Kirjoittaja Aihe: salasanat hukassa (RATKAISTU)  (Luettu 2864 kertaa)

jugi22

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
salasanat hukassa (RATKAISTU)
« : 20.02.08 - klo:17.16 »
Eli menin muuttamaan omaa tunnusta ja salasanaani ja rootin salasanaa. Ilmeisesti olen näpytellyt  saman kirjoitusvirheen kaksi kertaa enkä enää tiedä mikä salasanani on. Uusi salasanani sisälsi erikoismerkkejä....Olikohan virhe pistää niitä siihen? Olen yrittänyt laittaa uutta salasanaa recovery moden kautta, mutta kun se pyytää jossain vaiheessa rootin salasanaa, (josta ei ole tietoa) tai painamaan Ctrl-D jonka jälkeen pamahtaa ubuntun kirjautumis ikkuna.
Myöskään tästä ei ole ollut apua
http://wiki.clug.org.za/wiki/How_do_I_reset_my_root_password%3F .

Vaimoni tunnuksilla pääsen kirjautumaan sisälle mutta kyseisellä tunnuksella ei ole rootin tai minkään pääkäyttäjän oikeuksia.

Vinkkejä otetaan vastaan...kiitos.
« Viimeksi muokattu: 20.02.08 - klo:22.25 kirjoittanut jugi22 »

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: salasanat hukassa
« Vastaus #1 : 20.02.08 - klo:17.24 »
Eli menin muuttamaan omaa tunnusta ja salasanaani ja rootin salasanaa. Ilmeisesti olen näpytellyt  saman kirjoitusvirheen kaksi kertaa enkä enää tiedä mikä salasanani on.
Muutit kahta tunnusta, näpyttelit neljä kertaa väärin. Aika hyvin sattui ;D

Uusi salasanani sisälsi erikoismerkkejä....Olikohan virhe pistää niitä siihen?
Tietoturvan kannalta tietysti hyvä, käytettävyyden kannalta ehkä huonompi.

Olen yrittänyt laittaa uutta salasanaa recovery moden kautta, mutta kun se pyytää jossain vaiheessa rootin salasanaa, (josta ei ole tietoa) tai painamaan Ctrl-D jonka jälkeen pamahtaa ubuntun kirjautumis ikkuna.
Recovery mode ei kysele mitään salasanoja. Eli grubista se, sitten syötä komento passwd <käyttäjä>
Koodia: [Valitse]
jani@tasku:~$ passwd
Vaihdetaan käyttäjän jani salasanaa.
(nykyinen) UNIX salasana:
Anna uusi UNIX-salasana:
Anna uusi UNIX-salasana uudelleen:
passwd: salasanan päivitys onnistui
jani@tasku:~$
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

jugi22

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: salasanat hukassa
« Vastaus #2 : 20.02.08 - klo:17.43 »
kyllä se siellä salasanaa kyselee..give root password for maintenance (or type control-d to continue).

Recovery modessa tapahtuu näin.Alkuksi vilisee paljon kaiken näköstä tekstiä sitten ruutu pimenee ehkä sekunniksi ja sitten se pyytää sitä salasanaa...

jugi22

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: salasanat hukassa
« Vastaus #3 : 20.02.08 - klo:18.25 »
Kysyy myös salasanaa jos editoi kerneliä kirjoittamalla single ja sit boottaamalla käynnistää....ei ymmarra ??? Mitä tiedostoa mun on pitäny sormeilla että toi recovery mode salasanaa kysyy?ja kysyiskö se sillon sitä saman tein kun recovery moden käynnistää...?

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1845
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: salasanat hukassa
« Vastaus #4 : 20.02.08 - klo:19.25 »
Kysyy myös salasanaa jos editoi kerneliä kirjoittamalla single ja sit boottaamalla käynnistää....ei ymmarra ??? Mitä tiedostoa mun on pitäny sormeilla että toi recovery mode salasanaa kysyy?ja kysyiskö se sillon sitä saman tein kun recovery moden käynnistää...?

Recoveryyn mentäessä salasana kysytään jos root salasana on asetettu.

Josset tosiaankaan millään muista root salasanaa sen pystyy muuttamaan live-cd boottia käyttäen, siten että bootaa livecd:ltä mounttaa root osion näkyviin ja muokkaa sitä kautta /etc/shadow tiedostoa, jossa cryptattu salasana on. Jos tuolla tavoin kopioit vaimosi tunnuksen cryptatun salasanan root tunnuksen kohdalle niin sillon root salasana on sama kuin vaimosi tunnuksen...


Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: salasanat hukassa
« Vastaus #5 : 20.02.08 - klo:20.05 »
Kysyy myös salasanaa jos editoi kerneliä kirjoittamalla single ja sit boottaamalla käynnistää....ei ymmarra ??? Mitä tiedostoa mun on pitäny sormeilla että toi recovery mode salasanaa kysyy?ja kysyiskö se sillon sitä saman tein kun recovery moden käynnistää...?

Recoveryyn mentäessä salasana kysytään jos root salasana on asetettu.

Josset tosiaankaan millään muista root salasanaa sen pystyy muuttamaan live-cd boottia käyttäen, siten että bootaa livecd:ltä mounttaa root osion näkyviin ja muokkaa sitä kautta /etc/shadow tiedostoa, jossa cryptattu salasana on. Jos tuolla tavoin kopioit vaimosi tunnuksen cryptatun salasanan root tunnuksen kohdalle niin sillon root salasana on sama kuin vaimosi tunnuksen...


Ei tarvetta livelle. Grubissa muokkaa kernelin boottiriville init=/bin/bash sitten vaihtelee salasanat normaalisti passwd komennolla. Lopuksi komento reboot (jos kirjoittaa exit iskee paniikki)
Edit: Eikä muuten livelläkään välttämättä kannata shadowia tai muitakaan systeeminjuttuja mennä sörkkimään, kun chrootilla pääsee sisään ja on päällikkö samantien.
« Viimeksi muokattu: 20.02.08 - klo:22.43 kirjoittanut Vapaan koodin kananmuna »
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

jugi22

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: salasanat hukassa
« Vastaus #6 : 20.02.08 - klo:21.05 »
Saisko tosta edellä mainitusta step by step ohjeet...ihan vaan varmuuden vuoksi ettei tuu tehtyä mitään isompia mokia.

jugi22

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: salasanat hukassa (RATKAISTU)
« Vastaus #7 : 20.02.08 - klo:22.27 »
Jees! Kiitoksia kaikille auttajille...toi viimenen linkki oli toimiva ratkaisu. Kiitos!