Niinkuin jo aiemmin laitoi, ongelma on siinä, että nuo tiedot oli makel58 kansioita, eikä muille ollut annettu mitään oikeuksia hakemistoihin. Silloin ei edes root voi avata eikä muuttaa oikeuksia tai omistajaa. Jos olisit käyttänyt makel58 tunnusta, olisi kansiot olleet käytettävissä. Ovat ehkä vieläkin makel58:lle, jos tuo aikaisempi omistajan vaihto ei sotkenut kuvioita. Tikussa ei ole mitään vikaa.
Olen ihmetellyt, mistä olet saanut käsityksen, että kansiot omistaisi makel58? Tuo on käyttäjätunnus tälle keskustelufoorumille. Käsittääkseni se on makel75, niinkuin tuosta kuvakaappauksesta käy ilmi. Siinä kyllä nyt on "root", mutta se löytyy kun klikkaa hiirellä Ryhmän kohdalta.
http://img211.imageshack.us/my.php?image=kuvakaappauskuvia07ominjq5.png Tämähän on hyvä esimerkki, miten tiedot voi suojata muilta. Sehän on positiivista, että suojaus toimii. Huonompi homma tietysti, jos tälläisen suojauksen tekee vahingossa, eikä ymmärrä käyttää samoja käyttäjätietoja.
Niin siinä varmaan on käynyt, että olen sen vahingossa saanut aikaan. Vaikka se tulikin sen jälkeen, kun siirsin iTar.exen ja UserManual_Englishsh.pdf -tiedoston roskiin, mutta nuohan pitäisi olla Windowsin juttuja.
Sille tikulle voi tehdä uuden tiedostojärjestelmän, esimerkiksi sillä gparted ohjelmalla. Ohjelma ei välitä mitään tikun sisällöstä tai oikeuksista, vaan tyhjentää kaiken tiedon ja tekee uuden tiedostojärjestelmän.
Jos olet kerran formatoinut kiintolevyjä, niin samoin se tikkukin formatoidaan. Eli ensin asennat gparted paketin. Sitten olettaen että tikku on kiinni koneessa, käytät Irrota taltio hiiren valikosta jos tikku on liitetty. (Tai vastaavaa mikä xubuntussa on. Voi irrottaa myös gparted:illa, jos tikun osion kohdalla on lukonkuva, valitse hiirenvalikosta irrota.)
Käynnistät valikosta Levyosioiden muokkain ohjelman (tai komennolla sudo gparted ). Jos lukonkuvaa ei ole tikun kohdalla, voi joko suoraan formatoida tikun, tai poistaa tiedostojärjestelmän ja tehdä uuden.
Jos haluaa tehdä ntfs osioita, niin silloin pitää asentaa myös paketti ntfsprogs tuon gparted:in lisäksi.
Tuo tiedostojärjestelmän tekeminen: sitä ei siis välttämättä tarvitse tehdä, jos sitä lukon kuvaa ei ole tikun kohdalla?
Tuolla aikaisemmin "cabaro" sanoi: "Yksi vaihtoehto on myös formatoida usb tikku uudelleen käyttäen fat32 osiota, niin pitäisi toimia linuxilla, macilla ja windowsilla." Jos tuota käyttää tiedostojärjelmänä, pitääkö siihen asentaa myös joku paketti?
Ja asiantuntijat ei tälläisillä sivustoilla roiku, täällä on vain muita käyttäjiä.
Vastauksista päätellen täällä on tosi asiantuntijoita. Mutta yritetään tulla perässä ja opetella uutta. Yksi rajoite minulla kuitenkin on: englanninkielen huono taito. Eli kun tuolla kehoitettiin opettelemaan mam-man -kieltä ja kun katsoin ohjeita, ne oli englanninkielellä. Siinä tapauksessa pitäisi ensin muutama vuosi opiskella englantia. Liian suuri tavoite, että oppisi jotain uutta Linuxista. Mutta suomenkieli hoituu ja kyllä enkustakin ymmärrän sanan sieltä ja toisen täältä. Jos on enemmän tekstiä, vaikeuksia tulee. Vuosi on kohta vierähtänyt Linuxin parissa, täytyy sanoa että paljon olen uutta oppinut. Ennen oli Windows ja takaisin ei ole paluuta.