Kirjoittaja Aihe: NTFS-osion koon muuttaminen (turvallisesti)  (Luettu 2842 kertaa)

Rautamiekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 439
    • Profiili
NTFS-osion koon muuttaminen (turvallisesti)
« : 14.02.08 - klo:16.17 »
Onko turvallista yrittää gPartedilla pienentää NTFS-osiota hieman että saisi tilaa toiselle käyttöjärjestelmälle, menettämättä osion dataa ?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: NTFS-osion koon muuttaminen (turvallisesti)
« Vastaus #1 : 14.02.08 - klo:16.31 »
Minulla on ainakin onnistunut jos kyseessä on XP:een osio, mutta Vistan ei... :'(
MUISTA SILTI OTTAA VARMUUSKOPIOT!
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: NTFS-osion koon muuttaminen (turvallisesti)
« Vastaus #2 : 14.02.08 - klo:17.25 »
Jos Vistan tahdot hengissä pitää, niin vain "Tietokoneen hallinta"-> "Levyn hallinta"-> "Pienennä asema".

Ja SE ei sit helpolla pienenekään...

Eheytä ,putsaa, eheytä,,,, jne.

JA MUISTA........YHÄ......OTTAA KAIKKI TÄRKEE TALTEEN.

Hauskaa illanjatkoa toivoo
Nalle Teeälkoskelta
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

Rautamiekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 439
    • Profiili
Vs: NTFS-osion koon muuttaminen (turvallisesti)
« Vastaus #3 : 14.02.08 - klo:18.58 »
Ei ei, kyse on XP-osiosta.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: NTFS-osion koon muuttaminen (turvallisesti)
« Vastaus #4 : 14.02.08 - klo:20.04 »
No sitten se kyllä pienenee. (tosin kerran minulla ei suostunut yhtä osiota pienentämään kirveelläkään, mutta se oli vuonna kivi ja keppi, tjsp.) MUTTA MUISTA SILTI VARMUUSKOPIOT TÄRKEIMMISTÄ TIEDOSTOISTA...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: NTFS-osion koon muuttaminen (turvallisesti)
« Vastaus #5 : 14.02.08 - klo:20.38 »
Kyllä minä vajaa vuosi sitten pienensin Gpartedilla Vistan partition ja asensin sitten sen rinnalle XP:n. Täydellinen varmuuskopio oli ensin otettu ja defragmentoitu levy, mikä ottikin tuntikausia.

XP:n ntfs-osion pienentämisessä en nykyisin aina viitsi ottaa varmuuskopioitakaan, kun Gparted tuntuu toimivan niin luotettavasti - mutta suositeltavaa se tietysti on. Käsittääkseni tärkeintä on ensin poistaa kaikki turhat väliaikaistiedostot (Ccleanerilla) ja ajaa sitten jollain kunnon defragmenterilla pariin kertaan levyn eheytys.

veekoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 443
    • Profiili
Vs: NTFS-osion koon muuttaminen (turvallisesti)
« Vastaus #6 : 19.02.08 - klo:19.32 »
Minä pistin yhden kerran  XP:n rinnalle Ubuntu 6.10:n ja sitä varten pienensin Windows C-osion Gparted:illa. Pienennys meni hyvin, kaikki tiedostot pysyivät tallessa. Windows ei vaan bootannut enää. Eikä sen koneen mukana tietysti tullut kunnon Windows asennus/recovery CD:tä, jolla windows bootin olisi korjannut.

Eli, jos meinaat Windows boottiosiota sorkkia, niin opiskele mitä tarkoittavat "recovery console", "fixboot" ja "fixmbr" ja tarkista löytyykö sinulta sellaista windows asennus-CD:tä, josta nuo löytyy.