Kirjoittaja Aihe: näytön resoluutio  (Luettu 1833 kertaa)

xombie

• Käyttäjä
    • Profiili
näytön resoluutio
« : 15.02.08 - klo:15.54 »
(tämä viesti on oikeastaan vain uudelleen aikaisemman viestini suurin ongelma, siinä toivossa että nyt joku huomaisi viestini ja osaisi auttaa)

Erinäisten näytönohjainkokeilujen jälkeen kokeilin Envyä, mutta se tuhosi entisetkin ajurit ilmeisesti. En voi käyttää fglrx-ajureita, sillä niillä videot eivät toimi. Haluaisin kuitenkin käyttää samoja default-ajureita, jotka Ubuntu asentuessaan otti käyttöön. En vain tiedä mitä ne ovat.

Tällä hetkellä käytössä on VESA-ajurit, mutta ne eivät anna minun käyttää 800x600 suurempaa resoluutiota, vaikka aikaisemmin default-ajurit antoivat minun käyttää 1600x1200 resoluutiota, joka toimi varsin hyvin (lukuunottamatta 3d-kiihdytyksiä). Mitkä nämä default-ajurit olivat? En tietenkään huomannut katsoa silloin, enkä viitsisi vain tämän takia asentaa koko Ubuntua uudestaan. Vai onko olemassa jotain muuta keinoa, jolla saan järkevämmän resoluution takaisin käyttöön?

Muutamaa ajuria kokeilin listasta, mutta niillä olen päätynyt mustaan käynnistysruutuun. VESA-ajureilla saan koneen käynnistymään, mutta tämä 800x600 resoluutio alkaa jo syödä.

Kaikki apu tervetullutta!

masa

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: näytön resoluutio
« Vastaus #1 : 15.02.08 - klo:17.51 »
Ennen kun teet mitään niin varmuuskopioi xorg.conf:
Koodia: [Valitse]
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.bup
Tuolla saat luotua uuden xorg.confin.
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
edit. typoja
« Viimeksi muokattu: 15.02.08 - klo:17.53 kirjoittanut masa »
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

masa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 15.02.08 - klo:21.09 »
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Kiitti, mä olenkin ihmetelly et miks mun on pitäny määritellä kaikenlaista sälää näppäimistöasetuksista lähtien  :D
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

xombie

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 17.02.08 - klo:11.36 »
Kiitoksia vastauksista. Kokeilin neuvojanne, mutta kone palautti aina omat asetuksensa, eikä mikään ei toiminut. Meni hermot sen verran, että asensin Ubuntun kolmanteen kertaan. Tällä kertaa sain perusasiast toimimaan paljon nopeammin, melkein rutiinilla menee jo.... ;) Kyllä tämä tästä.