Kirjoittaja Aihe: Kubuntusta Ubuntuun?  (Luettu 2920 kertaa)

tutam

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Kubuntusta Ubuntuun?
« : 18.02.08 - klo:17.20 »
Hei,

minulla on asennettuna ja hyvin toimivana Kubuntu 7.10 (gutsy/64b/) ja ajattelin kokeilla vastaavaa Ubuntua. Kyselin tätä jo aiemmin, mutta nyt päätin varmistaa kuinka vaihto KDE:stä Gnomeen onnistuu (ja toisin päin) tarkalleen.

Eli mitä pitää tehdä ja tarvitseeko minun asentaa uudestaan jotain restricted extroja ym.?

larpa

  • Vieras
Vs: Kubuntusta Ubuntuun?
« Vastaus #1 : 18.02.08 - klo:17.26 »
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install ubuntu-desktop
Lainaus
Eli mitä pitää tehdä ja tarvitseeko minun asentaa uudestaan jotain restricted extroja ym.?
- Ei tarvitse asentaa muuta kuin tuo ubuntu-desktop, vanhat "restricted extroja ym" säilyvät.
- Voit tietenkin joutua hieman siivoilemaan järjestelmääsi, koska sinulla on nyt myös paketti kubuntu-desktop(ja mitä siihen kuuluu) asennettuna
kubuntun jäljiltä.


« Viimeksi muokattu: 18.02.08 - klo:17.34 kirjoittanut larpa »

tutam

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Vs: Kubuntusta Ubuntuun?
« Vastaus #2 : 18.02.08 - klo:17.32 »
ok, kiitos. ja jos haluan vaihtaa takaisin KDE:hen, niin onko se sitten vain:
sudo apt-get install kubuntu-desktop

larpa

  • Vieras
Vs: Kubuntusta Ubuntuun?
« Vastaus #3 : 18.02.08 - klo:17.36 »
Lainaus
ok, kiitos. ja jos haluan vaihtaa takaisin KDE:hen, niin onko se sitten vain:
sudo apt-get install kubuntu-desktop
Kun olet asentanut paketin ubuntu-desktop, sinulla on nyt molemmat KDE ja Gnome. Voit valita käynnistämisen yhteydessä kumpaa käytät.

JussiS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 681
    • Profiili
Vs: Kubuntusta Ubuntuun?
« Vastaus #4 : 20.02.08 - klo:20.08 »
tutam,

kiinnostaisi kuulla saitko GNOMEn asentumaan. Itselläni on koko ajan vaikeuksia saada GNOME toimimaan kunnolla, KDE toimii kyllä.

Kun katselen adeptilla tarjolla olevia paketteja, niin adept tarjoaa seuraavia (search gnome-desktop):
- gnome-desktop-data
- gnome-desktop-environment
- libgnome-desktop-2

Ja nämä on siis asennettu. Tuota suositeltua "gnome-desktop" pakettia ei adeptilla löydy.
Konsolista olen sitten ajanut apt-get install gnome-desktop ja senkin pitäisi olla asennettuna.

Silti joku mättää. Gnome settings daemon ei suostu käynnistymään ja työpöydän ulkoasun säätäminen ei siis ole mahdollista. Muuten kaatuilee kokoa ajan.

Pitäisikö tässä vaan poistaa koko gnome asennus ja asentaa se uudelleen, vai mitä?
JusSi
Ubuntu 22.04.1 LTS (XPS 13, DELL), Ubuntu Mate 22.04.1 LTS, Linux Mint 20.3.

larpa

  • Vieras
Vs: Kubuntusta Ubuntuun?
« Vastaus #5 : 21.02.08 - klo:07.36 »
Pitäisikö tässä vaan poistaa koko gnome asennus ja asentaa se uudelleen, vai mitä?
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install ubuntu-desktop 

TCR

  • Vieras
Vs: Kubuntusta Ubuntuun?
« Vastaus #6 : 21.02.08 - klo:12.21 »
Itse vaihdoin Kubuntun Ubuntuun noilla ohjeilla.Onnistu helposti ja vaivattomasti. http://www.psychocats.net/ubuntu/puregnome

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Kubuntusta Ubuntuun?
« Vastaus #7 : 21.02.08 - klo:13.29 »
Itse vaihdoin Kubuntun Ubuntuun noilla ohjeilla.Onnistu helposti ja vaivattomasti. http://www.psychocats.net/ubuntu/puregnome

Hieman hassu ohje siinä mielessä että ensiksi kerrotaan aptitude-asennuksella vältettävän ohjeissa kerrotut ongelmat ja silti varsinaisessa ohjeessa uusi asennus tehdään apt-get:n avulla. Ongelma säilyy jatkossakin jos ohjeita seurannut haluaa jossain vaiheessa vaihtaa takaisin edelliseen tai johonkin kolmanteen työpöytä- tai ikkunointiympäristöön.

Kysyjän ongelmaan tuo sivu tuskin tarjoaa apua sillä käsittääkseni hän halusi pitää molemmat työpöytäympäristöt rinnakkain. Tietysti jos haluaa toisen työpöytäympäristön kokonaan pois niin tuo sivu on hyödyllinen.

tutam

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Vs: Kubuntusta Ubuntuun?
« Vastaus #8 : 21.02.08 - klo:15.51 »
tutam,

kiinnostaisi kuulla saitko GNOMEn asentumaan. Itselläni on koko ajan vaikeuksia saada GNOME toimimaan kunnolla, KDE toimii kyllä.

Minulla lähti larpan antamilla ohjeilla ihan mainiosti käyntiin. Jotain pientä virittelyä oli, mutta senkin Gnome hoiti itse, kyseli minulta vain hyväksyntää :) Eli tuolla: "sudo apt-get install ubuntu-desktop" vaan.

Minulla on siis 7.10/64 bit/gutsy, jos tuolla jotain merkitystä on.

TCR:
Onnistuuko tuo Kubuntu-desktopin poistaminen, jos on alunperin asentanut kubuntun? Itse en tuota KDE:ta juurikaan käytä, joten voisin sen tilan säästämiseksi poistaakin.
« Viimeksi muokattu: 21.02.08 - klo:15.54 kirjoittanut tutam »

TCR

  • Vieras
Vs: Kubuntusta Ubuntuun?
« Vastaus #9 : 21.02.08 - klo:16.26 »
Itsellä onnistu ainakin. Siis alk.per. Kubuntu pois ja Ubuntu tilalle.