Kirjoittaja Aihe: Eihän mitään pientä Dos pohjaista ohjelmaa pysty ajamaan Linuxilla ?  (Luettu 7438 kertaa)

Kent

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Minulla on yksi pieni Dos pohjainen ohjelma jota joudun silloin tällöin käymään ajamassa Windowsin puolella ja kurja kun joutuu boottaamaan aina koneen ja menemään Windowsiin vai löytyisikö tällä jotain muuta konstia ?

moonstone

  • Vieras
dossi emulaattori. Dosbox esimerkiksi?

Kent

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Tuohan olisi hienoa jos onnistuisi, kokeilen löytää sen Googlella jostain. Kiitokset.

juyli

  • Vieras
Tuohan olisi hienoa jos onnistuisi,


Noita emulaattoreita on siis useita. Tässä dosemu:
http://dosemu.sourceforge.net/
Useimmat siis varmasti  löytyvät ohjelmalähteistä ja ovat noudettavissa apt-getillä.
Ehkä apt-cache search:stä olisi apua sopivilla hakusanoilla.

Kent

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Ikävä kysyä näin hölmöä mutta
« Vastaus #4 : 20.01.06 - klo:11.17 »
kun en todellakaan löydä kaksoispistettä jotta pääsisin mounttaamaan tuon c:n. Käsitin introsta että se pitää mountata vaikka Ubuntun puolella olen sen jo tehnytkin. Olen painellut varmaan kaikkia yhdistelmiä ja saanut jo kauttaviivan mutta kaksoispiste on kateissa ?

 ;D

moonstone

  • Vieras
oisko shift + ö

Kent

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Ei valitettavasti, käyn juuri läpi ALT-xxx systeemiä jos sieltä löytyisi. Minulla on kannettava ja hieman poikkeava vissiin tämä näppis näissä ?

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Ei valitettavasti, käyn juuri läpi ALT-xxx systeemiä jos sieltä löytyisi. Minulla on kannettava ja hieman poikkeava vissiin tämä näppis näissä ?

Luultavasti dosemus on englannin kieliselle näppikselle: kaksois piste on joko skandi tai joka tapauksessa lähellä enteriä ja backspacea. Useasti törmänny tuohon kun olen dossilla joutunu värkkäämään(ikinää muista mikä nappi se oli ei tainnut tarvita edes shiftiä käyttää)
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

Kent

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Nyt löytyi sen saa alt 58 mutta sitten uusi ongelma, siinä kun tarvitaan kenoviivaa mikä tulee alt 27 niin siitä merkistä kursori hyppää seuraavalle riville....hoh hoijaaa... :-\  ja luuleekin jo kenoviivan jälkeistä hakemistoa komennoksi...pitää taas räplätä.

tohtoriS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 83
    • Profiili
Nyt löytyi sen saa alt 58 mutta sitten uusi ongelma, siinä kun tarvitaan kenoviivaa mikä tulee alt 27 niin siitä merkistä kursori hyppää seuraavalle riville....hoh hoijaaa... :-\  ja luuleekin jo kenoviivan jälkeistä hakemistoa komennoksi...pitää taas räplätä.

Kokeileppas noilla ohjeilla. http://anssi.hopto.org/dosbox/ . Itse sain noilla pelittämään

Kent

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Kiitokset, nyt toimii kaikki muut paitsi se kenoviiva eli \. Toimiiko sinulla tuo keno ?

Kent

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Keksin juuri että minähän voin ajaa sen tuolla confilessä ja sillä puolen toimii kenot ym.

Kent

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 124
    • Profiili
eli muutin tuota conf tiedostoa tällaiseksi niin nyt onnistu, kiitokset taas teille kaikille !!!

[sdl]
mapperfile=/home/omat/doskeys/mapper.txt

[autoexec]
mount y /home/omat/doskeys
y:
keyb su
z:
mount c /media/windows/doslin
« Viimeksi muokattu: 20.01.06 - klo:12.52 kirjoittanut Kent »

Kent

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Onko hajuakaan miksi en onnistunut mounttaamaan sitä suoraan windowsista vaan minun piti mountaja jo kerran mountattu kuten tuossa ylhäällä näkyy  ?

Kent

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Tiedätteko millaiseksi nämä kannataisi muuttaa
« Vastaus #14 : 20.01.06 - klo:13.13 »
SET komennolla tuossa dosboxissa jotta asetukset vastaisivat sitä että ääni tulee koneen omista kaiuttimista. Jotain häikkää minulla äänen kanssa kun äänen korkeus muuttuu vähän väliä, vai onko muuta ideaa ?

BLASTER=A220 I7 D1 H5 T6
ULTASND=240,3,3,5,5
ULTRADIR=C:\ULTRADIR

Vastaan samaan ettei tule liian pitkä ketju, ei niiden muutos näköjään vaikuta mitään!


« Viimeksi muokattu: 20.01.06 - klo:13.25 kirjoittanut Kent »

Kent

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Löysin tällaisen dosbox.conf tiedoston
« Vastaus #15 : 20.01.06 - klo:14.29 »
Tässä hyviä vinkkejä mitä kaikkea voi säädellä

http://cfast.nist.gov/documents/dosbox.conf

Kent

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Vielä jäi ongelmaksi tuo PC:n kaiuttimien kautta tulevan äänen huonous, en osaa säätää sitä. Jos joku tietäisi konstin, olisin erittäin tyytyväinen.


whector

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
mulla ubuntu 5.10:n asentama dosbox ei löydä koko conf-filua? Se ei edes asennuksen jälkeen tehnyt itselleen mitään conffia, ainoastaan asensi yhden filun, eli itsensä, johonkin kansioon. mitäs ny? ja siis tosiaan ne skandit ei toimi

Anssi-

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Kiitokset, nyt toimii kaikki muut paitsi se kenoviiva eli \. Toimiiko sinulla tuo keno ?
Päivitin tuon mapper.txt tiedoston, nyt toimii kenotkin :)
http://anssi.hopto.org/dosbox/

moonstone

  • Vieras
Asenna qemu ja siihen dossi  :)

sudo apt-get qemu