Kirjoittaja Aihe: mpeg dekoodausta raudalla vai ei?  (Luettu 3156 kertaa)

thirstyPenguin

• Käyttäjä
    • Profiili
mpeg dekoodausta raudalla vai ei?
« : 04.02.08 - klo:13.28 »
Hei

Miten saan selville käyttöjärjestelmästä (Ubuntu) käsin sen, että tukeeko käyttössä oleva näytönohjain mpeg dekoodausta (rautapurkua)?

Risto H. Kurppa

• Käyttäjä
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: mpeg dekoodausta raudalla vai ei?
« Vastaus #1 : 04.02.08 - klo:21.34 »
Ehkä lähinnä google tuon osaa kertoa, koita hakea kortin nimellä ja lisämääreiksi linux mpeg ja ehkä vielä decode
Ja sen kortin mallin löytänee komennolla lspci Päätteeseen

KErro selvisikö mitään..

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

timbba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 05.02.08 - klo:05.32 »
XvMC on varmaankin se mitä haet, tässä lisätietoa asiasta. Itse olen käyttänyt nvidian korteilla.

thirstyPenguin

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 05.02.08 - klo:09.57 »
Mmm…

Kyseinen näytönohjain on taannoisesta brändikoneesta (IBM), joten näytönohjaimelle ei löydy valmistajaa ja mallia kuten esimerkiksi Asus XX 6600 xx tms., joten en voi mennä valmistajan sivulle etsimään näytönohjaimen spekseistä sanaa mpeg, kuten tavallisesti toimisin.

Löydän dmidecode tai hwinfo komennolla (kaiketi myös lspci:llä) näytönohjaimen piirisarjan, mutta sitä en tiedä, tukevatko kaikki nvidian piirisarjalla varustetut näytönohjaimet rautapurkua jostain tietystä piirisarjasta alkaen (Asus 4400, 5200?), vai riippuuko rautapurku myös kunkin näytönohjaimen rakenteesta.

Tuo XvMC:n käyttö kaiketi edellyttää, että näytönohjaimessa on mpeg-2 rautapurku tuki, vai olenko aivan väärässä?
Mikäli XvMC:n käyttö edellyttää rautatukea, niin mielestäni XvMC:n asentaminen ja konffaaminen on turhan työläs keino kokeilla, onko kortilla rautatuki mpeg:lle.

Tarkoitukseni on siis löytää yksinkertainen keino sille, että onko näytönohjaimessa rautapurku mpeg:lle ja jos ei, niin sitten huutamaan Hollywood plussaa huuto.net:stä.

timbba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 05.02.08 - klo:16.02 »
Mmm…

Kyseinen näytönohjain on taannoisesta brändikoneesta (IBM), joten näytönohjaimelle ei löydy valmistajaa ja mallia kuten esimerkiksi Asus XX 6600 xx tms., joten en voi mennä valmistajan sivulle etsimään näytönohjaimen spekseistä sanaa mpeg, kuten tavallisesti toimisin.

Löydän dmidecode tai hwinfo komennolla (kaiketi myös lspci:llä) näytönohjaimen piirisarjan, mutta sitä en tiedä, tukevatko kaikki nvidian piirisarjalla varustetut näytönohjaimet rautapurkua jostain tietystä piirisarjasta alkaen (Asus 4400, 5200?), vai riippuuko rautapurku myös kunkin näytönohjaimen rakenteesta.

Tuo XvMC:n käyttö kaiketi edellyttää, että näytönohjaimessa on mpeg-2 rautapurku tuki, vai olenko aivan väärässä?
Mikäli XvMC:n käyttö edellyttää rautatukea, niin mielestäni XvMC:n asentaminen ja konffaaminen on turhan työläs keino kokeilla, onko kortilla rautatuki mpeg:lle.

Tarkoitukseni on siis löytää yksinkertainen keino sille, että onko näytönohjaimessa rautapurku mpeg:lle ja jos ei, niin sitten huutamaan Hollywood plussaa huuto.net:stä.

Eli sulla on nvidian kortti kuitenkin? Nvidialla alkaa rautapurku Geforce4 MX korteista, siitä sitten 5,6,7,8, ... alkuiset. Eli piireistä nv17, nv18, nv30:sta ylöspäin, Gxx, jne.. Tietääkseni noi Geforce4 Ti kortit eivät sisällä joitain osia tuosta rautapurusta.

Mulla on muuten luultavimmin tulossa myyntiin Hollywood plus kortti myöskin. Kiinnostaisiko näin alustavasti?

Edited: Tuon xvmc:n käyttöönotto ei ole hankalaa. Muistaakseni nvidia -ajurin asennus pakettivarastosta muuttaa suoraan /etc/X11/XvMCConfig sisällön, joka siis muistaakseni pitää olla näin:

Koodia: [Valitse]
libXvMCNVIDIA_dynamic.so.1
Sen jälkeen voi suoraan kokeilla xinellä (huom. xxmc xinessä) tai mplayerilla:
Koodia: [Valitse]
mplayer -vo xvmc -vc ffmpeg12mc toistettava_mpeg2_tiedosto
xine -V xxmc toistettava_mpeg2_tiedosto

Tai Kaffeinessa voi muuttaa myös xxmc:n käyttöön asetuksista suoraan. Tosin en tiedä onko se rikki Gutsy-versiossa, kun mulla ainakin herjaa. Feistyssä toimi. Itse käytin aikoinani mpeg2 purkua Geforce4 MX 420 kortilla VDR-koneessa purkamaan digitv:tä. Nykyään käytän prossaa purkamiseen kun potkua löytyy ja saadaan parempaa kuvanlaatua.
« Viimeksi muokattu: 05.02.08 - klo:16.17 kirjoittanut timbba »

thirstyPenguin

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 06.02.08 - klo:09.25 »
Hei

Kiitoksia selkeästä vastauksesta. Juri tuo "Nvidialla alkaa rautapurku .... piireistä nv17, nv18, nv30:sta ylöspäin" oli se tieto, mitä olin etsimässä.
En itse saanut asiasta selvää, koska Nvidian sivuilla tarjottiin vaihtelevasti nv18:sta piirisarjan ajureille toisaalta tukea erillisille purkukorteille ja toisaalta rautapurkukin näytti olevan mahdollinen toisessa yhteydessä.
Koska käyttöön tulevan (johtuu Compaq Evo:n erikoisesta kotelosta) näytönohjaimen piirisarja on nVidia NV18GL [Quadro NVS 280 SD], niin en tule tarvitsemaan Hollywoodia vdr käytössä. Kiitoksia tarjouksesta.
Ja kiitokset vielä ohjeesta, jolla pääsen testaamaan purkua.

timbba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 06.02.08 - klo:11.44 »
Hei

Kiitoksia selkeästä vastauksesta. Juri tuo "Nvidialla alkaa rautapurku .... piireistä nv17, nv18, nv30:sta ylöspäin" oli se tieto, mitä olin etsimässä.
En itse saanut asiasta selvää, koska Nvidian sivuilla tarjottiin vaihtelevasti nv18:sta piirisarjan ajureille toisaalta tukea erillisille purkukorteille ja toisaalta rautapurkukin näytti olevan mahdollinen toisessa yhteydessä.
Koska käyttöön tulevan (johtuu Compaq Evo:n erikoisesta kotelosta) näytönohjaimen piirisarja on nVidia NV18GL [Quadro NVS 280 SD], niin en tule tarvitsemaan Hollywoodia vdr käytössä. Kiitoksia tarjouksesta.
Ja kiitokset vielä ohjeesta, jolla pääsen testaamaan purkua.

Joo se piirihän ei välttämättä aina kerro kuitenkaa, että onko siinä rautapurku. Katselin vaa, että Geforce4 MX korteissa on nv17 ja nv18 piirejä. Quadro kortithan ovat johonkin ammattikäyttöön tarkoitettu (esimerkiksi CAD-työskentelyyn optimoituja). Tuo sun kortti taitaa olla taas multinäyttö-optimoitu. Toivon mukaan siinä sitten ei ole karsittu noita rautapurku -ominaisuuksia, kun kuitenkaan ei ole pelimaailmaan viritelty kortti (jotka ovat siis nämä Geforcet).

Nyt täytyy tunnustaa, että en ole siis täysin varma että onko siinä rautapurkua sittenkää, koska oletin että puhutaan Geforcesta. Mutta testaamallaha se selviää kun "top" työkalulla vertailee prossukuormaa xxmc ja xv käytössä. Jos ei toimikaa rautapurku, nii edelleen voin ehkä kaupata hollywood + korttia  ;D...
« Viimeksi muokattu: 06.02.08 - klo:11.46 kirjoittanut timbba »

thirstyPenguin

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 07.02.08 - klo:12.51 »
Hei

Kiitoksia näkemästäsi vaivasta! Se, että "piirihän ei välttämättä aina kerro kuitenkaan, että onko siinä rautapurku" olikin alkuperäinen ongelma, johon en löytänyt vastausta. Koska ei ole löytynyt asian (rautapurku) varmistamiseksi keinoa nvidia:n dokumentaatiosta, eikä myöskään käyttöjärjestelmästä käsin, niin ainoaksi keinoksi näyttää jäävän se, että kokeilen sovelluksen avulla, tukeeko näytönohjain rautapurkua vai ei. Ratkaisu ei ole kovin tyylikäs, mutta tähän minun lienee tyytyminen. No, eihän tämä nyt haudanvakava asia ole.

timbba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 10.02.08 - klo:16.34 »
Hei

Kiitoksia näkemästäsi vaivasta! Se, että "piirihän ei välttämättä aina kerro kuitenkaan, että onko siinä rautapurku" olikin alkuperäinen ongelma, johon en löytänyt vastausta. Koska ei ole löytynyt asian (rautapurku) varmistamiseksi keinoa nvidia:n dokumentaatiosta, eikä myöskään käyttöjärjestelmästä käsin, niin ainoaksi keinoksi näyttää jäävän se, että kokeilen sovelluksen avulla, tukeeko näytönohjain rautapurkua vai ei. Ratkaisu ei ole kovin tyylikäs, mutta tähän minun lienee tyytyminen. No, eihän tämä nyt haudanvakava asia ole.

Pistin nyt sitten sen Hollywood+ kortin myyntiin huuto.nettiin jos sittenkin alkaa kiinnostaa :)