Kirjoittaja Aihe: kubuntu 5.10 (breezy) ja win XP  (Luettu 1856 kertaa)

jokke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
kubuntu 5.10 (breezy) ja win XP
« : 19.01.06 - klo:16.14 »
Asensin just tuon kubuntu 5.10 ja windows xp pitäis olla vielä koneessa mut en löydä edes toista kiintolevy asemaani??
valitsin osioinnissa "suurin vapaa tila" kohdan ja tallensin asetukset!!
Osaako joku auttaa mua noin huonon kuvauksen perusteella?

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: kubuntu 5.10 (breezy) ja win XP
« Vastaus #1 : 19.01.06 - klo:17.28 »
Komenna päätteessä sudo fdisk -l   Levyjen ja niillä olevien osioiden pitäisi näkyä täällä (jos ne ovat vielä tallella).
Ubuntuguidesta sitten vinkit levyjen liittämiseen.
http://www.ubuntuguide.org/#windows
Uusimman ubuntun pitäisi kuitenkin mountata levyt ihan normaalisti työpöydälle kubuntusta ei tietoa.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Niilo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Re: kubuntu 5.10 (breezy) ja win XP
« Vastaus #2 : 19.01.06 - klo:17.46 »
Kyllähän tämä 5.10 itselleni toi työpöydälle Gnomen puolella pari pikaikkunaa, josta pitäisi päästä kiintolevyille ja koittaessani avata niitä tulee herja: "Kansion sisällyksen avaaminen ei onnistunut. Sinulla ei ole kohteen hda1 sisällön katselemiseen tarvittavia oikeuksia." Eipä tuo minua ole häirinnyt kuitenkaan. Itse avaan noita Windows puolen juttuja Levyjen hallinta ohjelmalla ja ihan kivasti pärjään. Tosin eipä Windows näytä Linuxin puolen juttuja :).

Vaikuttaa olevan pikkuasioista kiinni tämä kiintolevyjuttu, mitä olen taistellut.
« Viimeksi muokattu: 19.01.06 - klo:17.48 kirjoittanut Niilo »

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: kubuntu 5.10 (breezy) ja win XP
« Vastaus #3 : 19.01.06 - klo:19.04 »
Kannatta katsoa tuo ubuntuguiden ohje tuosta levyjen liittämisestä läpi, on omasta mielestäni kätevämpää asettaa fstabissa mountpointit jonnekin muualle kuin tuonne /media/ kansioon mihin gnome-volume-manager(tai joku muu sellainen)* ne liittää (esim mkdir /windows/C). Nuo umaskit kun laittaa samalla tavoin kuin tuolla niin ei pitäis olla oikeuksien kanssa ongelmia.

*Ikäviä kokemuksia muuten niin mukavasta ohjelmasta esim. itselläni kerran naarmuinen And Justice For All -äänilevy esti gnomen käynnistymisen.

Ps. Windowsiin saa ext2-tuen (ext3 kai myös, mutta ro), mitään takeita sen toiminnasta ei kyllä ole.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.