1. johtuu mitä ilmeisemmin vain siitä ettei näytönohjaimen ajurit ole asennettu
nuo ATI:n tuotteet ovat joillekin ongelmallisia...
Ilman ajureita värit näkyvät normaalisti, mutta videot nykivät hieman ja muutenkin graafisissa ominaisuuksissa on havaittavissa hitautta. Ajureiden asennuksen jälkeen yleiset grafiikat toimivat aavistuksen nopeammin ja pehmeämmin, mutta Totem näyttää videot väärävärisenä, ja esim. MPlayer käyttäytyy sekopäisesti, kuten kuvailen ym. viestissä.
2. sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
asentaa juutuubin vaatiman flash-pluginin, ja muita tarpeellisia ja tarpeettomia juttuja.
Tein näin. Asensin paljon kaikkea, mutta ei toimi nettivideoiden äänet vieläkään. Ei pihaustakaan kuulu.
3. sudo /usr/share/doc/libdvdread3/install-css.sh
asentaa salattujen levyjen lukemiseen vaadittavan salauksen purun.
Auttoi. Tunnisti levyn ja osasi avatakin, mutta kuva etenee erittäin nykivästi, eikä ääntä kuulu.
4. sudo apt-get -f install
korjaa riippuvuusvirheet
Luultavasti auttoi, eipähän vikise enää ainakaan.
Kun hieman oppii, niin järjestelmän kuntoon asennuksen jälkeen vaatii noin 15 minuuttia, joista suurin aika menee siihen kun paketit valuu netistä, ja niiden asennukseen.
Muut kosmeettiset seikat vaatii jo vähän enemmän aikaa, mutta itselläni noin 45min niin kone on siinä kunnossa kuin minä sen haluan.
huom!!! windows visvan asennus kesti minulla noin 45 minuuttia, ja siinä oli vasta se samperin asennus, ilman kolmea uudelleen käynnistystä
Älä hätäile, kyllä se siitä!
Haluaisin todella uskoa tuohon.
Sinänsä kinkkistä, että olen käyttänyt Windowsia jo reilusti kymmenen vuotta, että monien asioiden säätäminen tulee ihan selkäytimestä, ja nyt Ubuntussa joutuu kaikki pienimmätkin ongelmat selvittämään melkoisella salapoliisityöllä. Yksi kurja puoli on myös, että täältäkin kun etsii apua, joko kysymällä tai hakemalla, niin vastaukset ovat melkein aina tuota käsittämätöntä linux-koodia.
Kun ei yhtään tunne tota päätteen käyttöä, tulee vähän orpo olo, että "kirjoita näin niin kaikki toimii taas". Hienoa, mutta mitähän tuo teki ja miksi...
Olisikohan joku järkevä tapa opetella peruskäskyjä? En halua perehtyä siihen liikaa, minulla ei ole mitään insinööritason kiinnostusta kaikkiin järjestelmän osien säätämiseen, mutta kuitenkin olisi kiva ymmärtää sen verran mitä perustason (+ ehkä hieman enemmän) käyttöön tarvitsee.
Kiitoksia suuresti tähänastisesta avusta!!
(mutta älkää hylätkö minua vielä!! )