Kirjoittaja Aihe: Skype 2.0:n (beta 2.0.0.43) vaihtoehto?  (Luettu 2659 kertaa)

samihs72

• Käyttäjä
    • Profiili
Skype 2.0:n (beta 2.0.0.43) vaihtoehto?
« : 16.02.08 - klo:10.00 »
Moikka! Onko mitään muuta vaihtoehtoa saada toimimaan Skypen videopuhelua kuin tuo debian paketin beta Skype 2.0? Mulla ei toimi webcam (Logitech Quickcam Communicate Plus) Skypen kanssa vaikka ajurit OK asennettu ja webcam toimii Ekigalla, Camoramalla jne.

Onko Skypeä saatu toimimaan esim. wine:llä tai vastaavalla ratkaisulla, ts. käyttäen Windowsin webcam ajureita ja Skypeä? Olisi hyvä saada joku tällainen tilapäisratkaisu, kunnes Skypen videopuhelu toimii siten, että tukee minunkin webcamia. Täältä ei ainakaan mun silmään ole sellaista ratkaisua osunut.
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 24.04 Noble Numbat
RPi 4B Nextcloudpi

va

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Skype 2.0:n (beta 2.0.0.43) vaihtoehto?
« Vastaus #1 : 18.02.08 - klo:08.58 »
Näyttää olevan harmillisia murheita perusasennuksissa, mutta tässä juuri pariin kertaan kokeilleena kuinka asia parhimmillaan toimii - samalla ohjeeksi sitä tarvitseville. Skype 2.0 Beta ja Ubuntu 7.10.
1) Asensin Skype 2.0 Betan (Eli imuroin sen Skypen sivulta: http://www.skype.com/intl/en/download/skype/linux/beta/. Kotikansioon tallentuneen tiedoston näppäys hiiren oikealla painikkeella ja klikkaus kohdasta Avaa ohjelmalla "GDebi-pakkausasentaja" ja skype asentaa itsensä)
2) Asensin Logitech Quikcam communicate STX:n USB- liittimeen. Avasin Skypen ja valitsin sen päävalikosta "options" -> video devices. Painamalla test-nappulaa tuli videokuva muutaman sekunnin viiveellä näkyviin merkiksi, että kamera toimii.
3) Kameran mikrofonin saa toimimaan avaamalla valikon sound devices ja kohdan sound In, joka pitää muuttaa vastaamaan USB liitintä (minulla USB Device 0x...) Sound out ja Ringing näyttää toimivan Default valinnalla, mutta voit niihin valita myös äänikorttisi (minulla SiS7012 plughw...). Valinnat jää päälle kun painat Apply. (Huom näkyviin tulee jostakin syystä kaksi vaihtoehtoa sekä USB:lle, että äänikortille, minulla toimi ne vaihtoehdot joissa oli teksit plughw Voit tehdä koe soiton Skypelle ja kokeilla eri vaihtoehtoja ja että kaikki on kunnossa myös tästä ikkunasta (Make a test call). Kameran mikrofonin herkkyys taitaa parantua kun valitset yläpalkista "kaiuttimien kuvan" -->äänen voimakkuuden hallinta-->muokkaa--> ruksaa kohta "Mic Boost".
Lopuksi: asensin juuri Ubuntun CD-levyltä kovalevylle ja en ole hakenut vielä edes odottavia päivityksiä joten Skypen koeasennus oli ensimmäinen toimenpide. Siis mitään muita toimenpiteitä tai ajurien asentamista tai pakettiasennuksia ei Skypen ja ym kameran toiminta vaadi. Yleisesti ottaen lienee ennen ostoksia syytä tutustua netistä löytyviin luetteloihin ja käyttäjäkommentteihin toimivista kameroista, mp3-soittimista tms, jos käyttää linuxia.
« Viimeksi muokattu: 18.02.08 - klo:11.07 kirjoittanut va »

samihs72

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 18.02.08 - klo:11.49 »
Kiitos ohjeistasi! Mulla toimii tuo webcam kaikilla muilla sovelluksilla mutta ei Skypellä.. Kuva on Skypen testikuvassa "punertavaa puuroa". Muilla sovelluksilla ei hätää.. Nämä laitehankinnat on tehty kauan ennen Linux kärpäsen puraisua  8) Mikäköhän siinä voisi olla, että juuri Skype ei tajua minun Logitechin ajuria? Kaupassa käynti on se viimeinen ratkaisu, jos muu ei auta  ;D
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 24.04 Noble Numbat
RPi 4B Nextcloudpi

Asmo Koskinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 18.02.08 - klo:11.53 »
Kaupassa käynti on se viimeinen ratkaisu, jos muu ei auta  ;D

Ostoslistaa kannattaa verrata tähän:

"List of Webcams that 'Just Work'"

https://wiki.ubuntu.com/SkypeWebCams

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.