Kirjoittaja Aihe: Miten XP:n tilalle linux  (Luettu 3120 kertaa)

Zalman

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Miten XP:n tilalle linux
« : 13.02.08 - klo:23.35 »
Eli nykykoneessa on Vista ja XP dualboottina samalla kiintolevyllä ja haluaisin XP:n pois ja linuxin tilalle.Onnistuuko? Josniin miten.Eli Vista ja linux dualboottina.Haluttais kokeilla Simply Mepistä.

juyli

  • Vieras
Vs: Miten XP:n tilalle linux
« Vastaus #1 : 14.02.08 - klo:00.19 »
haluaisin XP:n pois ja linuxin tilalle.
Onhan XP asennettu ennen Vistaa? Windows asentuu automaattisesti ensimmäiselle primääriosiolle C:, jolla ovat aina tärkeät käynnistystiedostot piilotiedostoina. Et voi poistaa XP:tä poistamatta ko. tiedostoja (asentamalla Ubuntu ko. osiolle), jos Vistan käynnistystiedostot ovat ko. osiolla. Vista ei toimisi.

Kikkailemalla toki onnistuu siten, että Windowssin C: osio kutistetaan, ja vapautunut osio hyödynnetään muilla tavoin. Jos ko. kutistetulle/vapautuneelle osiolle mahtuu Linux, onnistuu Linux-jakelun asennus ongelmitta tuhoamatta Windows-järjestelmän (Vista) käynnistystiedostot.
Idea on siis tuossa, itse toteuksen joudut itse miettimään ja harkitsemaan.
Selvintä olisi asentaa Vista uudelleen siten, että vapaata, osioimatonta tilaa jäisi muiden käyttöjärjestelmien (kuten Ubuntu) asentamiseen.
Kuten aina ovat varmuustallennukset ko. operaatiossa enemmän kuin painonsa arvoisia.

Nykyisin SimplyMepis perustuu Ubuntu/Kubuntuun - samalla vaivalla asennat suoraa Kubuntun. Siirryin itse aikani SimplyMepiksestä Ubuntu Wartyyn (Ubuntu 4.10).

tuomas83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 177
    • Profiili
Vs: Miten XP:n tilalle linux
« Vastaus #2 : 14.02.08 - klo:00.35 »
Juylin ehdottama c osion kutistaminen ja sinne asentaminen onnistuisi kätevästi vaikka gparted live cd:llä, joka löytyy tuolta http://gparted-livecd.tuxfamily.org/

Speedy G

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 216
    • Profiili
Vs: Miten XP:n tilalle linux
« Vastaus #3 : 14.02.08 - klo:12.25 »
Asennuksessa on myös mahdollisuus kutistaa partitiota. Sitä mä oon käyttäny.
Ensin kuitenkin Defrag (Levyn eheytys) Window$ puolella. Tarkoituksena saada mahdollisimman suuri yhtenäinen alue vapaaksi.
Lähtisin kyllä asentamaan kokonaan tyhjälle pohjalle, ellet varmasti tiedä mitä teet sille Window$ osiolle. Se kumpi oli ensin, XP vai Vista on aika ratkaisevaa, ja saatat onnistua tuhoamaan Window$:n tarvitsemia tiedostoja, jolloi ruletti alkaa alusta.
Hai-saappaat ja Hankkijan lippis = Juntti Hämeen takamettistä :D