Kirjoittaja Aihe: Java tavukoodi  (Luettu 4148 kertaa)

JPK1990

  • Vieras
Java tavukoodi
« : 22.01.06 - klo:16.00 »
onko kenelläkään tiedossa hyvää opasta javan tavukoodista?

EDIT: löysin sittenkin http://en.wikipedia.org/wiki/Java_byte_code aika vajaita määrittelyjä.
nonii löyty parempikin http://java.sun.com/docs/books/vmspec/2nd-edition/html/VMSpecTOC.doc.html
löytyykö vastaavaa suomeksi?
« Viimeksi muokattu: 22.01.06 - klo:16.20 kirjoittanut JPK1990 »

JPK1990

  • Vieras
Re: Java tavukoodi
« Vastaus #1 : 08.02.06 - klo:19.18 »
voiko C-kielistä ohjelmaa kääntää java-tavukoodiksi?

peran

  • Vieras
Re: Java tavukoodi
« Vastaus #2 : 08.02.06 - klo:20.53 »
voiko C-kielistä ohjelmaa kääntää java-tavukoodiksi?
En tunne kääntäjää, joka kääntäisi sen tavukoodiksi, lisäksi C:ssä on ongelmana oliottomuus (mielenkiintoinen sana).
Teoriassahan kukaan ei estäisi (ellei Sun) tekemästä C-kääntäjää, joka kääntäisi java-tavukoodiksi C:tä Esim. loisi Main.class-luokan joka sisältäisi C:llä tehdyn ohjelman.
En kyllä näe mitään järkeä ko. ajatuksessa. Käsittääkseni C-kielistä koodia pystyy lisäämään natiivina, tosin en itse osaa ko. operaatiota tehdä. Silloin siinä menetetään käännöksen siirrettävyys toisiin ympäristöihin.

Java ja C ovat niin läheisiä kieliä, että kääntäminen kielestä toiseen ei pienissä projekteissa ole kovin työlästä. (Jos käytetään kirjastoja ahkerasti, voi tulla ja tuleekin ongelmia.)

Qwerty

  • Vieras
Re: Java tavukoodi
« Vastaus #3 : 08.02.06 - klo:21.12 »
En tunne kääntäjää, joka kääntäisi sen tavukoodiksi, lisäksi C:ssä on ongelmana oliottomuus (mielenkiintoinen sana).

Kannattaa aina kuitenkin muistaa, ettei C-kieli estä olio-ohjelmoimista. Kannattaa esimerkiksi tutustua Linuxin VFS:n.

En kyllä näe mitään järkeä ko. ajatuksessa.

JPK1990 on kysellyt tietoja myös Linux-ytimestä, joten ettei vaan olisi kääntämässä Linux-ydintä Java-kielelle!!
;)

JPK1990

  • Vieras
Re: Java tavukoodi
« Vastaus #4 : 08.02.06 - klo:21.41 »
 :D en

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Re: Java tavukoodi
« Vastaus #5 : 08.02.06 - klo:21.48 »
Java ja C ovat niin läheisiä kieliä, että kääntäminen kielestä toiseen ei pienissä projekteissa ole kovin työlästä. (Jos käytetään kirjastoja ahkerasti, voi tulla ja tuleekin ongelmia.)

Eivät ole kyllä millään tasolla läheisiä kieliä ja kääntäminen vähänkään isommassa projektissa vaatii varsin paljon hommia.

Niilo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Re: Java tavukoodi
« Vastaus #6 : 08.02.06 - klo:22.09 »
Sen mitä olen törmännyt web-sivuilla javaan, scripteihin ja väriä muuttaviin namiskoihin, niin olen päättänyt ainakin itse jättää javat, scriptit ja sen semmoiset muille. Ei mitenkään yksinkertaista saada niitä juttuja toimimaan näin harrastelijan vinkkelistä katsoen  ;).

peran

  • Vieras
Re: Java tavukoodi
« Vastaus #7 : 08.02.06 - klo:22.34 »
Java ja C ovat niin läheisiä kieliä, että kääntäminen kielestä toiseen ei pienissä projekteissa ole kovin työlästä. (Jos käytetään kirjastoja ahkerasti, voi tulla ja tuleekin ongelmia.)

Eivät ole kyllä millään tasolla läheisiä kieliä ja kääntäminen vähänkään isommassa projektissa vaatii varsin paljon hommia.
<puolustus>
No, minun mielestäni ne ovat varsin läheisiä. Yleensäkin, kun voi edes harkita kääntämistä toiselle ympäristölle, voidaan minun mielestäni puhua läheisistä kielistä.
Eroja toki on ja melko paljonkin, mutta eiväthän ne toki samoja kieliä olekaan.
Esimerkkini C:tä vähän kaukaisemmista kielistä olisi lisp tai prolog.
Myös samalla kielellä kirjoitetun siirtäminen toiseen ympäristöön voi olla melko työlästä.
Esimerkkinä Basic. Aikoinaan harvoin huvitti siirtää koodia C64:n ja MSX:n välillä.
Tosin ympäristöissä oli huomattavia teknisiä eroja.
</puolustus>

Sen mitä olen törmännyt web-sivuilla javaan, scripteihin ja väriä muuttaviin namiskoihin, niin olen päättänyt ainakin itse jättää javat, scriptit ja sen semmoiset muille. Ei mitenkään yksinkertaista saada niitä juttuja toimimaan näin harrastelijan vinkkelistä katsoen ;).
On huomioitavaa, ettei java ja javascript ole samoja kieliä. Tosin Applettina voi java-ohjelma pyöriä selaimessakin(, kun plugin on asennettu).

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Java tavukoodi
« Vastaus #8 : 08.02.06 - klo:22.37 »
Kannattaa aina kuitenkin muistaa, ettei C-kieli estä olio-ohjelmoimista. Kannattaa esimerkiksi tutustua Linuxin VFS:n.

glibissähän on toteutettu eräänlainen oliosysteemi periytymisineen C-kieleen.

Eivät ole kyllä millään tasolla läheisiä kieliä ja kääntäminen vähänkään isommassa projektissa vaatii varsin paljon hommia.

juu, syntaksi on tietyllä tavalla samankaltainen, mutta muuten homma on melkoisen erilaista.

Sen mitä olen törmännyt web-sivuilla javaan, scripteihin ja väriä muuttaviin namiskoihin, niin olen päättänyt ainakin itse jättää javat, scriptit ja sen semmoiset muille. Ei mitenkään yksinkertaista saada niitä juttuja toimimaan näin harrastelijan vinkkelistä katsoen  ;).

nyt kannattaa muistaa, että webbisivuilla käytettävällä javascriptillä ja javalla ei ole keskenään mitään yhteistä (nimeä lukuunottamatta). jos javaa sattuukin olemaan nettisivulla, niin se on jonkinlaisena applettina jonka lähdekoodi ei sellaisenaan ole luettavissa ilman kikkailuja.
Janne