Kirjoittaja Aihe: Kuvaajien (graafien) digitalisointi dataksi  (Luettu 2119 kertaa)

rationaalinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Kuvaajien (graafien) digitalisointi dataksi
« : 15.02.08 - klo:11.43 »
Tervehdys arvon foorumilaiset!

Osaisikohan kukaan vihjata, löytyykö Linux :lle ohjelmaa jolla esim. skannattujen ja pakattujen (jpg tms.) kuvien käppyrät pystyisi helposti muuttamaan dataksi?

Tällä hetkellä olen tehnyt homman niin, että olen aukaissut kuvan kuvankäsittelyohjelmassa, suoristanut kuvan, naputellut haluamani kuvaajien pisteiden pikselikoordinaatit muistiin ja skaalannut pikselikoordinaatit myöhemmin todellisiksi lukuarvoiksi (kuvaajissa esiintyvät parametrit, esim. lämpötila, paineet, koordinaatit jne.)

Voisikohan homman tehdä fiksummin jollain ohjelmalla siten, että esim.:
pakattu(skannattu) kuva avataan mustavalkoisena tai värillisenä ohjelmaan, määritellään 2D-kuvaajan koordinaattiakselit (kuvan pikselikoordinaatit ja koordinaatiston pisteet) ja origo, naputellaan hiirellä kiinnostavat pisteet graafeista ohjelmaan, joka tallettaa valitut pisteet tekstitiedostoon suoraan todellisina parametreina? Tässä jäisi muutama virhealtis välivaihe pois ja digitalisointi prosessi nopeutuisi huomattavasti.

Kiitos.

//t: Rationaalinen

Antifilatelisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Vs: Kuvaajien (graafien) digitalisointi dataksi
« Vastaus #1 : 15.02.08 - klo:12.33 »
Jos tiedät kuvaajiesi yhtälöt esim. f(x)=2x+1 Niin eikös siinä ole tarvitsemasi data, jotta saat kuvaajat myöhemmin samanlaisina auki. Pakettivarastoista saa ohjelman KmPlot, joka piirtää kuvaajan kun annat yhtälön. Lisäksi voit tallentaa piirtämäsi kuvaajan.  Näin voit katsella kuvaajia myöhemminkin.

beh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Kuvaajien (graafien) digitalisointi dataksi
« Vastaus #2 : 15.02.08 - klo:12.36 »
Aihe taitaa olla vähän oudompi, mutta google auttaa tässäkin. Haulla 'graph digitizing linux' löytyi esim nämä
pari listaa mistä ehkä löydät sopivan ohjelman:
http://www.ccp14.ac.uk/solution/hardcopy2data.htm
http://www.programurl.com/software/graph-and-plot-digitizer-digitizing-.htm

Kannattaa tietysti itsekin vielä katsastaa Googlen tuloksia.

rationaalinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Vs: Kuvaajien (graafien) digitalisointi dataksi
« Vastaus #3 : 15.02.08 - klo:15.01 »
Morjens,

Plot Digitizer vaikuttaa kelpo ohjelmalta (vaikkakin on javalla toteutettu): http://plotdigitizer.sourceforge.net/

Ainut ominaisuus jota vielä kaipaisin olisi joko zoomi tai vaihtoehtoisesti digitalisoitavan käppyrän vieressä oleva pieni "suurennuslasi ikkuna". Nyt täytyy vain itse alkuperäinen kuva rajata ja suurentaa mahdollisimman tehokkaasti, että koko näytön pinta-ala tulee käyttöön ilman zoomia.

Tosiaan itse datan visualisointiin löytyy kymmeniä ohjelmia, näistä oma suosikkini on gnuplot sekä interaktiivisena, että komentotiedostoilla shell :stä ajettuna. Tällä kertaa tarkoituksena oli saattaa esim. julkaisuissa olevat käppyrät dataksi, jolloin omien laskentatulosten vertailu esim. mittaustuloksiin on helpompaa.

Kiitos vastauksista!

//t: Rationaalinen