Kirjoittaja Aihe: DNS-ongelma  (Luettu 3237 kertaa)

anju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
DNS-ongelma
« : 22.01.06 - klo:14.46 »
Moi foorumin väki!

Ongelmani siis koskee DNS-osoitteita, jotka minun pitää aina koneen avaamisen jälkeen käydä lisäämässä käsin. Jostain syystä ADSL-modeemin DHCP-palvelu ei välitä näitä Ubuntulleni (5.10).

Ongelman tietenkin voisi ratkaista käyttämällä staattista ip-osoitetta, mutta eniten kiinnostaa se, että johtuuko vika Ubuntusta (jokin asetus?) vai ADSL-modeemista (Alink RoadRunner 24AP).


aatu

  • Vieras
Re: DNS-ongelma
« Vastaus #1 : 22.01.06 - klo:14.57 »
Zykel ADSL-modeemin kanssa ei minulla ole ollut minkäälaisia ongelmia. Asennuksesta lähtien kaikki on pelannut. Vaikea sanoa tuohon mitään kun en tunne Alinkkiä.

aatu

  • Vieras
Re: DNS-ongelma
« Vastaus #2 : 22.01.06 - klo:15.04 »
Langaton näyttäis olevan. Meinasin käydä englanninkieliseltä foorumilta katselemassa muttei toiminut juuri nyt ehkä myöhemmin.

anju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: DNS-ongelma
« Vastaus #3 : 22.01.06 - klo:15.46 »
Langaton näyttäis olevan. Meinasin käydä englanninkieliseltä foorumilta katselemassa muttei toiminut juuri nyt ehkä myöhemmin.

Niin, unohtui mainita, että ihan langan kanssa olen kytkeytyneenä..

juyli

  • Vieras
Re: DNS-ongelma
« Vastaus #4 : 22.01.06 - klo:16.13 »

Ongelmani siis koskee DNS-osoitteita, jotka minun pitää aina koneen avaamisen jälkeen käydä lisäämässä käsin. Jostain syystä ADSL-modeemin DHCP-palvelu ei välitä näitä Ubuntulleni (5.10).

Jos yhteytesi on siltaava, saat kyllä palveluntarjoajalta ip:n ja nimipalvelimet (/etc/resolv.conf) ja homma toimii yleensä lennossa. Komentoja dhcpcd tai dhclient

Ongelman tietenkin voisi ratkaista käyttämällä staattista ip-osoitetta, mutta eniten kiinnostaa se, että johtuuko vika Ubuntusta (jokin asetus?) vai ADSL-modeemista (Alink RoadRunner 24AP).


Kiinteät ip:t taas tarkoittanevat reitittävää yhteyttä. Tällöin on hyödyllistä lisätä palveluntarjoajan nimipalvelimet tiedostoon /etc/resolv.conf
ja itse verkkomäärityksethän löytyvät /etc/network/interfaces tiedostosta, josta ne yleensä automaattisesti ladataan, jos...

Lisäys: Tietysti avainasemassa on reititys (/sbin/route)
« Viimeksi muokattu: 22.01.06 - klo:16.16 kirjoittanut juyli »

anju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: DNS-ongelma
« Vastaus #5 : 22.01.06 - klo:19.05 »
Kiinteät ip:t taas tarkoittanevat reitittävää yhteyttä. Tällöin on hyödyllistä lisätä palveluntarjoajan nimipalvelimet tiedostoon /etc/resolv.conf
ja itse verkkomäärityksethän löytyvät /etc/network/interfaces tiedostosta, josta ne yleensä automaattisesti ladataan, jos...

Lisäys: Tietysti avainasemassa on reititys (/sbin/route)

Kun lisään käsin /etc/resolv.conf -tiedostoon nuo nameserverit, niin ne pyyhkiytyvät jossain välissä sieltä pois. Tässä tämän hetkinen, kun lisäsin ne sinne käsin:

Koodia: [Valitse]
search dsl.inet.fi
nameserver 193.210.18.18
nameserver 193.210.19.19
nameserver 10.0.0.2

En oikein ymmärtänyt mitä route-komennolla olisi pitänyt tehdä?

juyli

  • Vieras
Re: DNS-ongelma
« Vastaus #6 : 22.01.06 - klo:19.18 »
Kun lisään käsin /etc/resolv.conf -tiedostoon nuo nameserverit, niin ne pyyhkiytyvät jossain välissä sieltä pois. Tässä tämän hetkinen, kun lisäsin ne sinne käsin:

Koodia: [Valitse]
search dsl.inet.fi
nameserver 193.210.18.18
nameserver 193.210.19.19
nameserver 10.0.0.2


dhcp siis kirjoittaa /etc/resolv.conffin uudelleen, joten siksipä nuo pyyhkiytyvät. Enpä tiedä, missäpäin Soneran nimipalvelimet ovat nuo, mitä sinulla on. Sonera käyttää ainakin seuraavia nimipalvelimia:
nameserver 10.16.10.16
nameserver 10.16.11.16


En oikein ymmärtänyt mitä route-komennolla olisi pitänyt tehdä?

/sbin/route tai sudo route näyttävät reititystaulun, mutta sillä voidaan määritellä myös reititys.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: DNS-ongelma
« Vastaus #7 : 22.01.06 - klo:20.10 »
Kun lisään käsin /etc/resolv.conf -tiedostoon nuo nameserverit, niin ne pyyhkiytyvät jossain välissä sieltä pois. Tässä tämän hetkinen, kun lisäsin ne sinne käsin:

Koodia: [Valitse]
search dsl.inet.fi
nameserver 193.210.18.18
nameserver 193.210.19.19
nameserver 10.0.0.2

En oikein ymmärtänyt mitä route-komennolla olisi pitänyt tehdä?

kuten tuossa on jo ohjeistettukin, tosiaan DHCP-kirjoitta noiden yli joka yhteyskerralla. ohjeissa annetut  tiedostot ovat toki aivan oikein, mutta perusasetukset voi olla helpompaa tehdä ihan sillä ubuntun/(gnomen mukana tulevalla graafisella työkalulla, joka löytyy:
System -> Administration -> Networking
Janne