Kirjoittaja Aihe: kysymys  (Luettu 2526 kertaa)

Ilona

  • Vieras
kysymys
« : 19.01.06 - klo:17.02 »
Hei! Asentaisin koneen uudelleen kohta.. Eli: Kuinka paljon ubuntun asennus vie tilaa jos sitä käytetään vaan irkkaamiseen ja nettiselailuun? 6 gigan kovo on tässä koneessa. Kumpi kannattaa muuten asentaa ensin Ubuntu vai Win 2000?

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: kysymys
« Vastaus #1 : 19.01.06 - klo:17.16 »
Asenna win2000 ensin muuten sotkee MBR:n. Varaa Ubuntulle vähintään n. 3 gigaa (1.8 gigaa juurelle 0.5 gigaa swapille ja loput /homelle[voi olla samalla osoiolla juuren kanssa])levystä jos et sitä tosiaan moneen asiaan tarvitse. Homman voi tehdä jälkikäteenkin ubuntun asentimessa pienentämällä, mutta on siinä pieni rawdiskin vaara kuitenkin olemassa(itselle käynyt 1/3:sta kun tuon on tehnyt)

Tiedä sitten kuinka hyvin tuo kokonaislevytila riittää windows syö surullisen kuuluisasti levyn vielä jossain vaiheessa loppuun. Itse jättäisin tuon win2000 vaiheen kokonaan pois kuvioista :)
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Ilona

  • Vieras
Re: kysymys
« Vastaus #2 : 19.01.06 - klo:17.27 »
Asenna win2000 ensin muuten sotkee MBR:n. Varaa Ubuntulle vähintään n. 3 gigaa (1.8 gigaa juurelle 0.5 gigaa swapille ja loput /homelle[voi olla samalla osoiolla juuren kanssa])levystä jos et sitä tosiaan moneen asiaan tarvitse. Homman voi tehdä jälkikäteenkin ubuntun asentimessa pienentämällä, mutta on siinä pieni rawdiskin vaara kuitenkin olemassa(itselle käynyt 1/3:sta kun tuon on tehnyt)

Tiedä sitten kuinka hyvin tuo kokonaislevytila riittää windows syö surullisen kuuluisasti levyn vielä jossain vaiheessa loppuun. Itse jättäisin tuon win2000 vaiheen kokonaan pois kuvioista :)

kakstonninen on pakko laittaa sillä en pysty muuten pelaan parii pelii ja tulostamaan..
Laitan winukalle noin 1,5 gigaa niin eiköhän ubuntu mahdu sinne, vai mahtuuko?
EDIT: mä en laita siihen sitten gnomea enkä kde:tä vaan openbox:in. veiskö se sitten vähemmän tilaa?
« Viimeksi muokattu: 19.01.06 - klo:17.30 kirjoittanut Ilona »

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: kysymys
« Vastaus #3 : 19.01.06 - klo:17.45 »
Mahtuu hienosti, Ei ubuntuakaan tosin haittaa jos on vain se aiemmin ehdottamani 3 gigaa käytössä, niitä saa sitten vaikka muuteltua lennosta niitä osioita jos tarve vaatii ja uskaltaa(gparted muistaakseni kiva gui siihen hommaan).

Wine on tietysti varmaan vielä koittamatta sillä saat ne pelit toimimaan, tai sitten et. Printterin kanssa on vähän niin ja näin (Tuskin tulee toimimaan ikinä, jos on yhtään halvempi malli).
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Ilona

  • Vieras
Re: kysymys
« Vastaus #4 : 19.01.06 - klo:17.52 »
Mahtuu hienosti, Ei ubuntuakaan tosin haittaa jos on vain se aiemmin ehdottamani 3 gigaa käytössä, niitä saa sitten vaikka muuteltua lennosta niitä osioita jos tarve vaatii ja uskaltaa(gparted muistaakseni kiva gui siihen hommaan).

Wine on tietysti varmaan vielä koittamatta sillä saat ne pelit toimimaan, tai sitten et. Printterin kanssa on vähän niin ja näin (Tuskin tulee toimimaan ikinä, jos on yhtään halvempi malli).
Okei mä laitan ubuntulle 3 gigaa (ehkä pikkasen enemmän) ja winukalle kait 2 gigaa..
Printteri ei varmana toimi ku se on semmon Lexmarkin halpatulostin(tai oikestaan skanneri,tulostin ja faksi yhdistelmä). Mä taidan kuitenkin pelata niitä pelejä windowsissa. Toimii sitten varmasti.

Ilona

  • Vieras
Re: kysymys
« Vastaus #5 : 19.01.06 - klo:18.06 »
Kiitos rakkaan veljeni, en pysty asentamaan Win 2000:ta ku veli vei sen Tornioon.. Enkä ubuntuakaan kun tää on mun ainoo kone, sillä windows 2000 pakko olla koneessa. Toisaalta mä voisin tunkee tähän Win ME:n ja ubuntun..

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: kysymys
« Vastaus #6 : 19.01.06 - klo:18.15 »
Mulla on pyhä viha Lexmarkkia kohtaan ;) yks semmonen halpis mulla oli, jolla olis joutunu tulostamaan liuskan viikossa ettei musteet kuivu. Niihinkin löytyy kyllä jotain ajureita, mutta niiden toimiminen on aika epävarmaa. Katsoin muuten juur että itsellä on tuo systeemitiedostojen viemä tila 2.6gigaa, on tosin asennettuna esim xfce ja muuta roinaa peruskokoonpanon lisäksi.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Ilona

  • Vieras
Re: kysymys
« Vastaus #7 : 19.01.06 - klo:18.19 »
Mulla on pyhä viha Lexmarkkia kohtaan ;) yks semmonen halpis mulla oli, jolla olis joutunu tulostamaan liuskan viikossa ettei musteet kuivu. Niihinkin löytyy kyllä jotain ajureita, mutta niiden toimiminen on aika epävarmaa. Katsoin muuten juur että itsellä on tuo systeemitiedostojen viemä tila 2.6gigaa, on tosin asennettuna esim xfce ja muuta roinaa peruskokoonpanon lisäksi.
Sattusko linukalle löytyyn Lexmarkin X1110 motitoimikeskuksen ajureita :D

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: kysymys
« Vastaus #8 : 19.01.06 - klo:18.20 »
Mulla on pyhä viha Lexmarkkia kohtaan ;) yks semmonen halpis mulla oli, jolla olis joutunu tulostamaan liuskan viikossa ettei musteet kuivu.

minulla se on vaan halpistulostimia kohtaan. tai ei ihan kaikkia niitäkään, sillä jotkut niistä on ihan hyviä ja laadusta on tingitty oikeissa paikoissa. minulla on lexmarkin verkkolaseri joka osaa puhua postscriptiä, toiminut linuxin (ja windowsin sekä mäkin) kanssa erinomaisesti :)
Janne