Kirjoittaja Aihe: wlan ongelma (taas)  (Luettu 2297 kertaa)

anjura

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
wlan ongelma (taas)
« : 12.02.08 - klo:18.42 »
Hei! Ostin vähän aikaa sitten Gigantista ADVENT 9112 läppärin joka tuli vistalla varustettuna. Visvan kans paloi hihat joten päätin kokeilla Ubuntua. Asennus onnistui näin ensikertalaiseltakin ihan hyvin ja vieläpä tupla boottina, mutta WLAN on jälleen kerran ongelma. Lueskelin tätä foorumia ja täällä näyttäisi olevan monia muitakin kohtalotovereita. Vastaavaa tapausta en kuitenkaan löytänyt joten rohkaistuin aloittamaan uuden aiheen.

Ongelma on lyhykäisyydessään tämä:
Ubuntu tunnisti asennuksen yhteydessä wlan korttini (integroitu, en ole varma mikä) ja se löytää kyllä minun tukiaseman ja ottaa siihen yhteyden. ifconfig näyttää että wlan0 on saanut ip osoitteen (DHCP:ltä) ja kaikki näyttäisi olevan kunnossa, mutta tieto ei vaan liiku. minulla on lähiverkossa ko läppärin lisäksi pöytäkone xp:llä varustettuna ja kun otan sillä (xp koneella) yhteyden tukiasemaan niin sielläkin näkyy tuon ubuntu koneen ip osoite ja mac osoite eli yhteys pitäisi olla kunnossa. jos yritän pingata linuxilla tukiasemaa tai  xp konetta ei toimi, mutta jos pingaan xp:llä linux konetta niin se kyllä vastaa pingiin! Eli minusta tuntuu että yhteys on muodostunut oikein, mutta kone ei vaan osaa ottaa sitä käyttöön. Mikä avuksi ja jos ja kun unohdin mainita jotai tärkeää niin kysykää niin yritän etsiä tietoja. Minulla ei tosiaan ole juurikaan aikaisempaa kokemusta linuxista joten olen voinut unohtaa jotain oleellista. muuten ensivaikutelma linuxista on ihan positiivinen.

Olen kokeillut myös ottaa tukiasemasta salaukset pois mutta ei auttanut. Langallinen verkko toimii ihan hyvin joten sitä kautta on mahdollisuus ladata esim ajureita jos se on ongelmana, mutta langaton pitäisi saada toimimaan kun minulla ei ole kuin yhdessä paikkaa verkko pistoke eikä tekisi mieli ruveta vetämään kaapeliakaan pitkin kämppää! Lisäksi tuo network connections työkalu joka aukeaa tuolta yläpalkista kaiuttimen vieresta tuuppaa jumiutumaan kun sillä yrittää tehdä jotain asetus muutoksia. en tiedä meneekö ne sitten perille.

Kiitos ja anteeksi!

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: wlan ongelma (taas)
« Vastaus #1 : 12.02.08 - klo:18.51 »
Ubuntu tunnisti asennuksen yhteydessä wlan korttini (integroitu, en ole varma mikä) ja se löytää kyllä minun tukiaseman ja ottaa siihen yhteyden. ifconfig näyttää että wlan0 on saanut ip osoitteen (DHCP:ltä) ja kaikki näyttäisi olevan kunnossa, mutta tieto ei vaan liiku.

Oletkos sitä verkkoa valinnut  / essid annettu?

Hig

Klapikone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 104
  • ubuntu 7.10 ja 8.10
    • Profiili
Vs: wlan ongelma (taas)
« Vastaus #2 : 14.02.08 - klo:15.52 »
Mitä näkyy  jos kirjoitat komentoriville: iwconfig   ???   .
ad augusta per angusta

anjura

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: wlan ongelma (taas)
« Vastaus #3 : 14.02.08 - klo:21.58 »
kiitos vastauksista.
En tiedä miten tuo Higin mainitsema verkko pitäisi valita. essid:n olen antanut tuolta network configurationin kautta kuin myös salasanan silloin kun se oli päällä (tällä hetkellä verkko on vapaa). sen verran olen edistynyt, että jos kirjoitan terminaalissa sudo ifdown wlan0 ja sudo ifup wlan0 niin sen jälkeen ping toimii (myös www osoitteeseen eli nimipalvelu toimii), muta selain (mozilla) ei mene edelleenkään mihinkään. iwconfig tulostaa seuraavaa (ifdownin ja upin jälkeen):
lo               no wireles extensions.

eth0           no wireles extensions.

wmaster0  no wireles extensions.

wlan0         IEEE 802.11g  ESSID:"conexant" 
                  Mode:Managed  Frequency:2.437 GHz  Access Point: 00:02:6F:32:B8:D8   
                  Retry min limit:7   RTS thr:off   Fragment thr=2346 B   
                  Link Signal level=-45 dBm 
                  Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
                  Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

 anssi

anjura

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: wlan ongelma (taas)
« Vastaus #4 : 14.02.08 - klo:22.01 »
Lisäys edelliseen, wlan kortti on Ralink merkkinen. Ainakin webbisivuillaan kehuvat olevansa linux kehityksessä mukana

anssi

Klapikone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 104
  • ubuntu 7.10 ja 8.10
    • Profiili
Vs: wlan ongelma (taas)
« Vastaus #5 : 15.02.08 - klo:10.40 »
koita huviksesi myös: sudo ifconfig wlan0 up ja sitten taas tuo iwconfig. Onko mitään eroa?
En osaa vielä sanoa onko syy ajureissa.   Ralink kortteihin löydät luultavasti ajurit ralinkin omilta
 sivuilta mutta olisi hyvä tietää sen tarkka  malli.
 
Edit: Ainakin rt61:teen  löytyy ajurit valmiina pakettivarastosta (feisty ja todennäköisesti myöskin 7.10)
loput löydät täältä http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php?title=Main_Page


« Viimeksi muokattu: 15.02.08 - klo:11.01 kirjoittanut Klapikone »
ad augusta per angusta