Kirjoittaja Aihe: ADSL-ongelma ( Ratkaistu)  (Luettu 2476 kertaa)

autsi

• Käyttäjä
    • Profiili
ADSL-ongelma ( Ratkaistu)
« : 30.01.08 - klo:19.44 »
Olen jonkun aikaa asennellut eri jakeluita vanhalle masiinalle, osa toiminut aika mukavastikkin. Yksi puute on vain aina ollut, nettiin en vaan pääse.
Minulla on perinteinen pappa-mallin ADSL-yhteys: puhelintöpselissä TelewellinTW-EA200 tai A-Linkin joku elisan paketin mukana toimitettu malli, siitä piuha koneen p:hen.  XP:n ja Visan kyllä saan verkkoon, mutta vaikka kuinka olen ihmetellyt Ubuntun ohjeiden ja pikkusen muidenkin kanssa, niin en vain hoksaa miten saisin Baanan vaatimat käyttäjätunnukset ja salasanat syötettyä. Joissakin jakeluissa kone löytää verkon, muttei tietenkään baana laske sisälle ilman tunnistusta.
« Viimeksi muokattu: 06.02.08 - klo:22.10 kirjoittanut autsi »

anttimr

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: ADSL-ongelma
« Vastaus #1 : 30.01.08 - klo:20.17 »
Baanan yhteys on tyyppiä PPPoE ja tarvitsee asiakasohjelman joko modeemiin/reitittimeen tai tietokoneeseen. Yritin kahlata Telewellin ohjetta http://www.easytel.fi/tw_ea200/tw_ea200_ohjeet.htm lävitse, olisiko siellä on mainintaa PPPoE valmiudesta - kyllä oli, mutta sillä tarkoitettiin luultavasti TW500-mallia.

Kenties Telewellissä tai A-linkissä itsessään on klientti - tarkista menemällä kysesisten laitteiden hallintasivulle, jonne tunnus ja salasana voidaan antaa oikeaan kohtaan.

Ihan perusmallin ADSL-modeemit (ilman reititin/palomuuriominaisuuksia)  eivät yleensä osaa toimia klienttinä. Silloin määritykset tehdään tietokoneeseen seuraavalla käskyllä:

Koodia: [Valitse]
sudo pppoeconf   
« Viimeksi muokattu: 30.01.08 - klo:20.21 kirjoittanut anttimr »
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

Toni Alenius

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 30.01.08 - klo:21.11 »
itsellä oli A-Link RR24AP vähän aikaa, yhteys toimi ehkä minuutin/ vuorokausi, johtui kuulemma siitä, että asun liian kaukana jakamosta (lienee kai keskustassa, eli n.6 km päässä, että Smurffinetillä on osaavaa henkilökuntaa...), ongelma ratkesi kun vaihdoin (kalliiseen!) TP-Linkin boksiin.

PS. niille jotka ihmettelevät:

Smurffinet=Surffinet, paikallisen puhelinyhtiön tarjoama internetliittymäoperaattori, oli vielä pari vuotta sitten ainut 30 kilometrin säteellä ja se näkyy hinta/laatutasossa, kallis, nopeus aina alle puolet luvatusta, katkeilee aina tunnin välein, kaikkien muidenkin operaattorien täkäläisten asiakkaiden liikenne kulkee Surffin kautta, ja on heidän huoltohenkilöstönsä varassa.
« Viimeksi muokattu: 30.01.08 - klo:21.17 kirjoittanut Toni Alenius »
Ubuntu 24.04.01 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
2x480 GB SSD

makel58

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 31.01.08 - klo:06.54 »
Olen jonkun aikaa asennellut eri jakeluita vanhalle masiinalle, osa toiminut aika mukavastikkin. Yksi puute on vain aina ollut, nettiin en vaan pääse.
Minulla on perinteinen pappa-mallin ADSL-yhteys: puhelintöpselissä TelewellinTW-EA200 tai A-Linkin joku elisan paketin mukana toimitettu malli, siitä piuha koneen p:hen.  XP:n ja Visan kyllä saan verkkoon, mutta vaikka kuinka olen ihmetellyt Ubuntun ohjeiden ja pikkusen muidenkin kanssa, niin en vain hoksaa miten saisin Baanan vaatimat käyttäjätunnukset ja salasanat syötettyä. Joissakin jakeluissa kone löytää verkon, muttei tietenkään baana laske sisälle ilman tunnistusta.

Minullakin oli Ubuntu 6.10 aikoihin nettiinpääsyongelmia. Samoin on käytössä pppoe-yhteys. Tässä linkki tuohon keskusteluun, jossa ongelma ratkesi. Varsinkin nimimerkki "urmas" ratkaisi lopulliseti ongelman. Kirjoitin silloin ohjeet ylös, koska prosessin aikana en päässyt niitä lukemaan.

Sen jälkeen kun olen uuden Ubuntun asentanut, on nettiyhteyden luominen onnistunut aina ekakerralla. 

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=9493.0

raimo

• Käyttäjä
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
« Vastaus #4 : 31.01.08 - klo:09.47 »
puhelintöpselissä TelewellinTW-EA200
Olethan liittänyt sen verkkokorttiin etkä USB-porttiin, nimittäin USB-ADSL ei Linuxissa toimi.
Ko. laitteessa on muistaakseni molemmat liitännät. Elikkä verkkokortista verkkokaapeli ko. ADSL-modeemin
Ethernet -liittimeen. Sitten pitäisi humpata kuin hirvi. ;)
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

autsi

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: ADSL-ongelma ( Ratkaistu)
« Vastaus #5 : 06.02.08 - klo:22.13 »
No nyt alkoi helpottamaan. Lopen ehdin värkkimään koneen kanssa tarpeeksi ja muljahtihan se lopulta nettiin. Kiitos kaikille opastajille.
Nyt alkaa näköjään hillitön virittäminen, mutta sehän on osa oppimista.