Kirjoittaja Aihe: Onko Windows vakaampi kuin Linux?  (Luettu 14064 kertaa)

moonstone

  • Vieras
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #20 : 09.02.08 - klo:22.19 »
Itse olen aika innokas distron päivittäjä, joten joka 6kk välein tulee tehtyä päivitys Ubuntun versiosta uudempaan. Sille välille on sattunut vaikka mitä erikoista sählinkiä. Muistan kun aikoinaan Ubuntun nvidia-glx paketti oli rikki ja nvidian näytönohjainta käyttävät eivät saaneet graafista tilaa toimimaan vaan piti käydä komentorivillä suorittamassa dpkg-reconfigure komento.

Suurimmat vakauteen liittyvät ongelmat ohjelmien puolella ovat Flash, Sun Java, ja erilaiset proprietary multimediatoteutukset.  Mutta taas jos käyttää IcedTea javaa, avoimia multimediaformaatteja ja webbisurffauksessa jättää mediaplugarit kuten flash ja totem pois käytöstä ei esiinny minkäänlaisia kaatumisia.

Palvelimissa olen käyttänyt Debiania sekä CentOS distroja. Ei ole mitään valittamista vakauden suhteen.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #21 : 09.02.08 - klo:22.26 »
Äsken jumahti graafinen vähäksi aikaa ja X kaatui.
ei voinut tehdä oikein mitään. Kwin 60%/200% ja Xorg 40%/200% ja ikkunat ei jaksaneet liikkua
ctrl+alt+f[1-6] systeemillä tapoin vuoroin kwiniä ja konqueroria lopulta NVIDIAn logo tärähti näytölle  :( Olisi pitänyt ostaa integroitu Intell  :-\

Ei siis oikein liity Linuxiin, mutta... X on "Linuxin" akilleen kantapää. Johtuu kaiketi suljetuista ajureista, mutta tilanne on onneksi muuttumassa.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Stanner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #22 : 10.02.08 - klo:00.01 »
Taas itsellänikin kaatui työpöytä. ctrl+alt+backspacekaan ei toimanut. Reisubbi auttoi ja boottasin koneen.

Itse en ole varma mistä kaatumiseni johtuvat. Epäilisin tuota compizia tai sitten ongelma voi olla gutsyssa. Ongelmani alkoivat gutsyn asennuksen jälkeen, mutta toisaalta olen siitä lähtien käyttänyt myös compizia, jotenkin uskon, että vika on tuossa 3D-kikkareessa. Se on vain niin hieno, ettei viitsi ottaa pois päältä. :)

Storck

  • Vieras
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #23 : 10.02.08 - klo:09.24 »
EI

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #24 : 10.02.08 - klo:09.40 »
Windows XP on itselläni ollut vakaampi kuin Linux, jonka erilaisia (kehitys)versioita testailen jatkuvasti.

Johtuneeko osittain siitä, etten käytä mitään ylimääräisiä "tietoturva"ohjelmia kuormittamassa ja sotkemassa konettani. Kun  löysin pitkällisen etsimisen jälkeen toimivan näytönohjaimen ajurin XP ei ole kaatunut kertaakaan, voisi kai sanoa vuosikausiin. Linuxin (lähinnä Ubuntun ja lähisukulaisten) enenevään käyttöön löytyy muita syitä kuin XP:n (puuttuvat) ongelmat.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #25 : 10.02.08 - klo:10.53 »
Näkökulma voisi olla toinen, jos jutussa käytettäisiin oikeasti vakaata linux-jakelua (Debian/stable, Slackware, CentOS) eikä näitä bleeding edge distroja, joita päivitetään jatkuvalla syötöllä.


eap

  • Vieras
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #26 : 10.02.08 - klo:11.02 »
Parin vuoden ubuntu käytön jälkeen minulla on sellainen kokemus vakaudesta, että vakain on ubuntu sitten tulee W2K ja kolmantena XP hännänhuippuna tulee mieleeni Win ME. Kaikkein vakain käyttämistäni oli DOS 3.0, vai kultaako aika muistot   ;D .

Muista linux-distroista en osaa sanoa kun en ole niitä käyttänyt muuten kuin kokeillut live-CD:ltä.

janif

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #27 : 10.02.08 - klo:11.10 »
Minun mielestäni  vertailu on ylipäänsä aika turhaa. Toinen pitää toisesta ja toinen toisesta ja Jokainen valitsee omaa käyttöönsä parhaan vaihtoehdon.

XP on nykyisellään perustoimistokäyttöön erittäin luotettava, minulla se ei työkoneessa ole kaatunut kertaakaan reiluun vuoteen. Jonkin verran toki joutuu huoltohommia tekemään, jotta homma toimii kuten pitää.

Linuxia käytän silti huomattavasti mieluummin vaikka nyt tällä kde4:lla tämä aina välillä kaatuileekin. Homma on jotenkin paljon loogisempaa ja mukavampaa...

gefa

  • Vieras
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #28 : 10.02.08 - klo:11.17 »
Sellaista täysin vakaata käyttistä ei ole olemassakaan, jos sitä kayttää, eikä pelkästään hämmästele.

Samaan tahtiin tuo Gutsy kaatuu kuin XP:kin, tosin molemmat hyvin harvoin, mutta joskus kuitenkin, sillä molemmissa on kuitenkin oikkunsa ja buginsa.

Totaalisia kaatumisia, jolloin pitäisi tehdä korjaava asennus tai asentaa uudestaan, ei ole ollut kummassakaan, toisin linuxin olen korjannut pari kertaa, mutta syynä on ollut ihan omat kikkailut ja testaukset.
« Viimeksi muokattu: 10.02.08 - klo:18.28 kirjoittanut gefa »

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #29 : 10.02.08 - klo:11.31 »
Minun mielestäni  vertailu on ylipäänsä aika turhaa. Toinen pitää toisesta ja toinen toisesta ja Jokainen valitsee omaa käyttöönsä parhaan vaihtoehdon.

Kysymys ei ole vain pitämisestä ja yhden käyttäjän mieltymyksistä, kun valitaan vaikkapa 1000 tai 10 000 työpöytäkäyttäjän käyttöjärjestelmää...

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #30 : 10.02.08 - klo:12.18 »
Taas itsellänikin kaatui työpöytä. ctrl+alt+backspacekaan ei toimanut. Reisubbi auttoi ja boottasin koneen.

Itse en ole varma mistä kaatumiseni johtuvat. Epäilisin tuota compizia tai sitten ongelma voi olla gutsyssa. Ongelmani alkoivat gutsyn asennuksen jälkeen, mutta toisaalta olen siitä lähtien käyttänyt myös compizia, jotenkin uskon, että vika on tuossa 3D-kikkareessa. Se on vain niin hieno, ettei viitsi ottaa pois päältä. :)
Oletko kokeillut ottaa reisubbin kaveriksi k:ta jos reisub toimii saattaa k säästää käynnistykseltä. Tekee saman graafisella puolella kuin ctrl+alt+backspace.


Meikäläinen on suorastaan alkanut pitää ATIn näytönohjaimista kun siirryin NVIDIAan. Koneeseen johon se suljettu ajuri piti laittaa upposi kuin unelma ja niissä vanhoissa avoin toimi riittävän hyvin. Niissä en ole havainnut minkäänlaista X:n epävakautta. Monilla tuntuu olevan vastakkaisia tuntemuksia  :P



Linux itsessään ei ole minulla kaatunut ja tuskin kovin monella muullakaan.
« Viimeksi muokattu: 10.02.08 - klo:12.23 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #31 : 10.02.08 - klo:17.34 »
Meillä aikuisten käytöllä ubuntu ei ole jämähtänyt kertaakaan, Mutta alaluokkalaistemme pelaama supertuxkart, ja netissä pelaama Runescape-sivusto jämäyttävät, niin etten ainakaan minä saa enää kontrollia koneeseen millään tuntemallani näppäinyhdistelmällä (alt+ctrl+[1...7 tai Backspace] tai esc tai ctrl-c). Lisädetaljeja jämähdyksestämme ketjussa http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=15684.0.
winkarikoneiden jämähdyksiä ja toimimattomuuksia saa sitten korjailla työkseen, niin paljon kuin opiskeluilta ehtii. ;D

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #32 : 10.02.08 - klo:18.25 »
Vista ei ole kaatunut kertaakaan, XP joitain kertoja. Linux kaatunut useita kertoja.

Samalla koneella (vanhempaa rautaa, linux tukee kaikkia) Linux kaatuu tunnin välein, Win ME toimii moitteettomasti.


gefa

  • Vieras
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #33 : 10.02.08 - klo:18.30 »
Mielenkiintoista, sillä yksi syy, miksen käytä Vistaa on sen selittämätön kaatuilu milloin milläkin verukkeella, olisiko syy ja seuraus Hp/Compaq ja sen oem versio Vistasta ::)

Tuntematon Käyttäjä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #34 : 10.02.08 - klo:19.45 »
Ei ole mullakaan Vista kaatunut ja Ubuntukin on kaatunut vain, jos on itse säheltänyt jotain.
Debian 7.2

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #35 : 10.02.08 - klo:20.04 »
XP on kyllä sinänsä vakaa järjestelmä jos siihen asentaa vain muutamat ohjelmat mitä oikeasti tarvitsee ja viruksentorjunta ja palomuuri on kunnossa. Pahin vika on mielestäni edelleen sen järjetön rekisteri, tosin tietysti myös puutteellisesti tehtyjä ohjelmia, jotka jättää törkyä. Eniten ärsyttää windowsin pitäminen kunnossa ja mielestäni Ubuntu on hyvä myös peruskäytössä ja pysyy kyllä jo tällä käyttökokemuksella paljon paremmin nipussa kuin XP jos on innokas kokeilemaan ohjelmia yms. Lyhyesti XP on pirun hyvä ja nopea perusasennuksena ja jos ajantasalla. Ubuntu taas ehdottomasti parempi huolettomuuden kannalta pitkällä aikavälillä fiksumpien päivitysten yms. takia, puhumattakaan virustorjunta/palomuuri järjestelyistä.

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #36 : 11.02.08 - klo:15.28 »
Tulipa tässä mieleen, että joskus kyllä olen kokeiluja tehnyt, ja viikko pystyi olemaan XP päällä 512mb muistilla varustetulla koneella ja sitten se oli ihan tukossa. Linuxi taas ei ollut hätkähtänytkään silloin samalla koneella kun viikko sekin oli päällä. Tästä voi jo jotain päätellä. Nyt on Linux ollut pari päivää päällä taas eikä mitään ihmeellistä eroa ole kuin vasta buutattuun, muuta kuin että ohjelmat käynnistyy nopsempaan.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

gefa

  • Vieras
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #37 : 11.02.08 - klo:15.31 »
Tulipa tässä mieleen, että joskus kyllä olen kokeiluja tehnyt, ja viikko pystyi olemaan XP päällä 512mb muistilla varustetulla koneella ja sitten se oli ihan tukossa. Linuxi taas ei ollut hätkähtänytkään silloin samalla koneella kun viikko sekin oli päällä. Tästä voi jo jotain päätellä. Nyt on Linux ollut pari päivää päällä taas eikä mitään ihmeellistä eroa ole kuin vasta buutattuun, muuta kuin että ohjelmat käynnistyy nopsempaan.
Itse puhdistan XP:n  rekisterit ja turhat tiedostot pois vähintäänkin kerta viikossa, mukaan lukien ne kuuluisat levyntäyttäjät, ms officen recent tiedostot  ;)

Tuntematon Käyttäjä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #38 : 11.02.08 - klo:16.45 »
En tiedä mitä Vistan rekisterille on tehty, mutta sinne ei sitä törkyä keräänny samalla tavalla kuin XP:ssä.
Debian 7.2

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #39 : 11.02.08 - klo:17.27 »
Tulipa tässä mieleen, että joskus kyllä olen kokeiluja tehnyt, ja viikko pystyi olemaan XP päällä 512mb muistilla varustetulla koneella ja sitten se oli ihan tukossa. Linuxi taas ei ollut hätkähtänytkään silloin samalla koneella kun viikko sekin oli päällä. Tästä voi jo jotain päätellä. Nyt on Linux ollut pari päivää päällä taas eikä mitään ihmeellistä eroa ole kuin vasta buutattuun, muuta kuin että ohjelmat käynnistyy nopsempaan.
Itse puhdistan XP:n  rekisterit ja turhat tiedostot pois vähintäänkin kerta viikossa, mukaan lukien ne kuuluisat levyntäyttäjät, ms officen recent tiedostot  ;)
Tarkoitin lähinnä sitä että voi olla putkeen päällä viikon.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B