Kirjoittaja Aihe: Ubuntu meni vistan päälle.  (Luettu 6199 kertaa)

Peramies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Ubuntu meni vistan päälle.
« : 22.02.08 - klo:19.50 »
Asensin vahingossa ubuntu 7.10 vistan koko kovalevylle, vissiin vistan päälle.
Onko mitään tehtävissä, saanko vistaa takaisin enää mitenkään?

gefa

  • Vieras
Vs: Ubuntu meni vistan päälle.
« Vastaus #1 : 22.02.08 - klo:20.21 »
ööh ei mikään iso vahinko?  ;D

No siis ihan oikeasti, jos sulla on tehdaskone, niin kai sulla on palautusdvd ?

Ja jos ei ole, niin ainakin HP/Compaq tukeen soittamalla saa ilmaiseksi asennusmediat, muista merkeistä en tiedä...kannattaa tosin ehkä vain sanoa, että palautusosio ei toimi, koska osa merkkikoneiden tuesta pitää vieläkin 1800 luvun aikaista "jos asensit linuxin oma on ongelmasi" asennetta..

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntu meni vistan päälle.
« Vastaus #2 : 22.02.08 - klo:20.34 »
HP rahasti asiakkaaltani systeemin alustuslevyistä noin 36 ECUa, kun palautusosio oli kilahtanut omia aikojaan, eikä toiminut, kun piti aloittaa nollasta XP:n kypsyttyä.

Uusissa myllyissä nykyään asiakkaan täytyisi itse poltella recovery-levyt heti kun on paketin saanut pystyyn. >:( Kysyn vaan moniko tavallinen käyttäjä tajuaa tuon. Luulen, että aika harva.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

rtx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Ubuntu meni vistan päälle.
« Vastaus #3 : 22.02.08 - klo:21.56 »
näin siinä käy...kuten jallu59 asian ilmaisi...tee itse palautus dvd:t jos tajuat/osaat...rippuu vähän laitevalmistajasta...jos käytit koko kiintolevyn ei ole enää vistaa...jos recovery osio in tallella kikkailemalla vistan voisi palauttaa...kysymys vaan kuuluu mihin vistaa tarvitaan...jos muu ei auta tarvitset vistan asennuslevyn joka vastaa omaa versiotasi...lisenssin voi vaihtaa lennossa puhelimitse...

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Vs: Ubuntu meni vistan päälle.
« Vastaus #4 : 22.02.08 - klo:22.15 »
HP rahasti asiakkaaltani systeemin alustuslevyistä noin 36 ECUa, kun palautusosio oli kilahtanut omia aikojaan, eikä toiminut, kun piti aloittaa nollasta XP:n kypsyttyä.

Uusissa myllyissä nykyään asiakkaan täytyisi itse poltella recovery-levyt heti kun on paketin saanut pystyyn. >:( Kysyn vaan moniko tavallinen käyttäjä tajuaa tuon. Luulen, että aika harva.

T:Jallu59
Ehkä tajuaa mutta tyhjiä levyjä ei välttämättä ole saatavilla silloin kun tietokone niin haluaa. Niin kävi minulle XP:n kanssa.

kysymys vaan kuuluu mihin vistaa tarvitaan
Kaikki ihmiset ei käytä pelkästään Linuxia  ;)

Linux user # 406601

Xanadu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Ubuntu meni vistan päälle.
« Vastaus #5 : 02.03.08 - klo:11.23 »
Uusissa myllyissä nykyään asiakkaan täytyisi itse poltella recovery-levyt heti kun on paketin saanut pystyyn. >:( Kysyn vaan moniko tavallinen käyttäjä tajuaa tuon. Luulen, että aika harva.

Ja nuo palautuslevyt saa polttaa vain kerran joten on olemassa aikamoinen riski että kaikki menee mäkeen.

Kai tuokin systeemi johtuu piratismin vastaisesta sodasta.

gefa

  • Vieras
Vs: Ubuntu meni vistan päälle.
« Vastaus #6 : 02.03.08 - klo:18.39 »
aina voi lainata vaikka kaverin asennuslevyjä, sillä siellä koneen pohjassahan se lisenssi on, ei asennusmediassa.

yuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ubuntu meni vistan päälle.
« Vastaus #7 : 22.05.08 - klo:23.57 »
Uusissa myllyissä nykyään asiakkaan täytyisi itse poltella recovery-levyt heti kun on paketin saanut pystyyn. >:( Kysyn vaan moniko tavallinen käyttäjä tajuaa tuon. Luulen, että aika harva.

Ja nuo palautuslevyt saa polttaa vain kerran joten on olemassa aikamoinen riski että kaikki menee mäkeen.

Kai tuokin systeemi johtuu piratismin vastaisesta sodasta.


Ainakin itse pystyn tekemään Windows -palautuslevyjä enemmän kuin yhdet ilman, että kopioisin palautuslevyä... Saattaa toki olla, että on merkkikohtaisia eroja...


yuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ubuntu meni vistan päälle.
« Vastaus #8 : 23.05.08 - klo:00.13 »
näin siinä käy...kuten jallu59 asian ilmaisi...tee itse palautus dvd:t jos tajuat/osaat...rippuu vähän laitevalmistajasta...jos käytit koko kiintolevyn ei ole enää vistaa...jos recovery osio in tallella kikkailemalla vistan voisi palauttaa...kysymys vaan kuuluu mihin vistaa tarvitaan...jos muu ei auta tarvitset vistan asennuslevyn joka vastaa omaa versiotasi...lisenssin voi vaihtaa lennossa puhelimitse...

Toinen kysyy asiallisesti pulmaan ratkaisua ja saa luettavakseen jopa pikkuilkeitä ja uhoavia viestejä...

Mikäli ihan tosissanne tahdotte monien pelokkaiden Windows -käyttäjien edes kokeilevan Linuxia, niin pitäkää asialinja ja opastakaa selkokielisesti pulaan joutunutta.

Olen täysin vakuuttunut siitä, että monet mahdolliset Linux -kokeilijat sanovat kiitos ei Linuxille, etenkin osan viesteistä voidaan tulkita olevan negatiivissävysiä...

Moni mahdollinen WIN -käyttäjä saattaisi uskaltautua käyttämään tai kokeilemaan Linuxsta, mikäli tyyli olisi enemmän kannustavampi ja ongelmatilanteisiin tai muihin pikkupulmiin löytysi hetki selkeä ja neutraali vastaus...

ja mikäli nyt pahoitin jonkun mielen en tule pyytämään sitä anteeksi...

ps. itse käytän pääasiassa WIN -käyttistä (60-70 %:sti), mutta myös Linuxia (~25%:sti) ja MAC -käyttiksiä (~10-15%:sti) tietokoneella viettämästäni kokonaisajasta...


Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Ubuntu meni vistan päälle.
« Vastaus #9 : 23.05.08 - klo:01.06 »
...mikäli tyyli olisi enemmän kannustavampi ja ongelmatilanteisiin tai muihin pikkupulmiin löytysi hetki selkeä ja neutraali vastaus...

ja mikäli nyt pahoitin jonkun mielen en tule pyytämään sitä anteeksi...

Kylläpä täällä annetaan kymmeniä vastauksia windows-käyttäjien tai myös windowsin käyttöön liittyviin kysymyksiin joka viikko. Ubuntu pois -ketjut ovat tästä hyvä esimerkki.

Sitä paitsi tässäkin ketjussa tuli esille mahdollisia ratkaisumenetelmiä, joskin yleisellä tasolla, koska tilanteesta ei kaikkea tiedetä.

Ja kyllä tapa myydä konetta ilman asennusmediaa on herättänyt ihmetystä ihan "windows-enemmistöisillä" foorumeilla siinä missä täälläkin. Toki täällä suomme itsellemme oikeuden herkutella asialla  ;D

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Ubuntu meni vistan päälle.
« Vastaus #10 : 23.05.08 - klo:09.19 »
Lainaus
Onko mitään tehtävissä, saanko vistaa takaisin enää mitenkään?

Asentamalla.

Lainaus
Uusissa myllyissä nykyään asiakkaan täytyisi itse poltella recovery-levyt heti kun on paketin saanut pystyyn

Ei tuo omien palautusromppujen polttaminen mikään uusi keksintö ole. Vuonna 1997 mun piti tehdä läppäriin esiasennetusta windowsista varmuuskopio muistaakseni 38 korpulle. Eipä tullut tuplakopioita tehtyä :-)
« Viimeksi muokattu: 23.05.08 - klo:09.22 kirjoittanut MikkoJP »

Make1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 210
    • Profiili
Vs: Ubuntu meni vistan päälle.
« Vastaus #11 : 23.05.08 - klo:18.38 »
Joissakin HPn koneissa on uudelleen asennus mahdollisuus, dual-bootin yhteydessa, eli voi asentaa xp, NT tai W2000!

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Ubuntu meni vistan päälle.
« Vastaus #12 : 23.05.08 - klo:21.16 »
Ei tuo omien palautusromppujen polttaminen mikään uusi keksintö ole. Vuonna 1997 mun piti tehdä läppäriin esiasennetusta windowsista varmuuskopio muistaakseni 38 korpulle. Eipä tullut tuplakopioita tehtyä :-)

No ei ihme...  :) Itse muistan asentaneeni jotain Officen versiota ja jotain ohjelmointiympäristöä molempia n. 10-15 korpulta. Ja jos korpussa nro 12 oli vikaa niin ei juuri naurattanut.

Mutta etenkin nykyään (cd-aihiot käytännössä ilmaisia koneen tai win-lisenssin hintaan verrattuna + käyttäjät eivät tiedä palautus/asennusrompun tekemisen tarpeesta) on mielestäni typerää/huonoa palvelua myydä koneita ilman ko. romppua. Voihan sen aina toteuttaa niin, että sen kautta piratointi on vaikeaa tai mahdotonta.

(Mutta muistetaan, ettei se liikkeiden vika ole.)