Kirjoittaja Aihe: partitiointi/autocad  (Luettu 2921 kertaa)

topi70

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
partitiointi/autocad
« : 20.08.05 - klo:10.25 »
Kuinka onnnistuisin partitioimaan kovalevylle toisen osion? olen jo asentanut Ubuntun ja haluaisin kuitenkin (joudun) käyttää win 98:a. Haluaisin vielä tehdä ns. multibootin. Timo Kapasen Linux kirjasta olin lukevinani, että partitiointi jälkeenpäain ei ole suositeltavaa. Pitäisi kuulemma tehdä asennuksen yhteydessä.
Koko idean takana ajatuksenani on se että, joudun käyttämään Autocad piirustusohjelmaa, osittain työnikin puolesta. Mahtaisikohan sitä ollla mahdollista käyttää ilman win 98:a pelästään Linuxilla?

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: partitiointi/autocad
« Vastaus #1 : 11.09.05 - klo:21.46 »
Linuxille löytyy Windowsin Partition Magic-ohjelmaa vastaavia osiointiohjelmia, joilla voi periaatteessa jakaa osion pienempiin palasiin ilman että tietoja katoaa.
Silti varmuuskopiointi kaikesta vähänkin tärkeästä on suositeltavaa ennen näin radikaaleja toimenpiteitä.

Etsi Synapticilla hakusanalla parted, niin saat useammankin vaihtoehdon ohjelmalle.

Seuraava ongelma on se, että Windows taitaa haluta itselleen ihan ensimmäisen levyosion, jotta se toimisi kiltisti (muistan tällaista lukeneeni, mutta Windowsin nirppanokkaisuuden tietäen tämä on hyvin todennäköistä  ;)).
Tähän ongelmaan auttaa GRUB, jolla voinee piilottaa muut osiot ja saada näin Windowsin luulemaan itseään ensisijaiseksi käyttikseksi.
Tämä on nyt kohdaltani mutu-tietoa, sillä en ole itse näin koskaan tehnyt.

Mikko

Mikko Saarinen

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: partitiointi/autocad
« Vastaus #2 : 11.09.05 - klo:22.30 »
Mahtaisikohan sitä ollla mahdollista käyttää ilman win 98:a pelästään Linuxilla?

netistä löytyi tietoa, että autocad (ainakin r14) saattaisi toimia linuxisssa winen avulla.
Janne