Kirjoittaja Aihe: KDE distrot  (Luettu 10143 kertaa)

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
KDE distrot
« : 12.02.08 - klo:18.44 »
Mitä KDE distroja olet testannut ja mitä niistä suosittelette? Itse olen testannut openSUSE, Kubuntu, Mandriva, PCLinuxOS, Mepis. Mitäs muita hyviä on olemassa? :) Ihan testimielessä kokeilen eri distroja.

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: KDE distrot
« Vastaus #1 : 12.02.08 - klo:18.50 »
Mitä KDE distroja olet testannut ja mitä niistä suosittelette? Itse olen testannut openSUSE, Kubuntu, Mandriva, PCLinuxOS, Mepis. Mitäs muita hyviä on olemassa? :) Ihan testimielessä kokeilen eri distroja.

Frugalware, joka ON hyvä. Uusin beta minullakin koneessa Ubuntun ( niin, nyt ihan perus 7.10 n asensin.  latauskuva eli splashscreen , flash ja Java yrittivät jarruttaa intoa, toimii nyt).

Fedora Core 8 KDE, tai rohkea voisi kokeilla Core 9 KDE4- alphaakin...

SLAX

Nämä ainakin, Hig






UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: KDE distrot
« Vastaus #2 : 12.02.08 - klo:19.15 »
sidux   -gnomea ei tueta  ;D

[hehkutus] ~100 % Debian Sid parilla lisäpaketilla (esim turvalliset päivitysoperaatiot muuten vaaralliseen sidiin) ja omilla kerneleillä 100 % yhteensopiva Sidin kanssa   :P Aina ajantasalla ei versiopäivityksiä. Aika karu kaiketi jos haluaa ylläpitää jakeluaan karkkikuorrutuksella vaikka ei ole vaikea. [/hehkutus]

Suosittelen minimipainoksen lataamista, koska koko höskä on todennäköisesti jo mennyt lähes uusiksi nykyisessä julkaisussa.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

juyli

  • Vieras
Vs: KDE distrot
« Vastaus #3 : 12.02.08 - klo:19.30 »
SLAX
Nykyisin siis itse 'Isä Jumala' eli Slackware tarjoaa oletuksena KDE:n. Tosin KDE + KDE-ui on sillä viimeisellä asennus-CD:llä ;)

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: KDE distrot
« Vastaus #4 : 12.02.08 - klo:20.34 »
Gentoon voi rakentaa KDE:lla ihan niinkuin millä muullakin työpöydällä  ;D Olen sellaista käyttänyt viime talvena usein, ei valittamista. Itse en sitä ollut pystyttänyt, olin vain käyttäjä.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

kuksa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Vs: KDE distrot
« Vastaus #5 : 13.02.08 - klo:00.48 »
arch linux ja tuollaista kaveriksi http://kdemod.ath.cx/

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: KDE distrot
« Vastaus #6 : 13.02.08 - klo:01.41 »
Jo mainittujen ohella Debian + KDE on ihan hyvä yhdistelmä.  Ja FreeBSD, DesktopBSD ja PC-BSD +KDE on myös tullut testattua. Juuri nyt käytössä Fedora + KDE. Sekin on tasan yhtä hyvä.

Miten hyvyys määritellään? Onko parempi, että distro on muokannut KDE:tä vai että se on suoraan sylttytehtaalta saapuva?

Eiköhän KDE kuulu joka distron valikoimaan vai tarkoitettiinko tässä oletuksena KDE:n asentavia distroja??
« Viimeksi muokattu: 13.02.08 - klo:01.47 kirjoittanut MikkoJP »

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: KDE distrot
« Vastaus #7 : 13.02.08 - klo:01.42 »
Nykyisin siis itse 'Isä Jumala' eli Slackware tarjoaa oletuksena KDE:n. Tosin KDE + KDE-ui on sillä viimeisellä asennus-CD:llä ;)

Gnome taitaa löytyä vain kolmannen osapuolen pakettivarastoista  :D

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: KDE distrot
« Vastaus #8 : 13.02.08 - klo:01.45 »
vai tarkoitettiinko tässä oletuksena KDE:n asentavia distroja??
Juuh :)

Kokeilin tuota Fedoraa. Ensituntuma on ihan hyvä. Ainoa mitä kaipasin on keskitettyä hallintasoftaa, kuten esim Mandrivassa, openSUSEssa ja PCLinuxOSsissa on. Myöskään Kubuntussa ei sellaista ole. Vain joku Kcontrollin jatkokehitelmä.


Testailu jatkuu :D

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: KDE distrot
« Vastaus #9 : 13.02.08 - klo:01.53 »
Kokeilin tuota Fedoraa. Ensituntuma on ihan hyvä. Ainoa mitä kaipasin on keskitettyä hallintasoftaa, kuten esim Mandrivassa, openSUSEssa ja PCLinuxOSsissa on. Myöskään Kubuntussa ei sellaista ole. Vain joku Kcontrollin jatkokehitelmä.

Juu, SuSE -> openSUSE, Mandrake -> Mandriva on tässä perinteisesti ykkösiä. Joskus kun muutaman tunnin pclossia kokeilin (ja kaatuilevaksi resurssisyöpöksi raudallani havaitsin), se näytti käyttävän melko suoraan Mandrivasta peräisin olevia hallintasoftia.

Suurimman osan asetuksista saa kuitenkin kätevästi K-valikon kohdista ylläpito tai järjestelmä tehtyä. Aika harvoin noihin tulee koskettua, kun ohjelmatkin asentuvat kätevimmin komentoriviltä.
« Viimeksi muokattu: 13.02.08 - klo:01.57 kirjoittanut MikkoJP »

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: KDE distrot
« Vastaus #10 : 13.02.08 - klo:10.57 »
Suurimman osan asetuksista saa kuitenkin kätevästi K-valikon kohdista ylläpito tai järjestelmä tehtyä.
Saa toki, jos puhutaan KDE:n asetuksista. Mutta jos tarvii muokata vaikka Grubia tms, sitten ei Kcontrollista ole paljon apua.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: KDE distrot
« Vastaus #11 : 13.02.08 - klo:11.20 »
No siinä tapauksessa voi käyttää vaikka Start Up Manegeria, mutta sitäkään et (kai) voi samasta käyttöliittymästä käyttää noiden muiden asetusten kanssa...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: KDE distrot
« Vastaus #12 : 13.02.08 - klo:11.42 »
Suurimman osan asetuksista saa kuitenkin kätevästi K-valikon kohdista ylläpito tai järjestelmä tehtyä.
Saa toki, jos puhutaan KDE:n asetuksista. Mutta jos tarvii muokata vaikka Grubia tms, sitten ei Kcontrollista ole paljon apua.

Tarkoitin Fedoraa  ;D K-valikko -> Järjestelmä -> Käynnistyslatain muokkaa Grubia, mutta joka jannuhan käpistelee /boot/grub/menu.lst -tiedostoa suoraan tekstieditorilla  8)
« Viimeksi muokattu: 13.02.08 - klo:11.44 kirjoittanut MikkoJP »

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: KDE distrot
« Vastaus #13 : 13.02.08 - klo:11.49 »
joka jannuhan käpistelee /boot/grub/menu.lst -tiedostoa suoraan tekstieditorilla  8)
Joo, kuten sanottu, puhe oli 'keskitetystä' hallinnasta. Toki kaikkea voi tehdä komentorivillä ja tekstitiedostoja hakkeroimalla, mutta osa meistä kaipaa graafisia hallintaohjelmia joilla asiat hoituu kokemattomimmiltakin. On ihan eri asia käyttää esim siihen grubin muokkaamiseen jotain wisardia joka neuvoo kuin itse merkata levyosioita jne. Tämä nyt vaan yhtenä esimerkkinä. Mutta kukin tyylillään. Itse pidän elämää helpottavista apuohjelmista, kaikki ei toki pidä.

Fedoran testaaminen on vielä kesken, se on buutattu vasta kaksi kertaa :)

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: KDE distrot
« Vastaus #14 : 13.02.08 - klo:11.54 »
On ihan eri asia käyttää esim siihen grubin muokkaamiseen jotain wisardia joka neuvoo kuin itse merkata levyosioita jne. Tämä nyt vaan yhtenä esimerkkinä. Mutta kukin tyylillään. Itse pidän elämää helpottavista apuohjelmista, kaikki ei toki pidä.

Se vaan on ongelma, ettei noilla guisetupediteillä saa samaa tehtyä kuin editorilla konffaamalla. Yleensä grubsetupguissa saa ehkä sen aukiolevan distron sinne grubbiin, muttei muuta pystykkään tekemään eli ei kannata moisiin itseään edes opettamaan. Varsinkin kun netti on täynnä menu.lst- conffiohjeita....


Higg




 

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: KDE distrot
« Vastaus #15 : 13.02.08 - klo:14.34 »
Se vaan on ongelma, ettei noilla guisetupediteillä saa samaa tehtyä kuin editorilla konffaamalla. Yleensä grubsetupguissa saa ehkä sen aukiolevan distron sinne grubbiin, muttei muuta pystykkään tekemään
Pystyy toki paljon muutakin. Riippuu softasta. Ja tuo Grub oli nyt vaan yksi esimerkki.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: KDE distrot
« Vastaus #16 : 13.02.08 - klo:15.34 »
Olen kyllä tässä Owdyn linjoilla: hyvä yhtenäinen konffaussofta helpottaa Pirkko Peruskäyttäjän elämää. Yastia ja velhoja olenkin jäänyt sussusta ja mandrivasta kaipaamaan.  Ainahan Niina Nörtti voi sitten tarpeen vaatiessa viritellä säätöjään komentoriviltä.

Tai eihän tosinörtti kai mitään äksää käytäkään.

Grubin säädän kyllä itse aina komentoriviltä, mutta muuten mieluusti käytän valmiita apuja. Yleensä omat tarpeeni eivät niin kummallisia ole.
« Viimeksi muokattu: 13.02.08 - klo:15.36 kirjoittanut MikkoJP »

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: KDE distrot
« Vastaus #17 : 13.02.08 - klo:17.17 »
Olen kyllä tässä Owdyn linjoilla: hyvä yhtenäinen konffaussofta helpottaa Pirkko Peruskäyttäjän elämää. Yastia ja velhoja olenkin jäänyt sussusta ja mandrivasta kaipaamaan.  Ainahan Niina Nörtti voi sitten tarpeen vaatiessa viritellä säätöjään komentoriviltä.

Turhia tuollaiset klikskliksit jollei niitä työpöytäympäristön mukana tule IMO. En oikein tykkää nähdä pyörän uudelleen keksimistä tuossa asiassa.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

juyli

  • Vieras
Vs: KDE distrot
« Vastaus #18 : 14.02.08 - klo:00.37 »
Ainoa mitä kaipasin on keskitettyä hallintasoftaa, kuten esim Mandrivassa, openSUSEssa ja PCLinuxOSsissa on.

En nyt oikein ymmärrä vaatimustasi "keskitettyyn hallintasoftaan"? Kyllä Fedorassa on graafiset kilkkeet aivan kaikkiin konfigurointeihin, jos niitä erilaisia valikkoja vaan viitsii katsella.
Lisähuomautus: PCLinuxOS nimenomaan pohjautuu Mandrivaa, joten omalla tavallaan se ei ole oma, itsenäinen jakeluversionsa enempää kuin Ubuntu Debianiin pohjautuvana.
Fedorastakin on useita jakeluversioita konffattuna omalla tavalla: mainio esimerkki vaikka blag http://www.blagblagblag.org/
Tosin koko Fedora perustuu kaupalliseen RHEL:iin, josta on sitten omat (vapaat/ilmaiset) klooninsa.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: KDE distrot
« Vastaus #19 : 14.02.08 - klo:00.46 »
En nyt oikein ymmärrä vaatimustasi "keskitettyyn hallintasoftaan"?
Ei nyt oteta asiaa liian vakavasti, kyse ei o mistään vaatimuksesta. Kunhan jutellaan KDE distroista, ei siitä onko kuolemantuomio oikeutettua vai ei :D

Ja tosiaan olen buutannut Fedoran  vasta pari kertaa, en siitä vielä voi oikein mielipidettä muodostaa. Ja tiedän että PCLinuxOS pohjautuu Madrivaan, ei siinä mitään kummallista ole. :)