Aluksikin, pahoittelut että puran vähän aggressioitani tähän. Koittakaa kestää.
Eli: Neuvoinpa erästä aloittelevaa Ubuntun käyttäjää siinä, kuinka Flashin ja muut saa toimimaan ja pyysin asentamaan paketin ubuntu-restricted-extras. Kaikki tähän asti näennäisesti hyvin. Mutta sitten käyttäjä tarvitsikin flashia ja hämmästys oli suuri, kun Firefox ei mistään Flashista ollut mitään kuullutkaan.
Seuraavaksi pyysin varmuuden vuoksi asentamaan paketin flashplugin-nonfree, joka kuulemma oli jo asennettu. Tässä vaiheessa alkoi jo mietityttämään että mitäs ihmettä. Pyysinpä käyttäjää suorittamaan sudo dpkg-reconfigure flashplugin-nonfree -komennon ja kopioimaan koko sen syötteen minulle. Ja kas:
Download done.
md5sum mismatch install_flash_player_9_linux.tar,gz
The Flash plugin is NOT installed
Nopea googletus ja
tunnettu bugihan se oli. Mutta mitä mitä? Bugi on ollut olemassa jo pari kuukautta!
Selvitin asiaa mm. lueskelemalla vastauksia bugiin ja syy korjaamattomuuteen on se, että "oho, nyt jotain hajos. Ollaan kaikki vaan ihan hiljaa ettei hajoo mitään enempää" eli asiaa ei varmuuden vuoksi voida korjata. Kuulemma ihan virallinen politiikka, että vakaisiin versioihin ei uutta versiota laiteta, jos hajoaa niin voi voi.
Ja tämänkö piti olla Linux for human beings? Asiahan ei minua häiritse mutta tuollainen hämyisten epävirallisten patchien kaivelu ei ole se, mitä nämä "human beingit" ensimmäisenä tekevät. Jos paketti asentuu ilman ongelmia, he olettavat että homma toimii. Ja jos joku ei toimi, niin vika korjataan. Mutta EI!
Mitäs sitten jos ja kun jotain vielä tärkeämpää hajoaa omia aikojaan? Näytönohjainajuri? Annetaan käyttäjän kituuttaa VGA 800×600 -resoluutiolla ja sanotaan että "Ei korjata, mutta seuraavassa versiossa joka julkaistaan puolen vuoden päästä toimii taas"?
Niin, ja olen kyllä tietoinen siitä että "jos kaikki ohjelmat olisivat avoimia ei tällaista ongelmaa olisi", mutta se nyt tässä kurjassa kapitalistissa maailmassa on vaan niin että suljettujakin softia on.
Kiitos. Helpotti.