohjaista tapaa tehdä pelejä. Moottorina on CrystalSpace ja mallinnuspuoli luonnollisesti tehdään Blenderillä.
http://apricot.blender.org/

Nämä kannattanee myös vilkaista:
http://www.delta3d.org/
http://www.ogre3d.org/

« Viimeksi muokattu: 26.02.08 - klo:17.25 kirjoittanut Ari Häyrinen(tuxer) »
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili

Marbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 427
    • Profiili
    • Toimi.org
Vs: Jotain kotikutoista
« Vastaus #6 : 26.02.08 - klo:21.48 »
Tehkääpä tämä Linuxille.

http://www.youtube.com/watch?v=QsTqspnvAaI
http://www.binaryjoy.co.uk/games/features/crayon-physics-deluxe-interview/

http://www.box2d.org/

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
[/quote]

Aivan, toi youtubessa esitettävä peli oli aivan mahtava :)) vähän mappeja vaan. :< linuxille saman lainen.. :>

Linux user #460798

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Jotain kotikutoista
« Vastaus #7 : 27.02.08 - klo:00.43 »
Minulla olisi tarjolla hieman pienempää projektia joka sopii erityisesti sellaiselle joka haluaa tutustua jousimallinnukseen.

Ajatuksena on mielivaltaisen monikulmion pinta-alan laskeminen kun tiedetään joukko kulmapisteiden välisiä etäisyyksiä. Piirin muodostavien janojen lisäksi ohjelmalle pitää antaa tapauksesta riippuen vaihteleva määrä ristikkäisiä mittoja, jotta alue virittyy automaattisesti oikeaan muotoon.

Eri mitoille olisi hyvä voida antaa erilaiset painoarvot sillä piirin muodostavat janat ovat yleensä helpompia mitata kuin mitä alueen leikkaavat janat. Osa kulmapisteistä olisi hyvä voida kiinnittää paikalleen tai vaihtoehtoisesti vielä parempi olisi jos janan päätepisteen voisi kiinnittää toisen janan päätepisteiden väliin joko kiinteälle tai suhteelliselle etäisyydelle janan jommasta kummasta päätepisteestä.

Sovelluksen käyttökohde olisi erilaisten maa-alueiden pinta-alojen laskeminen, kun maa-alueet ovat suurusluokaltaan 0,1 - 10 hehtaaria ja tavoitteellinen tarkkuus on yksi aari.

Käytännössä pinta-ala on yksinkertaista laskea siinä vaiheessa kun kaikki kulmapisteet ovat asettuneet oikeille kohdilleen. Varsinainen ongelma on kulmapisteiden sijoittaminen annettujen janojen pituuksien avulla mahdollisimman hyvin oikeille paikoilleen. Omasta mielestäni tämä onnistuisi helpoimmiten jousimallinnuksen avulla.

Tämän toteuttaminen on ollut itselläni harkinnassa jo pidemmän aikaa, mutta minulla ei ole ollut tarpeeksi aikaa ruveta toteuttamaan sitä.
« Viimeksi muokattu: 27.02.08 - klo:04.13 kirjoittanut mgronber »

John Rivera

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 181
    • Profiili
Vs: Jotain kotikutoista
« Vastaus #8 : 27.02.08 - klo:21.17 »
Minulla olisi tarjolla hieman pienempää projektia joka sopii erityisesti sellaiselle joka haluaa tutustua jousimallinnukseen.

Ajatuksena on mielivaltaisen monikulmion pinta-alan laskeminen kun tiedetään joukko kulmapisteiden välisiä etäisyyksiä. Piirin muodostavien janojen lisäksi ohjelmalle pitää antaa tapauksesta riippuen vaihteleva määrä ristikkäisiä mittoja, jotta alue virittyy automaattisesti oikeaan muotoon.

Eri mitoille olisi hyvä voida antaa erilaiset painoarvot sillä piirin muodostavat janat ovat yleensä helpompia mitata kuin mitä alueen leikkaavat janat. Osa kulmapisteistä olisi hyvä voida kiinnittää paikalleen tai vaihtoehtoisesti vielä parempi olisi jos janan päätepisteen voisi kiinnittää toisen janan päätepisteiden väliin joko kiinteälle tai suhteelliselle etäisyydelle janan jommasta kummasta päätepisteestä.

Sovelluksen käyttökohde olisi erilaisten maa-alueiden pinta-alojen laskeminen, kun maa-alueet ovat suurusluokaltaan 0,1 - 10 hehtaaria ja tavoitteellinen tarkkuus on yksi aari.

Käytännössä pinta-ala on yksinkertaista laskea siinä vaiheessa kun kaikki kulmapisteet ovat asettuneet oikeille kohdilleen. Varsinainen ongelma on kulmapisteiden sijoittaminen annettujen janojen pituuksien avulla mahdollisimman hyvin oikeille paikoilleen. Omasta mielestäni tämä onnistuisi helpoimmiten jousimallinnuksen avulla.

Tämän toteuttaminen on ollut itselläni harkinnassa jo pidemmän aikaa, mutta minulla ei ole ollut tarpeeksi aikaa ruveta toteuttamaan sitä.


Joo, tuollainen olisi ihan kiva laitta, myöskin 3d palikoiden tilavuuden etc. laskemiseen (saisipa muuten hauskaa fysiikan mallinusta esim. kivien suhteen etc. etc.)
Ja uskoakseni tuo ei pitäisi olla kovin vaikea toteuttaa...

Mitä näihin projekteihini tulee niin luultavasti tulen avaamaan omat kotisivut niille, minne saan materiaalia yms.
Kun rahoitus varmistuu saatan ottaa hieman järeämpiä palveluita käyttöönkin. Kaikki ns. open source pohjalla, eli palveluista maksan, en itse ohjelmistosta.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Jotain kotikutoista
« Vastaus #9 : 01.03.08 - klo:01.36 »

Tuosta voi ottaa mallia, vaikka ei geepeeällää olekaan.

http://www.teknolelu.fi/tietokoneet/phun-fysiikan-hiekkalaatikko/
http://www.acc.umu.se/~emilk/downloads.html

asmok@ubuntu:~/Desktop/Phun$ ./phun
workdir = /home/asmok/Desktop/Phun/
Parsing /home/asmok/Desktop/Phun/autoexec.cfg...
Parsing /home/asmok/Desktop/Phun/config.cfg...
Creating window...
47 resources loaded
Window created.
Loaded scene _ONEXITSAVE.phn
Running program...
-- Warning: Failed to find attribute collide
-- Warning: Failed to find attribute ccw
-- Warning: Failed to find attribute controller
Loaded scene ragdoll.phn



Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.